BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
158
Beste allen,

Vandaag 10 grote filets gepekeld en gerookt volgens recept van Dennis/Marcel/Ewald.
Omdat de filets groot waren, heb ik ze dik anderhalf uur in de pekel laten liggen en verder volgens de recepten gehandeld. Ik heb ze gerookt in mijn "nieuwe" wsm 47, verdeeld over twee roosters. Ik heb de waterbak wel gevuld met 1 liter Kokend water. Bovenste rooster temp was zo'n 103 gemiddeld. Onderste rooster lagen de iets kleinere en deze waren ook eerder op 63. Timer van 14 minuten gezet en toen de bovenste kippies ook 63 waren een tweede timer gezet. Ze gaarden beide door tot ca 70 graden in die 14 minuten. In de video's praat men over iets van 66 graden na 14 minuten. Maar goed, Resultaat van de kleinste filet: mild. Kan wat zouter. Milde rooksmaak, mag wat meer van mij. 2 blokjes kers gedaan.
Ik heb porties schuif in het recept verhoogd tot 10 en die hoeveelheden aangehouden, behalve de 5 (uit m'n hoofd) chunks hout.
Ik vond ook dat de cook te snel ging. Binnen een uur, inclusief die 14 minuten, lagen de kippen op kamertemperatuur te komen.
Of is dat mogelijk/normaal? Voeler lag op bovenste rooster, tussen de filets in. Verder dus 1 pen in een dikke kip boven en 1 in een dikke beneden.
Wat verder opviel was de hoeveelheid neergeslagen vocht op de filets. Dus volgende keer laat ik het water achterwege en doe die terracotta truck.
Ik kan me verder indenken dat deze flinke filets mss langer in de pekel mogen. Maar mss werkt het ophogen van de portie slider niet naar behoren? Krijg je niet perse de juiste verhoudingen? Ik moet zeggen dat ik niet precies weet hoe dat werkt met pekel maken, dus op dat vlak kan ik nog niet zelf bedenken hoe en wat.
Kortom, ik heb het proces zo duidelijk mogelijk beschreven, kunnen jullie aub een beetje met mij meedenken over hoe ik wat zoutere en iets rokerigererere kippies kan krijgen, met mijn specifieke opstelling? Alvast zeer bedankt, dames en heren.
Btw, de testkip was wel erg lekker en sappig... En binnen 2 happen op! Mss moeten ze nog wat intrekken? Ik doe de rest in de koelkast en zal morgen nog even een grote testen. Dan offer ik die wel op!
Btw in het echt zijn ze een tikje bruiner dan op de foto, maar het kan denk ik wel wat roder/ bruiner

Marc

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
18f56197b8d2a6b2d5e5668c62aa54a7.jpg
 
Bij mij is de tijd ook redelijk wisselend. Sinds ik ze op mijn summit kamado maak met een dubbel indirect opstelling (dividerplate van Weber met 3 bollen alufolie en daar een pizzasteen op) doen ze er al een stuk langer over en hebben ze een mooiere kleur. Qua smaak merk ik weinig verschil behalve dat ze wat meer rooksmaak opnemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Interessant. Dus wellicht inderdaad de terracotta schaal in alufolie hack om een betere barrière te creëren dan een metalen schaal met water dat nagenoeg kookt.... Of de voeler tussen de filets is geen ideale plek. De dome thermometer gaf ook rond de 100 aan. Maar dat zou kunnen in mijn beleving. De hitte gaat langs de waterschaal omhoog en dan naar de roosters. Eerst de bovenste, dan de onderste. Dat is wat ik begreep over de wsm. Kan fout zijn natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Water gebruik ik al jaren niet meer in mijn WSM, heb wat aluminium proppen in de schaal gestopt en deze met aluminiumfolie afgedekt, werkt prima als hitteschild. Als je de filets wat zouter wil zou ik ze iets langer pekelen. En wil je er meer kleur op dan wat meer rookhout.
Over de tijd zou ik me geen zorgen maken, het is klaar als het klaar is.
 
Duidelijk antwoord Frits! Kan ik ook wat mee. Heb je die proppen folie voor de hitteopslag? En dan die schaal vol of echt maar een paar?

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan