BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Afgelopen zaterdag hebben we voor het eerst een brisket (whole packer) bereid van z'n 4,5kg.
We hebben het nog nooit eerder gegeten dus de verwachtingen waren hoog.

Vrijdagmiddag hebben we hem eerst ge?njecteerd met runderbouillon.
Daarna is de slather gemaakt volgens het recept van Noskos (nogmaals dank voor alle verdere info).

Deze was in eerste instantie veel te dik en niet smeerbaar. Na wat verdunnen met olijfolie en water hebben we de brisket een mooie laag kunnen geven.
De bedoeling was om zaterdagavond rond 18:00 te kunnen aanschuiven, dus zijn we extra vroeg begonnen.
Ik had ingelezen dat een brisket makkelijk enkele uren warm te houden is (dit bleek achteraf een grote fout)

Om 00:30 heb ik de wekker gezet om de BGE-L aan te steken en naar 107 graden te brengen.
Van mijn collega mocht ik de heatermeter lenen, maar die gaf helaas wat sensor problemen.
Uiteindelijk ging de brisket er om 13:45 op. De temperatuur is echter wel ontzettend stabiel gebleven.

Na wakker worden om 8:30 bleek de brisket al een tijdje op zo'n 67 in de zone te zitten.
De bark zag er geweldig uit en heb hem met folie ingepakt.

Rond 14:00 was de interne temperatuur zo'n 92 graden, maar het vlees was nog niet mals genoeg.
Er was nog te veel weerstand bij de prikproef.
Hierna is de pit temperatuur opgeschroefd naar 120 graden om het wat te versnellen.

Rond 15:00 was de brisket klaar: boterzacht, super mals en ontzettend sappig!
Wat was ik blij met het resultaat!

De point liet zich ontzetten makkelijk losmaken en hiervan heb ik blokjes gesneden voor de burned ends.
De flat heb ik toen opnieuw ingewikkeld in aluminiumfolie en handdoeken om hem warm te houden.
De blokjes heb ik zijn toen ingesmeerd met een mengsel van BBQ saus, olijfolie en bruine suiker.
Hierna gingen deze in aluminium bakjes voor zeker nog 2,5 uur terug op de BGE bij een verhoogde temperatuur van 150 graden.

En toen kwam het moment van opdienen: een ware teleurstelling  :(
De brisket kwam zo mals van de BBQ, maar was in de tussentijd behoorlijk droog geworden.
Blijkbaar is deze toch onvoldoende afgekoeld voordat ik hem heb ingepakt en daardoor te ver doorgegaard.
Ontzettend jammer, maar de visite vond het hoe dan ook erg lekker.

Maar we zijn weer een ervaring rijker en weet ik nu dat een brisket goed te doen is.
De volgende keer toch maar eerder aan tafel om een volgende teleurstelling te voorkomen.

Vanavond de restanten opgewarmd in een runder bouillon en dat viel gelukkig niet tegen  :D

f3ffcc1ee4087184e2e1c374aa9ae65f.jpg


699d3c19493bd373e97ec9ba1c2cca5d.jpg


0aca2b5a8490775d194acf93d0d32155.jpg


167aaa623b509e30b581acce6f22c120.jpg


ae7282a408b2dcce1dc7432d3d223a88.jpg


3083712d0f95905912ffef88dedc5725.jpg


 
haha zeker weten :D
Al had ik hem toch liever zo mals van de BBQ gegeten
 
daarom is het op wedstrijden voor de teams altijd het meest lastige stuk vlees, mals als die van de smoker af komt en als wij hem als jury dan krijgen is ie vaak droog
 
Op zich een prima voorbereiding, hulde. goed ingelezen en in de praktijk gebracht. Als je Brisket droog is dan heb je deze idd een beetje laten doorgaren. Flink afkoelen en lauwwarm inpakken dan moet het goed gaan. Als wedstrijdteam heb je nog een paar foefjes achter de hand maar ik ga de concurrentie hier niet wijzer maken  :D :D
 
Gratz met je koetje!
 
Mijn eerste was voor mezelf ook een tegenvaller, of iedereen vond hem wel lekker of durfde het niet te zeggen na 7 uur geploeterd te hebben.  Was wel leuk om te doen!

ziet er zeker goed uit!
 
Dank je
Koetje erbij maakt alles weer goed

Boldeagle zei:
Op zich een prima voorbereiding, hulde. goed ingelezen en in de praktijk gebracht.
...
Als wedstrijdteam heb je nog een paar foefjes achter de hand

Dank je
Heb inderdaad een aantal sites nagelezen. Vooral mbt de tijden en temperaturen.

Ah toe... Gewoon wat tips in hele kleine lettertjes dan. Ik zal het niet doorvertellen


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

 
NielsG zei:
Mijn eerste was voor mezelf ook een tegenvaller, of iedereen vond hem wel lekker of durfde het niet te zeggen na 7 uur geploeterd te hebben.  Was wel leuk om te doen!

ziet er zeker goed uit!

Thanks, maaruh 7 uur?
Inclusief burned ends heeft het er bij mij zo'n kleine 17 uur opgelegen en de brisket zelf dik 14.

Had je hem misschien nog wat langer door moeten laten garen achteraf gezien?

Maar helemaal gelijk: leuke ervaring rijker

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

 
Doe mij die burned ends maar hoor. Gefeliciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Boldeagle zei:
Op zich een prima voorbereiding, hulde. goed ingelezen en in de praktijk gebracht. Als je Brisket droog is dan heb je deze idd een beetje laten doorgaren. Flink afkoelen en lauwwarm inpakken dan moet het goed gaan. Als wedstrijdteam heb je nog een paar foefjes achter de hand maar ik ga de concurrentie hier niet wijzer maken  :D :D


Mooi gemaakt,lust ik  :)

@ Boldeagle, een wat drogere flat overkomt mij ook wel eens.
Jammer dat je een paar van de trucs niet wil delen met ons.  :-? :(

Maar ik begrijp dat wel natuurlijk. :D
 
Wat een mooi resultaat en balen dat de flat uiteindelijk toch droog is geworden. Gefeliciteerd met je stickertje!!

Ik heb met plezier je verslag gelezen omdat ik aanstaande vrijdag zelf ook mijn eerste brisket ga maken.
 
Nice man!

Dat van die meter....ik zal het Piet nog eens vragen volgende X waarom de meter zulk gekke waardes aangeeft.....

B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan