BasBQ
Beef en Steak

Houdbaarheid rundvlees

Blaasbloem

Tondelzoeker
Berichten
4
Hoi allemaal,

Ik weet niet zo goed waar deze vraag te plaatsen, bij voorbaat excuus als ik de verkeerde sectie heb gekozen.

Ik heb voor de eerste keer 1.8kg ‘verse’ Rib eye uit Uraguay gekocht om morgen lekker te bereiden op de BBQ.
Zoals te zien is op bijgevoegde foto is de houdbaarheidsdatum tot 19-04-2024. Het vlees is geslacht op 19-12-2023.
Ik heb stiekem een beetje moeite om te begrijpen dat vlees 4 maanden gevacumeerd en gekoeld bewaard kan worden.
Het staat wel gedrukt op het originele etiket van de slachter. Ik lees wel e.a. over wet aging maar het lijkt mij allemaal enigszins risicovol.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is deze houdbaarheids periode normaal indien gevacumeerd en gekoeld bewaard?

Ik hoor graag.

Groeten,

Jeroen

IMG_2294.jpeg
 
Vaak als zoiets geïmporteerd wordt gaat er een nieuwe sticker overheen.. Zit er niet nog eentje op met Nederlandse tekst? Waar heb je deze vandaan?
 
hoi hoi,
4 maand is inderdaad wel lang. toen ik nog in het vlees zat zaten we op ongeveer 6 weken. maar dat is inmiddels ook wel 15 jaar terug, wellicht dat de methode beter is geworden.
ik zou deze vraag bij de leverancier neer leggen. en als je hem niet op korte termijn gaat gebruiken dan invriezen.

succes er mee
 
Niks mis mee als de verpakking dat aangeeft dan klopt dat ook, Ook import vlees heeft zich aan de voedsel en warenwet te houden.
Mits bewaard bij die 0 tot 2 graden Celsius.
Of kouder natuurlijk. En daar zit het punt.
De meeste koelkasten staan op 4 graden Celsius.
Ik weet niet wanneer je hem wilt consumeren?
Is dat langere tijd dan zou ik het portioneren, eventueel opnieuw vacumeren en in de vriezer bewaren dan blijft hij zeker goed tot aangegeven datum. Of als je hem heel wilt bereiden heel invriezen.
Ik kom zulk soort verpakkingen vaak tegen bij de Hanos
 
Bedankt voor jullie reacties. Voorafgaand aan de bereiding heb ik vlees uit de verpakking gehaald en goed mijn neus gebruikt…het rook helemaal prima! Met een reversed sear klaargemaakt. Erg geslaagd…niemand van het gezelschap heeft maag klachten gehad 😉. Dus hierbij proef ondervindelijk vastgesteld dat het zo lang bewaard kan blijven.
 
Niks mis mee als de verpakking dat aangeeft dan klopt dat ook, Ook import vlees heeft zich aan de voedsel en warenwet te houden.
Mits bewaard bij die 0 tot 2 graden Celsius.
Of kouder natuurlijk. En daar zit het punt.
De meeste koelkasten staan op 4 graden Celsius.
Ik weet niet wanneer je hem wilt consumeren?
Is dat langere tijd dan zou ik het portioneren, eventueel opnieuw vacumeren en in de vriezer bewaren dan blijft hij zeker goed tot aangegeven datum. Of als je hem heel wilt bereiden heel invriezen.
Ik kom zulk soort verpakkingen vaak tegen bij de Hanos

Bij invriezen, kan je dan niet over de datum heen gaan? Doe ikzelf wel.. maar geen idee wat nu echt kan.
 
Wat ik alleen vreemd vind is de datum van slacht en productie(uitbenen) daar zit slechts 2 dagen tussen.
Volgens Gertjan Kiers (auteur vleesbijbel en een zeer kundige slager) is het normaal om rund 1 week te laten besterven en daarna 1 maand nat te rijpen (vacuum) hij vindt besterven een must en rijptijd een keuze.
 
Dit ze je heel vaak, vooral met vlees van verder weg. Dat noemen ze vacuüm rijpen. Ik weet niet of ze iets en wat ze in die zakken spuiten, maar het is een stuk langer houdbaar dan wanneer de slager het hier vacumeerd. Idem zie je bijvoorbeeld bij hertenvlees en lamsvlees uit Nieuw Zeeland... rustig 4 maanden houdbaar na productie en zonder besterven..
 
Terug
Bovenaan Onderaan