BasBQ
Beef en Steak

have you ever heard that the bird is the word? (BCC)

 
 

KaYDee

Kooltjesharker
Berichten
213
we hadden zin in kip, dus bij de poelier een lekkere biologische scharrel polderhoender gehaald voor een Beer Can Chicken.
normaal gesproken maak ik ze zo (niet) meer, spatchcock chicken is favoriet bij het thuisfront.


eerst een brine gemaakt, losjes gebaseerd op verschillende brine recepten van het net, oa met sinaasappels, knoflook, zout, peper, basterd suiker, en wat chilli vlokken.

overnacht laten pekelen in de koelkast, 4 uur laten drogen in de koelkast, daarna afgedept, en ingewreven met een beetje olijfolie en don marco's pigwings rub
vervolgens over een blikje bier (80% opgedronken gewoon een bavaria pilsje, special biertje drink ik liever op, en het voegt toch geen smaak toe aan de kip) gezet met een oude weber chicken sitter  en nekje gedicht met een ui.
EtjBm14.jpg

mkVd8Yq.jpg

SJPRlrU.jpg

2fRf9nl.jpg


BBQ opgestookt naar 200 graden, en wat whiskey barrel chips erbij gedaan voor de rook.
tijd voor het kippetje om te garen!

smObVCl.jpg

qgcdYs3.jpg

HIN0kvF.jpg



na 75 min was de kerntemperatuur 90 in de borst, kwartiertje later eraf gehaald en laten rusten.

a00vzrS.jpg

LWDc91N.jpg

15XgVvm.jpg


eindoordeel: het was een heerlijk mals sappig kippetje, de brine had echt goed z'n werk gedaan, ook qua smaak, een rub is eigenlijk niet perse nodig.
over het velletje was ik niet helemaal tevreden, super smaak maar ik heb hem liever knapperiger. het was geen rubber huidje wat ik welleens heb gehad, maar mag nog knapperiger naar mijn smaak. misschien had ik hem na het brinen langer moeten laten drogen in de koelkast...

al met al weer een leuke tijd gehad!

bedankt voor het lezen!
 
Ziet er heel smakelijk uit Kevin, dank voor het idee van de brine gaan we zeker eens proberen :)
Alvast gefeliciteerd met je tokkie. <:p
 
Lekker kerel, leuk verslagje ook... welkom bij de Tokkies!
 
Lekker hoor, van harte met je tokkie.
 
Das een mooi tokkie! Gefeliciteerd met je sticker!
 
Iedereen feliciteert je al met je Tok sticker, maar die heb je nog helemaal niet.
Bij deze "Hatseflats" hebben die Kip. Een welverdiende sticker.

Mooi Kippie, en ondanks de 90 graden kern :-O ziet de kip er super sappig uit.
 
Ewald zei:
Iedereen feliciteert je al met je Tok sticker, maar die heb je nog helemaal niet.
Bij deze "Hatseflats" hebben die Kip. Een welverdiende sticker.

Mooi Kippie, en ondanks de 90 graden kern :-O ziet de kip er super sappig uit.


Haha bedankt Ewald! Kip ik heb je!  :blush: De kerntemperatuur laat ik bij kip meestal wat hoger, rond de 75 a 80 vind ik de kip vaak nog wat te rauw (maar dat is persoonlijk, pitmaster privilege!  ;) ) was echt nog mooi mals en sappig.
 
Lekker man. Ziet er goed uit.
Gefeliciteerd met je sticker.

Dat het huidje niet knapperig Is komt wellicht door het pekelen.
Heb het ook wel eens gehad. Als ik hem nu nog eens maak (zelden helaas) dan gaat ie alleen in de rub.
 
Lekkere BCC. Die pekel ziet er ook goed uit. Lust ik wel
Gefeliciteerd met je Tok.
 
Lekker hoor BCC gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Ziet er sappig uit dat kippetje gefeliciteerd met je tokkie

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Gefeliciteerd met je Tok <:p dat is een heel mooi en sappig kippie geworden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan