BasBQ
Beef en Steak

Kamado gebruik voor grillen/open gebruik

Edwin84

Stoker
Berichten
327
Inmiddels lekkere en mooie dingen aan het maken op de kamado en krijg hem steeds beter onder de knie. Vooral low- en slow gaat helemaal top.

Loop alleen tegen een probleem aan als de dome veel open is. Bij het maken van burgers als ik zowel burgers boven vuur grill en smash burger maak staat de dome veel open. Ik ben dan bezig enerzijds met broodjes kort op de plancha evenals ui en spek. Ondertussen hamburgers op de gietijzeren grill die tussendoor worden omgedraaid en dan als de broodjes eraf zijn weer een smashburger maken en tussendoor kaas op de burgers doen. Ik ontkom er niet aan veel de dome open te hebben. De onderste schuif doe ik al helemaal dicht, maar de temperatuur loopt fors op. Met 4 eters is dit nog te managen.

Vraag is alleen hoe ik dit moet doen als ik meerdere eters heb en dus langer aaneengesloten grill. Ben dan bang dat hij te heet wordt voor de laatste burgers fatsoenlijk te bakken. Laatste keer bleef de smashburger al aan het papier plakken en kreeg hem er niet af. Zeker als mensen een 2e portie willen en er nog een sessie volgt.

hoe doen jullie dit? Ik zie dit probleem ook verschijnen met een feestje waar je traditioneel grillt. Dus sateetjes bakken, burgertje bakken, worstje erop. Waar steeds de dome open gaat.
 
Ik heb geen keramieke kamado maar de Weber Summit en maak daar op zijn "Webers" een hete en koude zone.
Zoals ik zou doen op mijn kleinere Webertjes
 
Ik heb geen Kamado dus daarin kan ik geen raad geven, maar voor het traditionele grillen kan je misschien ook overwegen er een WGA naast te zetten, hij kost niet de hoofdprijs, gebruikt niet heel veel brandstof en is zeer veelzijdig en verassend ruim.
Wanneer je hem niet gebruikt past hij op een klein plekje en is uit de weg.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Hete en koude zone is geen optie. Juist bij grotere aantallen burgers wil je volledig direct werken met ene kant plancha, andere kant rooster.

Heb ook aan de WGA gedacht maar ben bang dat ik hem te weinig gebruik en wil stiekem het toch op de kamado maken indien mogelijk.. Wellicht dat later alsnog de WGA er komt met name voor op vakantie want het is wel een prachtig apparaat.

De tip van minder kolen ga ik zeker toepassen. Dat gaat al veel schelen denk ik en had ik niet aan gedacht.
 
Dat is het nadeel van een kamado. Als je de deksel open laat dan is het een grote kolenstarter en loopt het vuur al snel uit de hand. Minder kolen is een oplossing. Of briketten erin voor dat soort toepassingen šŸ˜‰
 
Minder kolen is zeker goed.

Meestal doe ik de onderste schuif helemaal dicht als ik de klep open doe.
Na de handeling zo snel mogelijk de klep weer dicht, +- minuut wachten en dan de onderste schuif weer op een kier.

Zo kan je het enigszins proberen te controleren, maar een kamado is inderdaad niet de beste bbq of veel high en fast te grillen.
Voor een Nederlands grillfestijn is een ketel of wga gewoon wat fijner werken.
 
Dan maar accepteren dat de kamado ook zijn minpunt heeft.

Met spiezen ga ik inderdaad weinig kolen gebruiken en zo snel mogelijk klep dicht.

Bij oud Hollands grillen maar de oude bbq van stal halen. Vind toch af en toe lekker grillen ook leuk. Je eet dan verschillende dingen en doe dan wel zelf de versjes marineren en kruiden en zelf een spiesje maken.
 
Wat je kan doen als je een systeem hebt met meerdere hoogtes:
Onderop een half rooster en halve plancha. Boven de halve plancha een stuk hoger een rooster, dan heb je 2 roosters direct en 1 rooster indirect. En zoals al aangeraden minder kolen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan