BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer beef jerkey

Rocker zei:
Is dit qua smaak nu vergelijkbaar met biltong (Zuid Afrika)?

Dat hangt af van de kruiding. Het principe is wel hetzelfde. Het is wel iets waar je heel makkelijk je eigen smaak aan kunt geven.
Het maakt volgens mij niet veel uit waar je het mee kruid je kunt gebruiken wat je zelf lekker vind.
Zolang je het maar goed droogt.
Als je er een stukje van neem proef je in het begin alleen de rooksmaak. Zodra het vlees weer vochtig wordt komen de volle smaken weer naar voren.
En dat kan met elke gewenste kruiding.
 
Mooi project en inderdaad super zuinig. Moet beef jerkey toch maar eens gaan proeven,
 
Bert zei:
Rocker zei:
Is dit qua smaak nu vergelijkbaar met biltong (Zuid Afrika)?

Dat hangt af van de kruiding. Het principe is wel hetzelfde. Het is wel iets waar je heel makkelijk je eigen smaak aan kunt geven.
Wordt biltong ook met hetzelfde vlees gemaakt voor zover je weet? Mijn schoonfamilie is daar namelijk gek op, en nemen elke keer weer een nieuwe voorraad mee uit ZA ;)
 
Rocker zei:
Bert zei:
Rocker zei:
Is dit qua smaak nu vergelijkbaar met biltong (Zuid Afrika)?

Dat hangt af van de kruiding. Het principe is wel hetzelfde. Het is wel iets waar je heel makkelijk je eigen smaak aan kunt geven.
Wordt biltong ook met hetzelfde vlees gemaakt voor zover je weet? Mijn schoonfamilie is daar namelijk gek op, en nemen elke keer weer een nieuwe voorraad mee uit ZA ;)

Volgens mij wordt biltong gemaakt van rundvlees, wild of gevogelte.
Gekruid met azijn, zout, peper en koriander en soms ook nog met knoflook.
 
ik heb familie in Zuid Afrika zitten, heb hun gevraagd naar biltong.

Hier vast een kort eerste antwoord:

Jy kan biltong maakt as dit baie droog is by jou. Hier makt hulle biltong in die winter en hang dit op vir 1 maand of meer. Sal die verskillende kruien se name stuurm
 
ja geweldig is dat he.
Als ik het hele recept binnen heb zal ik het hier wel ergens posten
 
Ja wij kunnen het hier geen maand ophangen. Daarvoor is onze luchtvochtigheid te wisselvallig.
 
Dat maandje ophangen zal nog best lukken.. al zal het eindresultaat wel verschillen :D
 
Rocker, je bbq2013 count loopt mogelijk achter? of was het paasbrood je eerste run dit jaar?  ;)
 
2 zien dus meer dan 1 Structor  ;)
 
Aiai.. de statistieken zijn onverbiddelijk!! Snel maar even een nieuwe sessie aangemaakt dus :D
 
Mijn 1ste gedachte bij het lezen was: " wat zonde van de kogelbiefstuk" maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe het smaakt :)
 
maussie1982 zei:
Mijn 1ste gedachte bij het lezen was: " wat zonde van de kogelbiefstuk" maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe het smaakt :)

beef jerkey is lekkerder dan een biefstukje  8)
 
maussie1982 zei:
Mijn 1ste gedachte bij het lezen was: " wat zonde van de kogelbiefstuk" maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe het smaakt :)

Dat valt op zich wel mee de vleesmarkt steekt soms vreemd in elkaar.
Ik koop alleen maar kogelbiefstuk in en snijd daar ook de gewone biefstuk van. Ook al doen sommige programma's het tegendeel vermoeden ;)
De kogel spierstukken zijn prijstechnisch heel aantrekkelijk omdat veel slagers het te lastig of teveel werk vinden om ze te splitsen.
Tijdens een biefstukaktie koop ik meestal zo'n anderhalf tot twee duizend kilo en dan is mijn kogelbiefstuk echt niet duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan