BasBQ
Beef en Steak

Hocooker - Iemand ervaring?

noskos zei:
?De Monolith keramische barbecue is een Mushikamado een verrijdbare variant van de klei ovens. Deze barbecue wordt geproduceerd in de beroemde Jingdezhen streek van China. Zeg maar de ? Sillicon Valley? van de keramiek en porselein.  De productie vind daar plaats omdat ze daar de meeste ervaring van de wereld hebben met keramiek. Monolith barbecues worden daarnaast streng gecontroleerd op kwaliteit door een Duits bedrijf. Je ziet dat ook terug in de hoge kwaliteit van het staal wat gebruikt wordt bij de Monolith barbecue.?

Volgens: https://www.bbqshopbrabant.nl/bbq-informatie/informatie-monolith/

Prima info over de Monolith bbq, dank voor het delen.
 
@Dennis
Je hebt gelijk, ik heb dat compleet verkeerd gelezen (ik doelde op dat stukje onder de kop 'Monolith').
En wanneer ik de andere link bekijk, moet ik bekennen dat ik ook nergens zie dat ze die eigen fabriek in Duitsland staat.
Samen met de bijdrage van Noskos kan ik niet anders dan toegeven dat ik er naast zit.

@Niels055, @GPT, @Ewald, @noskos, @Dennis,en ja ook @Brecht  :-*
Jullie hebben gelijk, ik heb het mis, het is een Chinees.

Maar goed, zoals ik al heb aangegeven is dat voor mij geen dealbreaker.
Wat voor mij wel een mogelijke dealbreaker is, is dat zij niet kunnen toezeggen dat er over 10 jaar nog passende reserveonderdelen zijn.
Als ik iets sloop of iet het buiten de garantie begeeft, om wat voor reden dan ook, wil ik het kunnen maken.

@Niels055
Mijn budget is net zo groot als mijn geduld dat toelaat. :p
Als mijn geduld vindt dat ik eind dit jaar een bbq moet gaan halen is mijn budget ongeveer 1000?.
Als mijn geduld vindt dat ik nog wel even kan wachten dan groeit mijn budget mee ;)
Ik wil zelf graag een tafel bouwen (Ik schat zo'n 400?).
Dus mijn geduld zou het dan tot ergens tussen de 1300? en 1800? moeten volhouden.

@Noskos
Dat is een flink stuk ijzer.
Als je er een gaatje in boort, staafje erin steekt en vastmaakt op een stukje notenhout, dan heb je een uniek stukje kunst in huis. ;)

Dus ter conclusie;
Hoewel ik hem nog steeds prachtig vind, en de kennis van noskos er tevreden over is, ben ik er niet meer zo zeker over.
Ik kijk dus nog op m'n gemakje verder.

Iedereen, ook jij Brecht  ;), bedankt voor jullie bijdragen!
 
Rickert zei:
Jullie hebben gelijk, ik heb het mis, het is een Chinees.

Maar goed, zoals ik al heb aangegeven is dat voor mij geen dealbreaker.
Wat voor mij wel een mogelijke dealbreaker is, is dat zij niet kunnen toezeggen dat er over 10 jaar nog passende reserveonderdelen zijn.

Ook dit valt te relativeren denk ik.
Stel dat BGE omvalt door de flinke concurrentie, wie zegt dan dat er dan, over 10 jaar, nog onderdelen voor te krijgen zijn...

Ik vind het op zich wel sportief van dat bedrijf dat ze ?n antwoord geven (dat valt al niet tegen), ?n dat ze niet gewoon zeggen dat er over 10 jaar nog alles voor te koop is.
 
@Dennis
Helemaal waar,
Ze zijn goed te bereiken en reageren snel en dus ook eerlijk.
Dat zijn absoluut pluspunten.

Voor mij is het sowieso een smak geld, dat geef ik niet
gemakkelijk uit.
En misschien draaf ik wat door met die voorzichtigheid.
Ik wil er dan ook ?cht geen spijt van krijgen.

Ik heb geen haast en hij is nog niet afgeschreven, ik kijk op
mijn gemakkelijk nog even verder, de spaarpot is toch nog
niet vol. ;)
Ik ga ze allemaal nog live voelen in de winkel en wie weet
staat er straks alsnog een Hocooker te shinen in dat mooie
eigenbouwmeubel. ;)
 
Ik heb een workshop gevolgd waar diverse kamado's waren en brandden.
De HoCooker was nogal fragiel. er zat behoorlijk wat speling op de scharnier.
The Bastard zat wel stevig in elkaar maar had zwaar deksel.
 
Hoi Marcel,
Toch zonde om te horen, ik ben er nog steeds een beetje verliefd op.
Verder wel een fijne workshop gehad?
Welke heb je gedaan?
Ik wil er straks na aanschaf van een kamado ook eentje gaan doen.
Bedankt voor het delen!
 
Hoi, ik heb een HoCooker voor nu bijna een jaar in gebruik en ik ben er erg tevreden over.
Stuk of 25-30 sessies nu mee gedaan denk ik.
Er is nog niets kapot aan gegaan, dus over de service kan ik niets zeggen.
Dat hij fragiel overkomt herken ik niet. Prima kamado voor een goede prijs met nog wat assecoires erbij.

Bij mij was de beslissing de levenslange garantie en dat de leverancier in Nederland zit.
Ook de extras erbij, scheelt weer kosten voor as pook, etc. Ik heb er nog wel gelijk een gietijzeren gril rooster bij genomen. Geheel onbelangrijk, maar het lichte grijs staat mooi in onze tuin....

Wat trouwens wel fijn is, dat het rooster aan de bovenkant altijd in de juiste stand blijft, ook al doe je de deksel open. Door de cijfertjes kan je het ook goed afstellen en onthouden waar hij op moet. Bij sommige merken gaat deze dicht als de deksel open gaat.

Ik hoop dat je een goede beslissing kan maken, als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel.

 
Hoi Sander! (gok ik ;) )
Fijn om een positief geluid te horen uit de eerste hand! :)
Ik vindt 'm er ook nog steeds erg gaaf uitzien... op de foto's.
Ik moet 'm nog steeds live gaan bekijken.

Hoe zijn het frame, de scharnieren en de schuifjes?
Ofwel hoe is de wear and tear?
 
Eerste half jaar zonder hoes gestaan in de herfst tot de winter, daardoor paar kleine roestplekjes bij op het RVS frame. Heb ik met een beetje olie behandeld. Scharnier werkt nog prima. Schuifje onder goed schoonhouden nadat je de as hebt verwijderd. Maar die werken ook nog goed. Onderste schuif staan trouwens ook cijfers op. Ondertussen weet ik precies waar hij op moet staan voor welke temperatuur. Maar dat weten goede bbq-ers ook zonder cijfers, maar t is wel handig.

 
Foto hoe hij in onze tuin staat. Douglas tafel staat op de wensenlijst om in te bouwen.

ca70877b0cb083ae6df4793f82d2f2c5.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi plekje zo, ik denk dat ik hem een beetje bij de plantjes vandaan zou halen als ik hem zou gaan gebruiken.(zitten gelukkig wieltjes onder) ;)
 
Rednas33 zei:
Eerste half jaar zonder hoes gestaan in de herfst tot de winter, daardoor paar kleine roestplekjes bij op het RVS frame.

In 6 maand tijd roest op rvs? Zeker dat het geen vuil was ofzo?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Rednas33 zei:
Eerste half jaar zonder hoes gestaan in de herfst tot de winter, daardoor paar kleine roestplekjes bij op het RVS frame.

In 6 maand tijd roest op rvs? Zeker dat het geen vuil was ofzo?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Als RVS in aanraking komt met gewoon staal, gaat het gewoon roesten op die plekjes, dit gebeurt o.a. als men Koolstofstaal gaat slijpen in de buurt van RVS
Vandaar dat in een werkplaats waar RVS en gewoon Koolstofstaal wordt verwerkt deze werkplaatsen gescheiden worden met een RVS en Koolstofstaal afdeling.
Zeker de lage kwaliteit RVS zoals 304 en 304L hebben hier het meeste last van.
 
Ewald zei:
Brecht zei:
Rednas33 zei:
Eerste half jaar zonder hoes gestaan in de herfst tot de winter, daardoor paar kleine roestplekjes bij op het RVS frame.

In 6 maand tijd roest op rvs? Zeker dat het geen vuil was ofzo?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Als RVS in aanraking komt met gewoon staal, gaat het gewoon roesten op die plekjes, dit gebeurt o.a. als men Koolstofstaal gaat slijpen in de buurt van RVS
Vandaar dat in een werkplaats waar RVS en gewoon Koolstofstaal wordt verwerkt deze werkplaatsen gescheiden worden met een RVS en Koolstofstaal afdeling.
Zeker de lage kwaliteit RVS zoals 304 en 304L hebben hier het meeste last van.

Ewald + 1
Kleine (wellicht overbodige) toevoeging.
Probeer ook niet het gereedschap van elkaar te gebruiken want dan is je RVS op de bewerkte vlakken ook plots geen RVS meer. ;)
 
Zeker +1!
Hier heb ik nooit bij stilgestaan, voor mij was RVS altijd gewoon RVS.
Maar roest zou je kunnen voorkomen door al het RVS in te smeren met zuurvrije vaseline toch?
Dat doe ik bij m'n fiets ook altijd. ;)

Erg mooie plaats ook zo naast je terras, da's goed vertoeven volgens mij :)

Leuk idee ook van die Douglas tafel, dat staat bij mij ook op m'n verlanglijstje. :)
Maar nu we toch lekker technisch bezig zijn... ;)
Als je hout gaat halen probeer dan gedroogde of windgedroogde planken te krijgen, die zijn ver uitgewerkt.
Douglas is ook erg harsrijk dus mocht je hout hebben met wat harsplekken dan kun je die met een oude doek en wat terpentine gemakkelijk wegpoetsen.
 
Rickert zei:
Zeker +1!
Hier heb ik nooit bij stilgestaan, voor mij was RVS altijd gewoon RVS.
Maar roest zou je kunnen voorkomen door al het RVS in te smeren met zuurvrije vaseline toch?
Dat doe ik bij m'n fiets ook altijd. ;)

Zuurvrije vaseline remt de roestvorming wel maar vaseline op een bbq die altijd buiten staat?
Ik denk dat er veelstof en ander spul op blijft plakken maar wellicht valt dat wel mee. :-?
 
Ehm ja, dat is dan wel ja, dan blijft er idd van alles aan plakken.  :-S
Maar dat zal vast minder zijn met een hoes er om heen en je veegt het er zo weer af.
Hoe onderhouden jullie de RVS onderdelen anders normaal gesproken?
 
Ik heb zelf niet zo'n probleem met een vlekje op m'n rvs maar ben even te rade gegaan bij m'n vriendje Google op onderhoud middel RVS daar staat veel info (veel reclame maar staat vast wel iets bruikbaars tussen)
 
Ik dacht net dat het voordeel van rvs is dat het onderhoudsvrij was? Waarom zou je anders RVS kiezen. Ook als het roest kan je het toch geen rvs noemen (Roest Vast Staal RVS)
 
In feite heeft RVS maar een akelig dun (oxide)laagje wat het roestvast maakt, dus als het rvs vervuild raakt met iets ijzer-achtigs dan krijg je roestvorming.
Het zal niet snel doorrotten dus in zoverre is het onderhoudsvrij, eea aan onderhoud is dan ook afhankelijk van wat je verwacht van het uiterlijk.

Verder is rvs (304) gewoon slappe rommel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan