BasBQ
Beef en Steak

Help, dochter houdt niet van bbq

mamajolijn

Sprokkelaar
Berichten
44
Wij zijn pas net en paar weken onze kamado aan het verkennen. Al heerlijke baconhamburgers, beenham, hartige taart en gerookte kip gemaakt. Drie van de vier kinderen genieten met ons mee, alleen de dochter van 14 vind het helemaal niks (behalve de baconhamburgers). Dat vind ik natuurlijk heel erg jammer, maar wil haar ook niet steeds eten voorschotelen wat ze niet lekker vind. Het eten gewoon uit de pan vind ze wel lekker. Heeft er iemand suggesties zodat zij ook lekker kan eten: recepten, bereidingswijzen o.i.d.?
Natuurlijk kan ik een deel gewoon in de keuken maken, maar ik wil graag ook eten op de kamado maken wat zij lekker vind.

Alvast bedankt!

(en dochter inruilen is niet één van de opties ;))
 
Heeft ze aangegeven wat ze niet lekker vindt aan het ‘barbecue eten’ ten opzichte van het eten dat in de pan bereid is?
 
Mijn vrouw houd ook niet van veel dingen van de bbq terwijl ik het steeds leuker begin te vinden.
Zij houdt niet van vlees met botjes, vetjes, draadje kortom blijft weinig over.
Natuurlijk zou ik het liever anders zien probeer ik nu meer andere dingen klaar te maken zoals meet groente en aardappelen zoals zoete aardappelen.
Dan eten mijn kids en ik het vlees en zij andere dingen van de bbq. 😊
 
Uit de pan denk ik aan gehaktballen (köfte) worsten, pulled chicken, (gevulde) kipfilet, stoofpotjes, saté, wraps met vulling.

Kan allemaal van de bbq eventueel met Dutch oven. Vlees spiezen kan je proberen.
 
Er zijn eindeloos recepten, zal vast wel wat tussen zitten wat ze wel lekker vind . En misschien houd ze meer van Vlees, Groente,Aardappelen. Dat kan ook in zijn geheel van de Q komen.
IMG_0951.jpeg
 
Heeft het met de “rook” smaak te maken?
Weet niet op wat voor houtskool je grilt maar mogelijk kun je daar mee spelen.
Denk bijv aan een relatief neutrale houtskool als marabu.
 
Dwarse Pubers, altijd feest! 🥳

Dammers kan helpen, maar wellicht gewoon een fase?
 
Misschien een idee om haar bij het bereiden te betrekken. Mijn ervaring is dat als je ziet hoe het wordt bereid en welke ingredienten er ingaan het vaak beter wordt geaccepteerd.
 
Ben net als de andere benieuwd wat ze niet lekker vind aan eten van de BBQ.

In theorie kun je letterlijk alles maken op een bbq wat uit de oven, pan of airfryer komt.
 
Ik sluit mij @Kaspa aan.
Welke kolen gebruik je?
Ikzelf vind ook sommige kolen een nare smaak afgeven.
White Quabracho bvb, die gebruik ik niet meer.
Rook is volgens mij een eerder bittere smaak.
Vandaar dat er in rubs suiker wordt gebruikt.
Bitter eten word dikwijls als niet lekker ervaren door kinderen. Denk maar aan spruitjes 😉
 
Sluit me aan bij @Kaspa en @Ghost begin met een neutrale houtskool zoals Marabu of Dammers.
De beige zakken van Dammers bevallen mij goed.
White Quebracho kan echt petroleumachtige beleving hebben.

Het kan ook aan de kruiden liggen?
Koriander vindt niet iedereen lekker.
Oregano hetzelfde.
Daar kan je ook wat meer terug naar de basis. Zout en peper?

Daarbij is de één wat avontuurlijker ingesteld als de ander als het om eten gaat.
Vooral geen groot punt van maken, ze erbij betrekken en samen zoeken naar iets lekkers.
 
Hier heb ik thuis ook een paar "moeilijke" eters

De vrouw heeft genoeg aan 1 stukje vlees ofzo, maar alles met kaas erop is dan wel weer goed, of champignons gevuld of op een stokje ofzo.
De dochter die eet dan ook champignons. Maar voor de rest blijft ze dan ver weg van de groenten. Maar een stukje vlees is nooit echt een probleem, zelfs zalm van de bbq ofzo geen enkel probleem

Iets met BBQ saus vind niemand hier thuis lekker (inclusief ik).

De zoon is de moeilijkste, die heeft het liefst mini pensen van Noyen (en dat zijn echt wel de beste). Maar die verkopen ze vanaf Mei t/m Juli misschien Augustus nog ergens te vinden. Dus 1 a 2 vakken in de vriezer volsteken. En voor de rest eens een ander worstje
Nu gehaktbrood dat vinden ze dan wel weer lekker.
Scampi's gaat er bij iedereen dan wel weer vlot in.
Pizza = no problemo
Smash burgers = no problemo
Gewone hamburges = gaat er ook wel in bij iedereen
Varkenshaasje gaat er ook nog wel in
Maar een kippen of rundssaté dat hoeft er niet echt op (de dochter en de vrouw zullen misschien een stukje eten)
Owja en zo van die balletjes dat eten ze af en toe ook nog wel eens.

Maar ongeacht de houtskool, er zijn veel mensen die bepaalde kruiden niet lekker vinden. Als ze scampi's eet bijvoorbeeld, paar stokjes maken. 1ntje natuur, 1ntje met bijvoorbeeld wat paprika en x. 1ntje maken met x en y. En dan moet zij zeggen welke ze de beste vind. Moet je wel goed onthouden wat wat is. Of het vlees dat ze het lekkerste vind bijvoorbeeld, dat eens gewoon "puur natuur" bakken zonder kruiding en nog een stukje met wat kruiding op. En dan vragen wat is het lekkerste. Als het puur natuur ook niet lekker is, dan is het echt wel de grillsmaak. Nu als je een gas bbq hebt, kan je dat ook eens doen op een gasbbq. Zelfde natuur

Maar wat hier grappig is bij de kinderen ... Dus voor heel veel dingen doen ze moeilijk, maar gaan ze wel sardines eten, sprot, gerookte makreel, ansjovis en maatjes. Wat de meeste kinderen van 6 en 9 nu bijvoorbeeld niet zouden eten. Maar mosselen daar halen ze hun neus dan weer voor op. Maar rode kool .... nee dat eten we dan niet. Alleen worteltjes, appelmoes, pasta. De dochter wilt ook wel eens prei en boontjes, maar voor de zoon is dat ... bweikes. Onlangs een supersimpele, maar o zo lekkere pasta gemaakt met prei ... De zoon zag het, het is niet lekker ... en je mag doen wat je wilt, het is en het blijft niet lekker. Maar voor mij is denk het grootste probleem: als ze al beslist hebben dat het niet lekker is voor ze het ook proeven zal dat niet wijzigen


Nu mijn 1ste petekindje bijvoorbeeld die eet bijna niks ... Mozarella, Tomaat, aardbeien en misschien een stukje kip ofzo ... probeer daar maar eens iets voor te maken. Sommige zijn nu eenmaal moeilijk, maar ze moeten beseffen dat het niet altijd x kan zijn


Conclusie: dus als ik bbq ben ik zelf "beperkt" want een groot stuk vlees, dat mag ik alleen opeten. En ik moet altijd meerdere dingen voorzien met als resultaat dat ik voor mij altijd voor 2 dagen vlees heb (dat vind ik nu niet zo bijzonder erg :) )
 
Slecht gepyroliseerd houtskool zorgt voor een smerige smaak, niet iedereen proeft dit overigens.
Ruikt alsof je oude telefoonpalen aan het verbranden bent of je tuinhek in de carboleum zet.
White Quebracho heeft daar heel veel last van. Andere houtskolen soms ook, ruik eerst even bij de schoorsteen(uitlaat) van je BBQ of je geen rare/nare luchtjes ruikt alvorens je gerecht op het BBQ rooster te leggen
Houtskool is brandstof, meer niet! Houtskool behoort geen smaak af te geven aan je gerecht, slechts hitte.
Voor extra smaak is er rookhout. Niet iedereen is daarvan gecharmeerd.
Rookhout is een bewuste keuze wel of niet maar geen must.
Zie rookhout als extra kruiden die je toe kunt voegen of weg kunt laten. (of weg moet laten, want gebak op de BBQ met Rookhout is ronduit smerig)

Veel mensen en vooral kinderen met een verfijndere smaak proeven die smerige bijsmaak.
 
Ik heb laatst ergens gelezen: Kinderen houden niet van bitter. Hun smaakpapillen zijn gevoeliger dan van volwassenen. En bitter staat voor giftig in de natuur. Vandaar dat kinderen spruitjes enzo vaak niet lekker vinden.

Dus ik zou eens proberen; zo min mogelijk bitter, dus geen verbrand vlees, (indirecte bereiding) en geen rookhout. Uitkijken welke rubs en bbq saus je gebruikt. Veel hebben rookaromas en bittere smaken. Neutrale olie gebruiken met hoog rooktemperatuur. Ook misschien zorgen dat de olie/vet-druipsels niet verdampen op bijv. je platesetter. Haal de stukken boomschors en slecht verkoold hout uit je houtskool. Die roken vaak.

Ik heb ook een neefje en die was vroeger wat selectief, daar gooide ik gewoon wat diepvries-frikadellen voor op de bbq. Lekker makkelijk voor mij, snel klaar, een kwak curry dr op en hij was er zelf helemaal happy mee.

Misschien kun je het ook interessanter maken door het eten zoeter te maken? Zoet is volgens mij de tegenhanger van bitter.. Wel oppassen dan, dat suikers niet verbranden, want dat is wel weer bitter. Gegrild fruit brengt ook het zoete naar boven. Misschien met een schep ijs ofzo. Ijs doet het altijd goed bij kinderen.

Wat ook leuk is voor kinderen is (samen) spelen met het eten. Bijv. samen schildpadden van knakworst met gehakt maken ofzo. Cakejes/Vormpjes gekke dingen bedenken. Of ze zelf brood/marshmellows laten bakken. Vaak is het niet eens te vreten, maar het feit dat ze het zelf gemaakt hebben, maakt het lekker voor ze.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens pulled pork geprobeerd? Wel een lange bereidingstijd maar erg lekker. Ze kan dan zelf bepalen of ze er een bbq saus over wil en welke. Of geen.

Misschien ligt het ook aan het soort vlees. Mn vrouw houdt niet zo van rund,(steaks) maar wel van varken

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Jeetje, wat een hoop reacties, dank daarvoor!

Ik ben even navraag wezen doen bij mijn dochter: de rooksmaak vind ze niet zo lekker. Ik gebruik nu houtskool van BestCharcoal Birch & Oak, maar ik zal eens kijken naar een houtskool met neutrale geur/smaak. Ik had ook al gerookte kip gemaakt, maar bewust zonder extra rooksnippers. Die vond ze wel aardig in een salade. De spinazie-feta miniquiches die we met Pasen hebben gemaakt vond ze ook lekker. Dat is dus allemaal zonder extra rook. De zelfgemaakte pizza vond ze ook niet lekker (maar dan is ze een dwarse puber, ze wilde een diepvriespizza uit de oven...:rolleyes:). Verder is ze eigenlijk geen moeilijke eter.

Ze is overigens gek van spareribs, dus die zal ik gauw eens proberen op de kamado. En de tip van pulled pork ga ik proberen.
 
Mijn dochter vond de hamburgers van Mora in het begin ook lekkerder :mad::LOL:
Maar eigenlijk is dat een ander produkt. Nu waardeert ze het wel.

Met spareribs ga je zeker je slag slaan (y) die zijn bij ons altijd goed. Op 1 gezinslid na die houdt niet van kluiven...😭

Edit: @mamajolijn : snap nou de dwarse houding wel staat er eindelijk een fatsoenlijke BBQ en dan nóg geen spareribs!
 
Laatst bewerkt:
Mijn dochter vond de hamburgers van Mora in het begin ook lekkerder :mad::LOL:
Maar eigenlijk is dat een ander produkt. Nu waardeert ze het wel.

Met spareribs ga je zeker je slag slaan (y) die zijn bij ons altijd goed. Op 1 gezinslid na die houdt niet van kluiven...😭
Dan is rib vingers een lekkere vervanging
 
Jeetje, wat een hoop reacties, dank daarvoor!

Ik ben even navraag wezen doen bij mijn dochter: de rooksmaak vind ze niet zo lekker. Ik gebruik nu houtskool van BestCharcoal Birch & Oak, maar ik zal eens kijken naar een houtskool met neutrale geur/smaak. Ik had ook al gerookte kip gemaakt, maar bewust zonder extra rooksnippers. Die vond ze wel aardig in een salade. De spinazie-feta miniquiches die we met Pasen hebben gemaakt vond ze ook lekker. Dat is dus allemaal zonder extra rook. De zelfgemaakte pizza vond ze ook niet lekker (maar dan is ze een dwarse puber, ze wilde een diepvriespizza uit de oven...:rolleyes:). Verder is ze eigenlijk geen moeilijke eter.

Ze is overigens gek van spareribs, dus die zal ik gauw eens proberen op de kamado. En de tip van pulled pork ga ik proberen.
Als ze niet van rook houdt dan kan je altijd een vispakketje proberen. Vis met groenten etc in alu folie, dichtvouwen en hoppa op het rooster.
 
Terug
Bovenaan Onderaan