BasBQ
Beef en Steak

Hamburgers maken

Als laatste een scheutje J?germeister erover, heerlijk
 
Als je ze te lang indirect gaart worden ze inderdaad droog.
Ik denk dat je het daar in moet zoeken. Niet te lang indirect dus. (je kan ze altijd nog terug leggen als ze niet ok zijn)

Als recept hanteer meestal spiffs. Soms met een eigen twist. Is een super lekker recept met rundvlees.

Wat betreft rundergehakt, dat is vet genoeg hoor. Niet de magere variant, maar de gewone. Vetpercentage scheelt niet veel van half om half
 
Ridevi71 zei:
Als je ze te lang indirect gaart worden ze inderdaad droog.
Ik denk dat je het daar in moet zoeken. Niet te lang indirect dus. (je kan ze altijd nog terug leggen als ze niet ok zijn)

Als recept hanteer meestal spiffs. Soms met een eigen twist. Is een super lekker recept met rundvlees.

Wat betreft rundergehakt, dat is vet genoeg hoor. Niet de magere variant, maar de gewone. Vetpercentage scheelt niet veel van half om half

Thanks voor de tip! Hoe dik maak jij ze meestal en hoe lang gaar je ze dan indirect? Of doe jij alleen direct?
 
Houtepen zei:
Ridevi71 zei:
Als je ze te lang indirect gaart worden ze inderdaad droog.
Ik denk dat je het daar in moet zoeken. Niet te lang indirect dus. (je kan ze altijd nog terug leggen als ze niet ok zijn)

Als recept hanteer meestal spiffs. Soms met een eigen twist. Is een super lekker recept met rundvlees.

Wat betreft rundergehakt, dat is vet genoeg hoor. Niet de magere variant, maar de gewone. Vetpercentage scheelt niet veel van half om half

Thanks voor de tip! Hoe dik maak jij ze meestal en hoe lang gaar je ze dan indirect? Of doe jij alleen direct?

Ik gebruik rundergehakt uit de winkel. Zelf verder kruiden volgens recept. Vervolgens pak ik het deksel van een beschuit bus, leg daar een plastic folie in.dan druk je het gehakt ik de deksel vorm. Vervolgens vouw je het plastic folie dicht en trek je de mooie gevormde beschuit bus deksel hamburger eruit.  :D
Zo maak je er een paar tot je gekruid gehakt op is en dan even in de koelkast op laten stijven. Ik maak ze de avond ervoor of smorgens.

Bij het bereid ca 10-15 minuten indirect met rookhout. Daarna afgrillen. Eea afhankelijk van de dikte van de burger.
Je kan natuurlijk ook de kerntemperatuur meten. Dan weet je exact hoe het zit
 
Interessante discussie, maar het woord zegt het al discussie, daar babbelen we graag verder over in de Rookkamer.
High & Fast is om je creaties te tonen met foto's.
 
Bij de Hanos is de Poolse Grain Fed Picanha in de aanbieding, daar ga ik binnenkort denk ik een Hamburgertje van draaien.
lekker vetje ;)
 
Ik heb een keer hamburgers gedraaid van picanha.
Dit waren voor mij de ideale burgers
Indirect garen en afgrillen boven de kolen
Resultaat een heerlijke burger die verre van droog is.
 
Maar ik vind een picanha te lekker om er een burger van te maken  :(
 
gewoon plakken picanha snijden en tussen een broodje? Best of both worlds  :D
 
Ridevi71 zei:
Maar ik vind een picanha te lekker om er een burger van te maken  :(

Lekker decadent,  :D ze draaien ook burgers van Wagyu. ;)
 
Ewald zei:
Ridevi71 zei:
Maar ik vind een picanha te lekker om er een burger van te maken  :(

Lekker decadent,  :D ze draaien ook burgers van Wagyu. ;)
Ook zoiets ja. Als het separator vlees is, hartstikke goed. Maar anders wel een beetje jammer.

Als je een mooi stuk vlees heb wil ik dat graag proeven en van genieten. Als je er een hamburger van draait, kruiden, sausje erover, vind ik dat een beetje zonde ivm de overheersende smaken van de toevoeging.
Maar het zal best een hele lekkere burger zijn hoor, de basis blijft natuurlijk vlees.
 
Ik begrijp je helemaal Rick ;) maar als ik/wij een hamburger maken dan wil ik alleen wat peper en zout erdoor en niet allerlei kruidjes, neem bijvoorbeeld de Spiffs burger, die vinden wij veel te gekruid en veel te zout, en sausjes ben ik geen fan van op mijn broodje hamburger, alleen een beetje ketchup ;)

Volgende week gaan we een paar burgers draaien van picanha, is zonde misschien maar we zijn ook heel erg nieuwsgierig of dit voor ons misschien wel de ultieme burger is :-? foto's volgen natuurlijk ;)
 
Jet zei:
Ik begrijp je helemaal Rick ;) maar als ik/wij een hamburger maken dan wil ik alleen wat peper en zout erdoor en niet allerlei kruidjes, neem bijvoorbeeld de Spiffs burger, die vinden wij veel te gekruid en veel te zout, en sausjes ben ik geen fan van op mijn broodje hamburger, alleen een beetje ketchup ;)

Volgende week gaan we een paar burgers draaien van picanha, is zonde misschien maar we zijn ook heel erg nieuwsgierig of dit voor ons misschien wel de ultieme burger is :-? foto's volgen natuurlijk ;)


Wel van zo'n lekkere graan gevoerde dikbil picanha dan.
Ben benieuwd naar het resultaat, blijf het volgen. ;)
 
Daar gaan we natuurlijk wel een apart topic voor maken ;)
 
Ewald zei:
Daar gaan we natuurlijk wel een apart topic voor maken ;)


Natuurlijk, dat verdiend zo'n mooi stuk vlees. ;)
 
Nou wordt ik toch wel erg nieuwsgierig  :D
En inderdaad, alleen peper en zout is logisch dan. Dat doe je ook op de picanha.

Kom maar op met dat topic  :)
 
Ik krijg er maar honger van..... lekker hoor! ben benieuwd naar jullie resultaten!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan