Dus, iets met Frankrijk….
Ik ken Frans niet en Frans kent mij ook niet.
Behalve croque monsieur en mosterd ben ik niet zo thuis in de Franse keuken.
Maargoed, we zijn niet voor 1 gat te vangen dus ik ben flink opzoek gegaan naar Franse gerechten.
Na het combineren van een aantal gerechten kom ik met; Entrecôte à la bordelaise, ratatouille et pommes fondant
Oftewel, entrecote met rodewijnsaus, groente tian en aardappelen in bouillon.
Begonnen met het voorbereiden van de groentes voor de ratatouille, die moest er dadelijk het langst op. Ook alvast een skillet ingevet.
Hierna alles mooi in de skillet gelegd.
(De oplettende kijker weet dat ik eerder zoiets gemaakt heb)
Toen dit klaar was mocht dit indirect op 200 graden.
Hierna begonnen met mijn grootste uitdaging, de rode wijnsaus.
Dit heb ik al meerdere keren gemaakt op diverse manieren, maar telkens dikt hij niet in.
5 sjalotjes gesneden en aangefruit.
Hierna mocht de rode wijn, tijm en kaneel erbij
Tja…… je moet als chef wel blijven proeven.
Toen dit wat ingekookt was mocht er de runderbouillon bij.
Ondertussen had ik 125 gram beenmerg gepocheerd. Dit moet er later met de boter bij.
Toen was het tijd voor de aardappelen.
Netjes in tonnetjes gesneden en hup, in een 2e pan.
Hierin heb ik ze met wat tijm goudbruin gebakken en afgeblust met kippenbouillon.
Nu mochten ze op de kamado indirect verder koken.
De oplettende lezer heeft inmiddels gezien dat de kamado Joe big Joe volledig indirect stond op 200 en de weber 57 vol gas rond de 250 graden stond.
Ook had ik er een klein inductieplaatje bij voor alles wat gekookt moest worden.
Toen de aardappelen bijna een kern van 85/90 graden hadden (15min) werd het tijd voor de ster van de show.
Via de forumsponsor had ik 4 mooie entrecotes besteld.
Tja, ik was niet van plan om het vet randje eraf te snijden (a la Ralph de kok) dus maar besloten om dit ook in een skillet te maken.
Die op de weber gezet en flink opgewarmd.
Hierna mooi dicht geschroeid met alleen wat peper en zout.
Toen ze er mooi uitzagen heb ik ze er in de big Joe bijgezet, hier konden ze rustig naar de 54 kern.
Ondertussen de rodewijnsaus gezeefd en langzaam gekoelde roomboter en de beenmerg toegevoegd.
Dit wilde niet helemaal smelten zoals de bedoeling was.
ook dikte hij (weer) niet lekker in.
Uiteindelijk was alles klaar en konden we naar binnen.
Binnen heb ik een mooi “klassiek” bord opgemaakt en nog maar wat van die rode wijn ingeschonken.
Bedankt voor het onderwerp en de uitdaging die mij het gebracht heeft @SandyMan!
Dit is precies waarom ik de fotowedstrijd zo leuk vind.
Vive Le France!
Ik ken Frans niet en Frans kent mij ook niet.
Behalve croque monsieur en mosterd ben ik niet zo thuis in de Franse keuken.
Maargoed, we zijn niet voor 1 gat te vangen dus ik ben flink opzoek gegaan naar Franse gerechten.
Na het combineren van een aantal gerechten kom ik met; Entrecôte à la bordelaise, ratatouille et pommes fondant
Oftewel, entrecote met rodewijnsaus, groente tian en aardappelen in bouillon.
Begonnen met het voorbereiden van de groentes voor de ratatouille, die moest er dadelijk het langst op. Ook alvast een skillet ingevet.
Hierna alles mooi in de skillet gelegd.
(De oplettende kijker weet dat ik eerder zoiets gemaakt heb)
Toen dit klaar was mocht dit indirect op 200 graden.
Hierna begonnen met mijn grootste uitdaging, de rode wijnsaus.
Dit heb ik al meerdere keren gemaakt op diverse manieren, maar telkens dikt hij niet in.
5 sjalotjes gesneden en aangefruit.
Hierna mocht de rode wijn, tijm en kaneel erbij
Tja…… je moet als chef wel blijven proeven.
Toen dit wat ingekookt was mocht er de runderbouillon bij.
Ondertussen had ik 125 gram beenmerg gepocheerd. Dit moet er later met de boter bij.
Toen was het tijd voor de aardappelen.
Netjes in tonnetjes gesneden en hup, in een 2e pan.
Hierin heb ik ze met wat tijm goudbruin gebakken en afgeblust met kippenbouillon.
Nu mochten ze op de kamado indirect verder koken.
De oplettende lezer heeft inmiddels gezien dat de kamado Joe big Joe volledig indirect stond op 200 en de weber 57 vol gas rond de 250 graden stond.
Ook had ik er een klein inductieplaatje bij voor alles wat gekookt moest worden.
Toen de aardappelen bijna een kern van 85/90 graden hadden (15min) werd het tijd voor de ster van de show.
Via de forumsponsor had ik 4 mooie entrecotes besteld.
Tja, ik was niet van plan om het vet randje eraf te snijden (a la Ralph de kok) dus maar besloten om dit ook in een skillet te maken.
Die op de weber gezet en flink opgewarmd.
Hierna mooi dicht geschroeid met alleen wat peper en zout.
Toen ze er mooi uitzagen heb ik ze er in de big Joe bijgezet, hier konden ze rustig naar de 54 kern.
Ondertussen de rodewijnsaus gezeefd en langzaam gekoelde roomboter en de beenmerg toegevoegd.
Dit wilde niet helemaal smelten zoals de bedoeling was.
ook dikte hij (weer) niet lekker in.
Uiteindelijk was alles klaar en konden we naar binnen.
Binnen heb ik een mooi “klassiek” bord opgemaakt en nog maar wat van die rode wijn ingeschonken.
Bedankt voor het onderwerp en de uitdaging die mij het gebracht heeft @SandyMan!
Dit is precies waarom ik de fotowedstrijd zo leuk vind.
Vive Le France!
Laatst bewerkt: