BasBQ
Beef en Steak

Kip tandoori van de spies

 
 
 

Cigar Joe

Vuurmaker
Berichten
60
Ons weer even aan iets nieuws gewaagd, geinspireerd door mister X.

16 kippendijen
1/2 liter yoghurt
handvol knoflooktenen
3 grote sjalotten
1 grote groene jalapeno
3 kleine scherpe peperoncino pepertjes
veel Garam Masala
veel gerookte paprika poeder
veel Kukurma
Peper&zout
2 churrasco spiesen

Zoals de foto's laten zien de avond ervoor alles even lekker bij elkaar en een nachtje laten wennen in de koelkast. Volgende avond op de spiesen, 8 dijen per stuk en indirect laten garen boven heet vuur. En terwijl de kip ligt te garen heeft mijn fantastische vrouw naan brood gemaakt from scratch.
Het ging een stuk langzamer dan gedacht. Zodra de marinade een beetje solide werd heb ik de alu bakjes weggehaald en ging het garen een stuk beter. Overall een drietal keer gedraaid. Toen de kerntemp overal boven de 75 zat naar binnen en gesneden.

Reslutaat een heerlijke en gezellige maaltijd maar in alle eerlijkheid de kip was flauw.. we hebben maar wat zout toegevoegd. Prima gaar en mals maar leek wel saaier dan een kipfilet zonder iets in de pan. Gelukkig was het naan brood overheerlijk, dat maakte weer wat goed. Geen idee wat hier nu de oorzaak van is. Beetje zout te kort kan gebeuren maar hier zaten zoveel heerlijke kruiden in en er kwam bijna niets van terug. Mijn vrouw heeft de volgende dag de restjes opgepeuzeld en wist te melden dat het toen wel beter leek.
Volgende keer ga ik in ieder geval de marinade geheel apart maken voor het te mengen met het vlees, dan kan ik beter controle houden. Yoghurt is bij deze ook even niet mijn favoriete basis, die zal ik er niet snel weer bij pakken...

item.JPG

item.JPG

item.JPG

item.JPG

item.JPG

item.JPG

item.JPG

item.JPG


item.JPG

item.JPG


item.JPG


item.JPG

item.JPG


item.JPG

item.JPG


Nu hard aan het peinzen, PP wellicht volgende week, wel vroeg op ;)
 
Ziet er toch smaakvol uit hoor. Miss dat mr X de marinade in een vacu?m container gedaan had. Schijnbaar gaan dan de vezels van het vlees open staan en trekt de marinade er beter en dieper in. Ik moet dat ook een gaan proberen. Heb tijdens het opruimen een stel van die dingen gevonden. Tijd om te gebruiken .
Miss dat er hier op het forum iemand is met ervaring daarin.
Hoe dan ook, ik had je graag geholpen eea op te maken
 
Ziet er toch heerlijk uit!!
De yoghurt zou je de volgende keer weg kunnen laten maar let wel dat de yoghurt voor de malsheid dient en qua smaak niks doet.
Wellicht de volgende keer eerst de kruiden met sjalotten en knoflook en eventueel de pepers in wat arachideolie kort op middelhoog vuur verhitten voor 1 minuutje zodat de geuren en smaakstoffen uit de kruiden vrijkomen.
af laten koelen en dan mengen met de yoghurt, en wat meer zout toevoegen of een paar bouilonblokjes maggie verkruimelen.(die van Maggie zijn het meest neutraal)
En niet minachtend denken over een  bouillonblokje, is namelijk niks anders dan een rub die samengeperst is tot een blokje. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan