BasBQ
Beef en Steak

Indisch stoofvlees

 
 

Veluwse Bob

Pitmaster
Berichten
520
20230702_152440.jpg

Ik zat wat fotos door te scrollen en kreeg meteen weer zin in dit heerlijke gerecht 😁
Besloten nogmaals te maken dit keer recept beetje aangepast

Ingrediënten voor 6 personen
• 1 kg runderlappen
• 150 ml ketjap manis ( ik gebruik soyasaus )
• 250 ml water ( ik gebruikte een leffe bruin biertje ipv water )
• 3 grote uien
• 6 teentjes knoflook
• 1 rode peper
• 2 stengels citroengras ( citroenschril geraspt + limoensap bij gebrek aan citroengras )
• 3 grote vleestomaten
• 2 stengels lente ui (ditmaal wel toegevoegd)
• sambal
• snufje komijn
• 1/2 centimeter gember ( raspen )
• bakboter
• zout en versgemalen peper

Weet niet of het door het bier kwam maar het smaakte me weer bijzonder lekker🤭.

Ik heb het de vorige x gemaakt volgens origineel recept, alles tussen haakjes heb ik ditmaal anders gedaan.

Hoe te bereiden;
BBQ opstoken naar 180 graden ( direct )
Vlees rondom aanbraden.
Vervolgens vlees uit de pan BBQ indirect maken oftewel voorzien van de platesetter. Volgende stap Ui, knoflook, rode peper, lenteui toevoegen en fruiten in het vet van het vlees.
Daarna vlees terug toevoegen, tomaten, ketjap manis & water toevoegen, komijn erbij + citroengras. Nu ongv zo'n 2.5 uur indirect op 150 graden ( dome temperatuur ) en daarna smullen maar.
Wij voegen zelf rijst toe en nog wat rauwe bosui/lenteui :) Smakkelijk!

20230702_133104.jpg


20230702_134402.jpg


20230702_135645.jpg


20230702_152440.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het delen, had je niet 3 el. Bruine suiker toegevoegd om de originele ketjap manis te compenseren?
 
Bedankt voor het delen, had je niet 3 el. Bruine suiker toegevoegd om de originele ketjap manis te compenseren?
Nee, bruin biertje ipv water vond dat wel genoeg compensatie met betrekking tot suiker 😁.
Aangezien ik jonge kids heb die wel wat mee eten ben ik ook niet zo scheutig met sambal ik voeg zelf altijd wat toe op mijn eigen bord.
Ik heb het recept gedeeld zoals ik deze heb gevonden en gevolgd bij de eerste x ditmaal wat aangepast.

( Eerste bericht aangepast met betrekking tot temperatuur & bereidingstijd )
 
Laatst bewerkt:
Bob mijn complimenten , out the box denken vind ik gewoon geweldig , op deze manier ontstaan nieuwe dingen.
Ik ben een indo , maar sta open voor nieuwe recepten.
Ketjap vervangen door soja , daar zitten heel veel stappen tussen, dus gedurfd.
Bier maak vlees mals, het zelfde als Ciitroen. En tomaat.
De lappen vlees eerst op de Bbq gooien 80/ 100 graden geven extra smaak dan stukjes snijden.
Kortom heeft het gesmaakt , dan is jou doel bereikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan