BasBQ
Beef en Steak

ESP Home BBQ controller?

 

Marq

Vuurmaker
Berichten
53
Is er iemand die ervaring heeft met een DIY controller op basis van ESP Home?
Het lijkt me enorm gaaf om in de toekomst een keer zo'n controller te maken.

Uitleg voor iedereen die ESP Home niet kent (en dat zullen de meeste zijn op een niet-technisch forum):
Een ESP-chip is een goedkope (max 5 euro ofzo) chip voor het aansturen van hardware. Het aardige van deze chip is dat hij WiFi heeft, zodat je apparaat aangestuurd kan worden via een server / app etc.
ESP Home is 'software' om de chip mee te programmeren. Ik zag dat ESP Home softwarematige PID doet, zodat je mogelijk geen losse PID-controller chip nodig hebt, en mogelijk meer controle hebt over de werking: https://esphome.io/components/climate/pid.html
ESP Home komt met een basale web interface, waarin je het apparaat zou kunnen bedienen. Het zou echter niet moeilijk moeten zijn om een Android / IOS app te maken (het liefst met grafiekjes).

Je hebt dus dezelfde voordelen als bij een Raspberry Pi, maar veel goedkoper en met minder gedoe.

Wat mij betreft zou de ideale situatie bestaan uit het volgende bestaan:
1. Publiek componentenlijstje + bouwbeschrijving + firmware ESP Home firware code.
2. Iemand met een 3D-printer die het leuk vind om hier een handeltje in te hebben. Bijv: componenten kosten 30,- bij bulk inkoop, verkoop kant-en-klaar apparaat voor 50,-.

Disclaimer:
Ik heb veel ervaring met software / programmeren maar weinig ervaring met zelf hardware knutselen.
Voor mijzelf zou het gaan om een controller voor een Weber Smokey Mountain die ik aan zou schaffen. Op dit moment weet ik niet of ik dat uiteindelijk ga doen, en zo ja, of ik dan tijd en energie heb voor dit project.
 
Laatst bewerkt:
Deze mag dicht. Ik heb inmiddels een nieuw topic aangemaakt over het project wat ik hoop te gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan