BasBQ
Beef en Steak

Eerste sessie PP op de bastard

noskos zei:
Ik merk als ik thermometers op het rooster heb staan of een regelaar dat ik na inpakken altijd hoger uitkomt. Of het de folie is of iets anders ben ik nog niet achter.

Als ik ribs weer uitpak dan zakt de temperatuur weer. Zal wel reflectie dingetje zijn.

Wat voor recept heb je aangehouden?!? Om het half uur lakken. En in een kamado hoeft geen waterpan hoor. Daar gaat alleen maar energie inzitten en kost meer brandstof.
Dat had ik pas met gietijzer pannetje op het rooster. Tempratuur van rooster was stukken hoger als dometempratuur meter, ik vermoede dus indd iets van stralingswarmte ofzo.


Mooie pulled pork  en gefeliciteerd met je knorretje.  :)
 
Ik zat even goed abuis. Je hebt natuurlijk een Kamado. Dan is een waterpan niet nodig. Misschien omdat hij nog zo nieuw is. En de warmte reflecteert tegen het witte keramiek. Maar het vaak openen helpt ook niet. Dan laait het vuur flink aan. En eenmaal op hogere temperatuur duurt het een lange tijd voor hij weet gaat zakken.
Wat ik vaak merk is dat de plaatsing van de omgevings probe ook goed moet zijn. Niet vlak langs de steen. Waar de hete lucht/rook langs af gaat. Dan gaat ie ook veel hogere temperaturen weer geven.
 
Bram zei:
Ik zat even goed abuis. Je hebt natuurlijk een Kamado. Dan is een waterpan niet nodig. Misschien omdat hij nog zo nieuw is. En de warmte reflecteert tegen het witte keramiek. Maar het vaak openen helpt ook niet. Dan laait het vuur flink aan. En eenmaal op hogere temperatuur duurt het een lange tijd voor hij weet gaat zakken.
Wat ik vaak merk is dat de plaatsing van de omgevings probe ook goed moet zijn. Niet vlak langs de steen. Waar de hete lucht/rook langs af gaat. Dan gaat ie ook veel hogere temperaturen weer geven.
Er stond in het recept dat ik hem elk half uur moest smeren met saus. Hierdoor wakkert het vuur elke keer aan. Omdat er 1 probe is voor de interne en externe temperatuur komt de externe altijd nog dicht bij het vlees. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er warmte lekt van binnen naar buiten door de aluminiumfolie, tevens zal de aluminiumfolie ook veel warmte stralen. Dus ik geloof zeker dat dit verklaard waarom de temperatuur hoger af te lezen was. Tevens staat ook dat de druippan een laagje water moet staan. Aangezien ik voor het eerst ?cht met de kamado werk heb ik uiteraard alles blindelings gevolgd. Ik heb het recept als foto even bijgevoegd.
7ca7675ef8e77b76408ba8b413339903.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok, duidelijk verhaal. Eerste keer PP maken is en blijft een mooie en toch soort van spannende sessie.
Ik gebruik altijd het wedstrijd recept van Noskos. Dat is altijd succes verzekerd.

Zat de probe niet toevallig aan de zijkant van het stuk vlees? Zodat het zwarte puntje in de heten lucht flow zat? Ik heb zelf een BGE. En de convEGGtor heeft 3 uitstekende delen waarmee hij op de vuurring ligt. Ik zet de omgevingsmeter altijd in de buurt van die plekken. Zodat hij zeker uit de flow zit.
 
Bram zei:
Ok, duidelijk verhaal. Eerste keer PP maken is en blijft een mooie en toch soort van spannende sessie.
Ik gebruik altijd het wedstrijd recept van Noskos. Dat is altijd succes verzekerd.

Zat de probe niet toevallig aan de zijkant van het stuk vlees? Zodat het zwarte puntje in de heten lucht flow zat? Ik heb zelf een BGE. En de convEGGtor heeft 3 uitstekende delen waarmee hij op de vuurring ligt. Ik zet de omgevingsmeter altijd in de buurt van die plekken. Zodat hij zeker uit de flow zit.
Haha inderdaad, eerste keer is best spannend maar erg leuk!

Op de 2e foto van de eerste post kan je de probe zien zitten, uiteraard is deze de gehele sessie daar gebleven. Zou jij dit een beetje een inschatten als een goede plek?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik denk dat de probe op die plek in de luwte van de warme lucht ligt en in het begin wat minder aangeeft. Ik zou hem meer aan de buitenkant steken.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
timmymontana zei:
Zou jij dit een beetje een inschatten als een goede plek?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zo te zien zit het gedeelte wat de omgeving meet in zn geheel boven het vlees. Dus uit de directe flow. Zou goed moeten zijn. Miss iets meer naar het midden.
Maar ik denk dat vooral het veel openen van de Q de boosdoener is. En als je hem insmeerde staat ie snel 5min open. Kan er een hoop zuurstof in. Miss met het uithalen en inpakken de bbq lang open geweest.
 
Met 10 uur in een pekel bereik je maar een paar centimeter naar binnen maximaal als je een sterke pekel hebt.

Smokerbox voor je rookhout, al dat smeren...

Kijk eens naar het wedstrijd recept hier. Dat werkt veel fijner, makkelijker en houdt je barbecue gewoon dicht
 
noskos zei:
Met 10 uur in een pekel bereik je maar een paar centimeter naar binnen maximaal als je een sterke pekel hebt.

Smokerbox voor je rookhout, al dat smeren...

Kijk eens naar het wedstrijd recept hier. Dat werkt veel fijner, makkelijker en houdt je barbecue gewoon dicht
Ik ga zeker het wedstrijd recept proberen! De pekel heb ik niet gedaan, maar ik heb hem met bouillon ingespoten. Dichthouden klinkt een stuk beter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
PP ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knor.

Ik weet niet wie dat boek heeft geschreven maar het is iemand die allerlei dingen links en rechts uit andere boeken/recepten gestolen heeft en ze hier door elkaar gooit .
 
Goed werk! En gefeliciteerd met je badge.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan