BasBQ
Beef en Steak

Iberico Buikribben

 

BigDutch

Vuurmaker
Berichten
97
Zoals de titel al zegt, heb ik gisteren Iberico Buikribben gemaakt op mijn offset smoker. Zelf gemaakte rub bestaande uit peper, zout, Lawrys seasoned salt, Hongaars paprika poeder, mosterd poeder, knoflook poeder en een klein beetje cayenne. Ik heb er voor gekozen om het vlies te laten zitten.

58f618c9e628e45e82dbc78829cf3f36.jpg


446a116240b5da3646876862c8f5b57c.jpg


fa2919e97ec1dc1c4c9d58ab4b1c9a5a.jpg


2070a8daa090cf8dc32c6be9a4ae5c4a.jpg




Eerste 2 uur op 130 graden bone side down, daarna een uur bone side up om het vlies krokant te krijgen. Vervolgens terug gedraaid en om de 25-30 minuten gaan sprayen met maple-bourbon-witte wijnazijn mix om het zout uit de rub wat uit te balanceren.

be1693bdc0ea8f154ba76371add95466.jpg



Na totaal ongeveer 4,5 uur de ribs er afgehaald, opgevouwen in butcher paper en een uur laten rusten in een coolbox. Resultaat was echt geweldig. Ik ken de “pure” smaak van Iberico en wilde proberen dit wat op te liften met de ingrediënten van de rub en spray, naar mijn mening was dit goed gelukt.

cf92464904ff8262af52535d70ea6edc.jpg


20c186abc213dcacd9b34b421fb2c7ec.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er echt heerlijk uit. Iberico Ribs moet hier ook nog eens op tafel komen.

Waarom heb je het vliesje laten zitten?
 
Ziet er echt heerlijk uit. Iberico Ribs moet hier ook nog eens op tafel komen.

Waarom heb je het vliesje laten zitten?

Thanks! Twee redenen voor het vlies; de ribs waren vrij dun en ik wilde het vlees beschermen tegen uitdrogen, en ik had het ergens online gezien dus ik wilde het wel eens proberen. Met die verstande dat je de ribs dan wel moet omdraaien met de vlies kant omhoog (in ieder geval op een offset) om de juiste hitte op het vlies te krijgen om het krokant te krijgen. Moet zeggen dat het me erg goed beviel, het was gewoon lekker en gaf een goede bite. De rub plakte er ook goed op en gaf prima smaak. Ik ga het ook proberen op babybacks en full spares.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi geworden hoor je rib! Ook gaaf hoor zo'n smoker. Droom bbq! Is het een nette lette?
 
ziet er erg lekker uit!
Mooi experiment ook met het vlies zo.
 
Mooie ribben zeg!
 
Iberico's zijn heerlijk. Bij elke online bestelling dat ik doe, bestel ik er een paar mee.
 
Dit zou heerlijk nu bij mij Duitse biertje passen 🍺😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan