BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 
 

Veluwse Bob

Pitmaster
Berichten
520
Voor alles een eerste x en na al die berichten die ik al eens voorbij heb zien komen gekozen voor ewalds recept, had helaas niet alles in huis ben benieuwd hoe het in de smaak gaat vallen :) maandag de smaaktest 😁
Piment had ik niet in huis dus vervangen voor nootmuskaat, kruidnagel, kaneel ( thanks zoekgigant :)

Mijn zalm was 738 gram dus heb daar alles op berekend.
We hebben een milligram weegschaal dus dat was geen probleem.

Door het vocht kreeg ik wat blindspots met het vacuummeren.
ik heb wel als eerst het zout gerubbed omdat ik dacht dat is belangrijk voor het converseren om vervolgens de overige kruiden erover te doen met wat rum.

Wat een mooie kleur nadat die na 4 dagen uit de koelkast kwam ( zon doet veel )

Ben benieuwd naar het resultaat :) mocht iemand nog iets zien van hey dat kan waarschijnlijk beter!

Graag ik sta open voor feedback :p

20240304_145159.jpg


20240308_132808.jpg

20240308_133023.jpg


20240308_141745.jpg

MTAiY5szfX8bn7VQ7g.gif

20240308_222805.jpg

Fijn hoor zo'n lampie!

20240308_223341.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor Bob!

Ik ben wel benieuwd naar je mengsel van kruidnagel,nootmuskaat en kaneel wat dat met de smaak heeft gedaan met de zalm? Het piment korreltje heeft nogal een uitgesproken smaak. Volgende keer stuur je maar een berichtje! Dan stuur ik je een zooitje piment korrels op ( gemalen of grof ) dan hoef je niet te knutselen. Kan me voorstellen dat je het niet buiten het recept van Ewald voor zalm te pekelen verder gebruikt.
 
Dat ziet er goed uit!

Ben ook benieuwd naar je eigen mengsel van piment.

Tof lampje hè!
 
Lekker hoor Bob!

Ik ben wel benieuwd naar je mengsel van kruidnagel,nootmuskaat en kaneel wat dat met de smaak heeft gedaan met de zalm? Het piment korreltje heeft nogal een uitgesproken smaak. Volgende keer stuur je maar een berichtje! Dan stuur ik je een zooitje piment korrels op ( gemalen of grof ) dan hoef je niet te knutselen. Kan me voorstellen dat je het niet buiten het recept van Ewald voor zalm te pekelen verder gebruikt.
Piment (all spice) is gemalen en ongemalen gewoon te koop bij appie of andere super, potjes van verstegen.
Appie heeft het momenteel alleen ongemalen
Maar de korrels zijn makkelijk in een vijzel te verpulveren
 
ziet er goed uit!! dat word vast een lekker visje!!

ik zou de CSG alleen wel onder de heat deflector zetten, mocht de gloei toch een keer overslaan naar de volgende gang en je krijgt wat hitte, dan kun je dat zo nog op vangen, zoals jij het hebt komt het toch vrij dicht bij de vis in de buurt
 
Deze opstelling geeft fantastiche plaatjes!

Maar veiliger is het om je BGE leeg te halen en die csg op het kolenroostertje te zetten. Dan is de (beperkte) warmtebron wat verder weg van je zalm.

Ik denk dat die smaakjes best goed uit zullen pakken. Hier alleen zout en suiker en wat Lampong peper op de vis. Ik vind dat die zalm naast rook niet meer andere smaakjes nodig heeft.

Geniet ervan Bob!
 
Ik heb momenteel ook 2 zalm zeides liggen acclimatiseren in de koelkast. Recept volgens Ewald.
Heb er gisteren tijdens versnijden even van geproefd en vond de rum nogal sterk aanwezig.
Maandag ga ik een pakje openen om opnieuw te proeven. De rest gaat in de vriezer voor later.
 
Looking good!!! En zal vast heerlijk smaken!

Ik heb de laatste keer zout, suiker, zwarte en roze peper en venkelzaad gebruikt. Was ook top!
 
Lekker hoor Bob!

Ik ben wel benieuwd naar je mengsel van kruidnagel,nootmuskaat en kaneel wat dat met de smaak heeft gedaan met de zalm? Het piment korreltje heeft nogal een uitgesproken smaak. Volgende keer stuur je maar een berichtje! Dan stuur ik je een zooitje piment korrels op ( gemalen of grof ) dan hoef je niet te knutselen. Kan me voorstellen dat je het niet buiten het recept van Ewald voor zalm te pekelen verder gebruikt.
@Sticky Fingers Recept gaf aan 3 gram piment als vervanging heb ik aangehouden 0.75 gram nootmuskaat 0.75gr kruidnagel 0.75 gram kaneel aangezien ik geen 1 kilo had maar iets minder dan 750 gram.

Ik kreeg dat als resultaat als vervanging voor piment.

Als het in de smaak valt wat ik wel verwacht koop ik wel gewoon een potje piment, grinders heb ik wel.
Ik meende dat ik het al keer gekocht had voor in een stoofpot maar zal toen wel hetzelfde truucje hebben toegepast 🤣

ziet er goed uit!! dat word vast een lekker visje!!

ik zou de CSG alleen wel onder de heat deflector zetten, mocht de gloei toch een keer overslaan naar de volgende gang en je krijgt wat hitte, dan kun je dat zo nog op vangen, zoals jij het hebt komt het toch vrij dicht bij de vis in de buurt
Deze opstelling geeft fantastiche plaatjes!

Maar veiliger is het om je BGE leeg te halen en die csg op het kolenroostertje te zetten. Dan is de (beperkte) warmtebron wat verder weg van je zalm.

Ik denk dat die smaakjes best goed uit zullen pakken. Hier alleen zout en suiker en wat Lampong peper op de vis. Ik vind dat die zalm naast rook niet meer andere smaakjes nodig heeft.

Geniet ervan Bob!

Thanks @derkzz & @Sander72 ik neem de tip voor de plaatsing van de csg ten harte!
Niet bij stil gestaan.

Ik hou wel van venkel dus wellicht dat ik de volgende keer ook 1tje doe met wat venkelzaad @Sabine
 
Nee joh, venkel is voor varken.
Die @Sabine weet er niks van! 🤪
 
@Sticky Fingers Recept gaf aan 3 gram piment als vervanging heb ik aangehouden 0.75 gram nootmuskaat 0.75gr kruidnagel 0.75 gram kaneel aangezien ik geen 1 kilo had maar iets minder dan 750 gram.

Ik kreeg dat als resultaat als vervanging voor piment.

Als het in de smaak valt wat ik wel verwacht koop ik wel gewoon een potje piment, grinders heb ik wel.
Ik meende dat ik het al keer gekocht had voor in een stoofpot maar zal toen wel hetzelfde truucje hebben toegepast 🤣
Dankje Bob!

Ik wilde al goed zijn 😀

ik gebruik dat kruid ( piment ) regelmatig in de keuken, meestal ter vervanging van kruidnagel. Het geeft soms net die extra kick in een gerecht wat ik wel lekker vind.

Soms is het ook leuk om met kruiden te toveren. Daar krijg je soms leuke smakelijke combinaties van 😋
 
Soms is het ook leuk om met kruiden te toveren. Daar krijg je soms leuke smakelijke combinaties van 😋
Ik vind het altijd wat moeilijk om met kruiden te experimenteren.
Soms kan je een gerecht volledig uit balans trekken.
Heb het een keertje voorgehad met komijn.
Ik gebruikte poeder ipv zaden.
Die kippenworst was gelijk komijnworst.
Gelukkig was het een kleine hoeveelheid. Heb de worstjes in stukken gesneden en in een stoofpotje gedaan.
Een goed boek omtrent kruiden en specerijen zou ik direct kopen als ik dat ergens tegenkom.
 
Ik vind het altijd wat moeilijk om met kruiden te experimenteren.
Soms kan je een gerecht volledig uit balans trekken.
Heb het een keertje voorgehad met komijn.
Ik gebruikte poeder ipv zaden.
Die kippenworst was gelijk komijnworst.
Gelukkig was het een kleine hoeveelheid. Heb de worstjes in stukken gesneden en in een stoofpotje gedaan.
Een goed boek omtrent kruiden en specerijen zou ik direct kopen als ik dat ergens tegenkom.
Het is soms ook lastig om een leuk mengsel te maken. Ik heb een aantal boeken op de plank liggen, deels van mijn oma gekregen vol met leuke aantekeningen van mengsels en soms koop ik me een boek wat me leuk lijkend. Ik heb zo laats dit boek nog gekocht van Jane Lawson: Specerijen. Das een boek uit 2009 vol met mooie specerijen en mooie foto’s en praktische informatie over specerijmengsels
 
20240311_195301.jpg


Smaaktest doorstaan!
Lekker man!
Morgen wat mee naar het werk 🤪

Weet nu al dit is snel op.... 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan