BasBQ
Beef en Steak

een "snelle" PP ....of hoe zouden we het anders moeten noemen....

Kees Duym

Kooltjesharker
Berichten
161
Ik kreeg deze week een recept in mijn mailbox van de BBC met daarin "low en slow" Pulled Pork ....maar dan uit de oven  :(
nu valt het wel op dat ook de tv chefs daar het low en slow koken aan het (her)ontdekken zijn...dus daar moesten we maar eens gebruik van maken.
Ik zou het sowieso niet durven om het recept te plaatsen als ik het in een oven had gemaakt...maar deze combi wil ik jullie niet onthouden, zeker als je niet altijd de tijd, de zin of het materiaal hebt om 10+ uren te wachten op je PP.

Allereerst dus een mooi stuk nek met een rub van bruine suiker, Plougboys-Big Bob Gibson en Simply Marvelous

nek1.jpg


daarna volgens het recept ingepakt in bakpapier, aluminium folie en dan 2 uur op 170 graden in de oven....

nek3.jpg


zo komt hij dus na 2 uur uit de oven en dan eindelijk bij de kooltjes en de rook  ;D  (kerntemperatuur lag toen zo rond de 50 graden)

nek4.jpg


na ruim 3,5 uur op de Q en heerlijk in de rook zie je dus dit.... (kerntemperatuur tussen 75-85 graden, tussendoor gemeten op 65 na 1 uur op de Q)

nek5.jpg


dan natuurlijk na wat tijd rusten....

nek6.jpg


en het resultaat.....een zeer smakelijk, vol van smaak en rokerig broodje PP

nek7.jpg
 

puur en verder geen toevoegingen  :D


conclusie:

voordat de "puristen" er op gaan schieten.....in bijna 6 uur was er een heerlijk stuk PP gemaakt....geen digitale of technische hulpmiddelen, gewoon kolen, hout en vuur.....en dat een deel van de voorbereiding anders dan anders was...so be it  ;)

als je hiermee mensen toch over een bepaalde "tijd drempel" kunt trekken en achter de Q kunt krijgen...dan is dit niet voor niks

ik weet niet of het qua smaak volgens het originele recept ( 4 uur in een oven, waarvan 3 afgedekt) net zo lekker zou zijn geweest.... de smaak van rook/hout en vuur maken het gewoon vol van smaak...anders denk ik dat het een gewoon heerlijk stuk mals varkensvlees zou zijn geweest......
 
ik vind het helemaal leuk, weer een andere manier van pp maken.
Dat ie gesmaakt heeft geloof ik gelijk Kees
 
Goed verhaal, ik zou hier zeker niet op schieten, uiteindelijk een goed broodje of stuk vlees dat met plezier gemaakt is, is waar (het bij mij in ieder geval) om draait toch?!
 
Het ziet er heerlijk uit Kees!
 
Je zou dat deel in de oven ook in de bbq kunnen doen natuurlijk. Heet beginnen en dan terug schroeven naar 125?C na anderhalf uur of zo. ;)
 
noskos zei:
Je zou dat deel in de oven ook in de bbq kunnen doen natuurlijk. Heet beginnen en dan terug schroeven naar 125?C na anderhalf uur of zo. ;)

dat zou misschien ook nog wel een mogelijkheid zijn Dennis....gewoon ook maar weer eens proberen  :)
 
Boel0037 zei:
Goed verhaal, ik zou hier zeker niet op schieten, uiteindelijk een goed broodje of stuk vlees dat met plezier gemaakt is, is waar (het bij mij in ieder geval) om draait toch?!

dat is precies waar het bij ons allemaal om draait he ....mooi stuk vlees...en dan lekker je eigen draai of smaak er aan geven...

en aan het eind een heerlijk resultaat...met tussendoor een regelmatige "quick slurp" 
 
Ha Keith! ( of Kees)
Wat ik zeg, het ziet er goed uit, ik zou er niet op spugen hoor ;)
 
Dominique zei:
Ha Keith! ( of Kees)
Wat ik zeg, het ziet er goed uit, ik zou er niet op spugen hoor ;)

je mag me best Keith noemen.... een ere titel heb ik nog niet vaak gehad ;)   

enne...het smaakte heerlijk....weer veel van opgestoken deze zondag :)
 
Leuke variant, niks mis mee in mijn ogen, hoewel ik zelf altijd een Q variatie zou opzoeken zoals Dennis ook voorstelt.
Bij mij blijft dit toch altijd een persoonlijke uitdaging of tik  ::)
 
Het ziet er uit als een goed mals en sappig stukje vlees.
Maakt mij niet uit hoe het gemaakt is, als het maar lekker is.
En als het de helft van de tijd kan schelen, vind ik het nog beter,
 
Het resultaat ziet er goed uit! Ik heb geleerd dat vlees op een temp van circa 50c geen rook meer op neemt. Iets van gemerkt?
 
Big-T zei:
Het resultaat ziet er goed uit! Ik heb geleerd dat vlees op een temp van circa 50c geen rook meer op neemt. Iets van gemerkt?

nee, daar heb ik niks van gemerkt...hij ging met een interne temperatuur van ongeveer 50 pas op het vuur en in de rook...
en er was een duidelijke rooksmaak te ruiken en te proeven
 
Ik moet nog even achter de chemie aan Tom, maar je rookring vormt maar tot een bepaalde temperatuur. Jouw aanname zou betekenen dat je na die temperatuur onbeperkt rookhout in je barbecue zou kunnen gooien zonder dat dat ook maar invloed zou hebben op je product. Dat is dus niet zo. Je kunt het nog steeds overroken ;)
 
Ik denk dat de rookring in een bepaalde tijd gevormd wordt, waarbij er door de hoeveelheid rook een zekere diepte bereikt wordt, en dat alle rook na deze tijd geen invloed meer heeft op de vorming van een rookring.

Anders zou je theoretisch een rookring tot in de kern kunnen cre?eren :p
 
Heb ergens gelezen dat een rookring tussen de 5C en 60C (buitenkant vlees dus niet kerntemperatuur) graden gevormd wordt door de asdeeltjes van de rook. Boven de 60C geeft de rook nog steeds smaak aan het vlees alleen heeft het geen invloed meer op de rookring.

Als je alleen voor smaak rookt dan maakt het dus niet uit of je dit aan het begin of het eind doet, zolang het vlees maar voldoende rook heeft gehad om de door jou gewenste smaak te krijgen.
Wil je een rookring, dan zal je het roken vanaf het begin moeten doen waarbij de voorkeur is dat het vlees dan direct vanuit de koelkast op de Q gaat voor het beste resultaat.
 
DanBras zei:
Heb ergens gelezen dat een rookring tussen de 5C en 60C (buitenkant vlees dus niet kerntemperatuur) graden gevormd wordt door de asdeeltjes van de rook. Boven de 60C geeft de rook nog steeds smaak aan het vlees alleen heeft het geen invloed meer op de rookring.

Als je alleen voor smaak rookt dan maakt het dus niet uit of je dit aan het begin of het eind doet, zolang het vlees maar voldoende rook heeft gehad om de door jou gewenste smaak te krijgen.
Wil je een rookring, dan zal je het roken vanaf het begin moeten doen waarbij de voorkeur is dat het vlees dan direct vanuit de koelkast op de Q gaat voor het beste resultaat.

en ik ben er juist voor om te zeggen dat je je vlees een half uur van te voren uit je koelkast moet halen voor je het op de bbq legt
 
De rookring wordt gevormd door nitrieten die in de rook zitten, vandaar dat je de verkleuring krijgt die je ook ziet bij colorozo. Als je de temperatuur heeeeel laag zou houden in je smoker dan krijg je ook een veel diepere ring. Maar om nu meteen te stellen dat met die nitrieten, die zich weer oplossen in het vocht aan de buitenkant, ook de rooksmaak mee het vlees ingaat, ik weet het niet.
 
Leo zei:
DanBras zei:
Heb ergens gelezen dat een rookring tussen de 5C en 60C (buitenkant vlees dus niet kerntemperatuur) graden gevormd wordt door de asdeeltjes van de rook. Boven de 60C geeft de rook nog steeds smaak aan het vlees alleen heeft het geen invloed meer op de rookring.

Als je alleen voor smaak rookt dan maakt het dus niet uit of je dit aan het begin of het eind doet, zolang het vlees maar voldoende rook heeft gehad om de door jou gewenste smaak te krijgen.
Wil je een rookring, dan zal je het roken vanaf het begin moeten doen waarbij de voorkeur is dat het vlees dan direct vanuit de koelkast op de Q gaat voor het beste resultaat.

ik laat mn vlees ook meestal een uurtje vooraf op "minder koele" temperatuur komen :)


en ik ben er juist voor om te zeggen dat je je vlees een half uur van te voren uit je koelkast moet halen voor je het op de bbq legt
 
Leo zei:
en ik ben er juist voor om te zeggen dat je je vlees een half uur van te voren uit je koelkast moet halen voor je het op de bbq legt
Gevoelsmatig geef ik je gelijk maar dit is wat ik ergens gelezen heb. Idee erachter is dat je vlees langer in die zone tussen 5C en 60C zit en daardoor een diepere rookring zou krijgen. Wat betreft het effici?nt met brandstof omgaan is dit uiteraard niet slim.
Het is dus maar waar je meer waarde aan hecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan