BasBQ
Beef en Steak

houtskool hoge temperatuur

meinonA

Stoker
Berichten
274
Hallo allemaal,

Al een tijdje gebruik ik KJ Big block. Ik heb een keer Black Ranch Quebrancho en Bastard European Oak in huis gehad, maar ik had altijd het gevoel of die zo opgefikt waren.
Kortgeleden wilde ik een Bavette affakkelen, maar dat lukte uiteindelijk net met een hoop moeite met KJBB op een Weber57 in een indirecte opstelling (mandjes).

Is er houtskool die wel die temperaturen haalt die net zo veelzijdig is in bereidingen (ook low en slow) als KJBB? Zo niet, zijn er kleinere zakken houtskool die wel die temperaturen halen ondanks dat ze misschien snel opfikken? Op die manier gebruik ik dan een onderlaag van KJBB met bovenop iets wat heel heet kan worden.

Alvast bedankt voor jullie ideeen hierin
 
Ik heb eigenlijk nog nooit houtskool gehad die de temperatuur niet haalde. Lag altijd aan de setup en zuurstoftoevoer.

De snelheid waarmee de houtskool op temperatuur komt en de brandduur verschilt wel natuurlijk.
 
waar zou het dan aan liggen? ik heb een soort Slow N Sear basket van Amazon erin zitten, maar het lijkt me sterk dat dat de reden is voor een lage temperatuur
 
1688399227190.jpeg
 
Als ik uw foto zie denk ik aan gebrek zuurstof.
Ik heb al vele opleidingen brandbestrijding gevolgt.
Vuurdriehoek, beetje verouderd intussen.
Vooral vuurvijfhoek maakt alles duidelijk.
1688399494883.png

In onze Q zal vooral de brandstof en zuurstof belangrijk zijn eens de Q brand.
 
Je as lijkt de zuurstoftoevoer te verstoppen ?
 
Dat is ook mijn gedacht.
Al is as een katalysator om vuur makkelijker op gang te krijgen.
Probeer maar eens een kleine hoeveelheid tussen nieuwe kolen te mengen voor aansteken💡
 
Regelmatig even aan de schuiven rommelen om de as in de as pan te laten vallen en zo de zuurstof toevoer open te houden.
 
Waarom gebruik je geen kokosbriketten? Ze laten minder as achter en geven een lange tijd veel hitte af.
 
Ik heb een licht ander model (van onlyfire), die heeft gaatjes en een een bodemplaat. Dit is nu op 1 jaar tijd 2x voorgevallen dat de temperatuur laag bleef. De 1ste maal weet ik niet meer waarom, de 2de maal lag aan het feit (volgens mij) dat die gaten gewoon deels verstopt waren van die slow n sear van onlyfire. Had wat leftover briketten en kool gebruikt, had nog een paar extra kolen erbij gedaan, maar effe in die bak met mijn kolenschep aan het "roeren" geweest, et voila had direct een pak meer temperatuur. Ga die gaten trouwens eens wat groter boren, elk ander gat ofzo. Maar jij hebt een open versie (most likely van bbq toro), dus dan zal er teveel as onderaan de ketel gelegen hebben denk ik.
Maar ik gebruik dus wel briketten, afhankelijk van het werk Kokos of gewone, en heel soms maar houtskool. Maar aangezien deze groter zijn en meer uniform, vallen ze ook minder snel door dat rooster.
Er zijn ook genoeg mensen die 2 roosters op elkaar gebruiken onderaan en die dan draaien zodat er minder vlug kleine stukken kunnen doorvallen.
Je kan ook even gewoon tijdens het koken onderaan een paar maal open/toe doen en dan terug naar vorige positie, zodat er een deel doorvalt
 
Ik sluit me aan bij de comments boven mij. Kijk eens naar de zuurstoftoevoer. Misschien ook zonder inzet en het houtkool aan één kant storten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan