BasBQ
Beef en Steak

Iets anders ipv tafel nest voor BGE large.

Hoi,

Afgelopen zaterdag onze BGE large gekocht bij Vuur en Rook.
Daar geadviseerd om een vuurvaste steen te gebruiken ipv tafel nest omdat dit mooier zou zijn in een buiten meubel.
Nu heb ik wel gegoogled maar kan alleen vuurvaste stenen vinden om een openhaard of pizza oven te metselen.
Je zou het bij een tuincentrum kunnen kopen???
Indien iemand het weet, graag, dan kan ik morgen avond weer verder met de buitenkeuken.

Gr.Patrick
 
Volgens mij niet een steen in plaats van een nest maar een vuurvaste steen in combinatie met
het nest. Je kamado rechtstreeks op een steen plaatsen geeft warmte afgifte problemen en op den duur schade aan je eitje.
 
Sander, zaterdag het grote ei gekocht.
Omdat ik een leek ben op ei gebied en de warmte heb ik daar specifiek om gevraagd. Bij slow cooking kan het ei zo op het hout. Bij grillen, dus veel warmte, zou een nest aangeraden worden. Ik stond op het punt om het nest te kopen, bemoeide
een andere werknemer in het gesprek en zei, waarom geen vuurvaste steen ivm dat dit mooier zou staan. Dat steentje kon ik inbouwen in de keuken. En ik kon wat centen besparen. Ik heb geen idee wat de invloed is als een ei rechtstreeks op zo'n steen zou staan???
Maar ik laat me graag hier voorlichten door diehard experts😊

Gr.Patrick
 
Er zijn hier al verschillende draadjes over gegaan. Ik kan me indenken dat low en slow een tijdje langer goed gaat dan wanneer je ook heet grillt, maar het is niet goed voor het ei om van onderen z'n warmte niet ook kwijt te kunnen. Juist daarom bestaat dat tafelnest.

Ik vind het vreemd dat je bij de winkel verschillende adviezen krijgt. Dit kan ook gevolgen hebben voor je garantie bij schade. Ik wil niet degene zijn die jouw inbouwplannen in de war schopt hoor, leven en laten leven, maar ik zou er zelf niet aan beginnen en zorgen voor optimale luchtstroming rond de kamado.

Veel plezier met je prachtige nieuwe kook apparaat!

PS ook diehard experts verschillen nog wel eens van mening hoor, dus misschien komen hier ook andere geluiden. Dat kan best.

 
Op the Naked Whizz, het Amerikaanse BGE forum hadden ze vroeger een heel draadje met gebarsten stenen, hout onder een steen dat verkoold was etc. Allemaal ellende omdat mensen hun eitje niet op de toen gebruikelijke voetjes hadden gezet.

De kolen die door het kolenrooster of mandje vallen gloeien nog en liggen direct op de bodem. Ook bij low&slow is dat nog gewoon heet hoor.
 
Laat ik nou net bezig zijn een Ikea trolley om te bouwen voor mijn Bastard Compact. Ik twijfelde of ik hem los op een stenen oppervlak zou plaatsen of de pootjes, maar heb er toch voor gekozen om de pootjes er tussen te houden voor de koeling. Direct op het hout lijkt me helemaal niet handig trouwens. Het staat misschien iets minder mooi maar als de boel kapot gaat zijn we verder van huis. Dan ben je straks nog meer centen kwijt, garantie zal ook wel een dingetje worden dan.
 
Jullie hebben gelijk, waarom risico lopen.
Ik koop het nest, bij calamiteiten kan ik aan tonen dat het nest is gebruikt. Anders is het weer mijn woord tegen de andere.
Bedankt voor de adviezen.👍👍
 
 

Montus

Tondelzoeker
Berichten
19
Ik heb me ook laten vertellen dat je het beste beide kunt hebben... nest plus steen dus!
 

Bijlagen

  • 38592213-54E4-4EE8-B6E6-6F9119D7EFD7.jpeg
    38592213-54E4-4EE8-B6E6-6F9119D7EFD7.jpeg
    110,3 KB · Weergaven: 701
Ik heb me ook laten vertellen dat je het beste beide kunt hebben... nest plus steen dus!
Ik heb soortelijke tafel maar zonder steen dus alleen nest en dat gaat prima. Het ei staat nu op 160 gr. En je kunt je hand gewoon aan de onderkant tegen de bodem aan houden, en nee dan verbrand je niet je hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan