BasBQ
Beef en Steak

Grill rooster schoonmaken.

 
 

Buffalow-Bennie

Stoker
Berichten
321
Ik heb een vraag aan mijn mede bbq liefhebbers. Hoe maken jullie je bbq rooater schoon ? Ik heb de laatste keer mijn rooster nogal vettig laten staan en kan ik het niet handellen dat ik hem niet helemaal netjes schoon krijg. (Iets met perfectionist)
 
Heb je een bak waar ie in kan? Zoja, warm/heet water met afwasmiddel/wasmachinetablet. Tijd weken en met een borstel schoonmaken. De ‘metalen’ sponsjes werken ook goed.
Alternatief: bbq aan, rooster erop en dan borstelen. Erna kan meteen het vlees/groente erop.
 
Ik stook de kamado op en als hij op temperatuur is van af 150 graden of zo even met de borstel er over en klaar is Kees.
Ik heb zo,n borstel met drie van die borsteltjes naast elkaar.
Werkt voor mij prima
 
Een grote ui middendoor aan de vork, deze dompel je in een papje van de ander helft - fijngehakte ui-water dopen en instrijken, dit na het BBQnoeien erover strijken en dan met een bbq borstel de resten eraf. Als je begint met BBQnoeien ditzelfde doen maar dan met een aardappel (zetmeel) op het hete ijzer.-.-.-.werkt bij ons prima.
 
Ik heb zo een 'grote' ronde bak gekocht van grillrost speciaal hiervoor en schrobben. Maar dat is 2x per jaar. Ik gebruik dan een sopje en/of van die spray van weber. Maar gewoon telkens rooster schrobben voor gebruik en wat olie erop en als je klaar bent met bakken ook nog eens schrobben en even wat olie erop. Nu heb ik onlangs iemand gezien op youtube die zijn rooster met de kärcher tekeer ging ... Ja dat moeten we dus ook eens proberen :). Moest er een kärcher hogedruk reiniger bestaan voor binnen, dan zou ik die al lang in huis hebben. Als het morgen niet regent ga ik het toch eens proberen. Heb toch nog een paar werkjes met de kärcher te doen, dus waarom niet eens proberen

Als het aan de vrouw hier ligt kan ik dat elke kleer kuisen etc, maar met een kettle rooster, nee bedankt. Als ik dan wel een een bbq film kijk, dan vind ik dat mijn rooster(s) er altijd netjes uitzien tov wat ik dikwijls zie in die films. Daar zou ik zelfs geen eten meer opleggen zonder te kuisen.

Als je een plaats zoek, een grote metserskuip ofzo kan ook wel om het wat netjes te houden. Maar die bak neemt minder plaats in, en een metserskuip tsja neemt veel plaats in en om eerlijk te zijn mijn metseldagen zijn voorlopig over.
 
Opstoken en afborstelen.
Ook ik "geloof in de reinigende kracht van vuur"
Ooit ook volop aan het poetsen maar dat doe ik niet meer.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gewoon een roestvrijstaal pannenspons gebruiken, werkt snel, en makkelijk. Kost vrijwel niks, meerdere keren te gebruiken en gewoon te koop in de supermarkt.
 
Ik heb een aantal jaren gekleden een plastic bak van 60x60x10 cm gekocht. (Dacht bij Obelink.nl),
Roosters erin, warmwater met soda, weken, schrobben, klaar.
Op de Q, verwarmen en insmeren met pindaolie.
Succes.
 
Nu heb ik onlangs iemand gezien op youtube die zijn rooster met de kärcher tekeer ging ... Ja dat moeten we dus ook eens proberen :). Moest er een kärcher hogedruk reiniger bestaan voor binnen, dan zou ik die al lang in huis hebben. Als het morgen niet regent ga ik het toch eens proberen. Heb toch nog een paar werkjes met de kärcher te doen, dus waarom niet eens proberen


Als ik zo een youtube filmpjes zie over van die car detailers, die autointerieurs kuisen met van die stoommachientjes, beeld ik me ook altijd in dat dat wel handig zou kunnen zijn voor het bbq-rooster.
 
Van Karcher heb ik hier ook zo een stoom machine staan, zeer handig om de vloer te kuisen. Zeker in mijn vorig huis, vloerverwarming met gepolierde beton is zonder een stoomreiniger een ramp om te kuisen, het is al opgedroofd voor je goed bezig bent.Maar denk dat het idd was met zo een car detailing film van een bepaald foam cannon dat ik dat gezien heb. In elk geval het is hier een het druppelen dus gaan we niet met de kärcher spelen vandaag :/
 
Gewoon je rooster verwarmen in de bbq en met de staalborstel erover heen.
 
Ik herken dit wel.. heb er zelf ook een hekel aan als hij er goor uit blijft zien. Je bakt immers ook geen biefstukje in een pan waar vet van een aantal dagen in kleeft.

Ik heb een speciekuip gekocht bij de praxis. (Water opvangbak voor een wasmachine voldoet ook.
Vullen met heet water, wat soda erin. Nachtje laten staan en dan borstel je hem zo met een harde borstel helemaal schoon.

Volgende keer met een anti aan bak spray inspuiten en wat uitsmeren met stuk keukenrol dan gaat hij nog makkelijker schoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan