BasBQ
Beef en Steak

Deep Dish Buldak Style Pizza Pie

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
549
Hoi Bbq genoten

Pizza’s…. Een pizza hoeft een pizza niet te zijn om op een pizza te lijken toch ? Ik kreeg al weer allemaal wilde ideeën in mijn hoofd toen ik het onderwerp las van deze maand. Nu vind ik het zelf wel altijd leuk om met me zelf te stoeien met ideeën en recepten. Zo ben ik ook op de Deep Dish Buldak Style Pizza gekomen. Ik ben groot fan van Buldak ( vuurkip ) die ik in de zomer regelmatig maak met vrienden. Lekker onder het genot van een lekker biertje en een stralend zonnetje ( het blijft verslavend lekker die Buldak, bij elke hap wil je mee ) Het leek mij daarom ook leuk om daar een pizza versie van te maken maar geen gewone pizza versie maar een versie die is gebaseerd op een Deep Dish Chicago Style pizza. Het weer zat helaas niet mee maar dat mog de pret niet drukken om lekker buiten aan de slag te gaan.

IMG_5849.jpg


Benodigdheden:

Bbq
Springvorm van 24 cm doorsnee
Koekenpan
Bakje voor de pizzasaus in te doen
Ziplockzak voor de kip in de marineren

Ingrediënten:

Voor de het maken van de marinade voor de kip en het maken van de pizza saus + de topping van groenten die op de kip komt:

  • 2 eetlepel neutrale olie
  • 6 middelgrote teentjes knoflook fijngehakt (ongeveer 3 eetlepels)
  • 1,5 eetlepel gember fijngehakt
  • 2 eetlepel tomatenpuree
  • 1/2 Cup gochujang
  • 4 eetlepels gochugaru
  • 1,5 eetlepel grof versgemalen zwarte peper
  • 6 eetlepels rijstsiroop
  • 6 eetlepels sojasaus
  • 4 eetlepels sesamolie
  • 1 Cup kippen- of groentebouillon
  • 1 Cup geplette tomaten
  • 10 kippendeijen
  • 1,5 grote wortel in fijne stukjes
  • 1,5 grote zoeten uien in dunne halve maantjes
  • 1 rode paprika in blokjes ( staat ook niet op de foto, deze heb ik nog last minute toegevoegd )
  • Bosje Bosuien
  • 250 ml 7 up ( ben alleen vergeten de 7up op de foto te zetten )
IMG_5820 (1).jpg


Voor het deeg:
  • 400 gr bloem
  • 100 gr maismeel
  • 2 tl zout
  • 30 gr boter
  • 300 ml lauw water voor de gist te activeren
  • 2 tl suiker
  • 2 tl gist uit een zakje
  • 1 el olijfolie
Dag 1

Het maken van de marinade voor de kip en pizzasaus

Verhit de olie in een grote pan op middelhoog uur. Voeg de knoflook en gember toe en kook al roerend tot het geurig is, ongeveer 1 minuut. Voeg tomatenpuree, gochujang, gochugaru en zwarte peper toe. Roer ongeveer 1 minuut. Voeg de rijstsiroop , sojasaus en sesamolie en 7up toe . Breng aan de kook, Doe de helft van de marinade in een grote kom en zet appart.

IMG_5822.jpg
IMG_5823.jpg


Voor het maken van de pizzasaus:

Voeg de bouillon en de geplette tomaten toe aan het resterende mengsel in de pan en laat sudderen voor ongeveer 5 minuten. Laat de pizzasaus afkoelen en doe hem vervolgens in een bakje en zet het vervolgens afgedekt weg tot de dag erna.

IMG_5825.jpg


Pak vervolgens de kom erbij waar je de helft van de marinade in hebt ingedaan en een ziplockzak, doe de marinade in de ziplockzak en voeg vervolgens de kippendeijen toe en meng vervolgens de kip door de marinade. De kippendeijen mogen nu lekker een nachtje zwemmen in de marinade.

IMG_5824.jpg


Dag 2

Het maken van de Deep Dish Buldak Style Pizza Pie

Het maken van het pizzadeeg:

Begin met het maken van het deeg door de bloem, maismeel en zout met elkaar te mixen in een grote kom. Vul een maat beker met lauw water, doe daar de gist en het suiker bij en laat dit een paar minuten staan zodat de gist wordt geactiveerd. Giet vervolgens naar een paar minuten het water in de kom waar de bloem en overige ingrediënten inzitten en kneed het tot een deeg. Rol het deeg tot een bal en smeer er wat olie op. Dek de kom af met een theedoek en laat het voor een uur rijzen. Ik doe dit tegenwoordig in de oven op 25c ( zorg dat het niet warmer wordt dan 32 c in de oven want dat sloopt je gist )

IMG_5831.jpg
IMG_5832.jpg


Fruit in een koekenpan de wortels,paprika, ui en wat bosuitjes aan totdat ze zacht zijn. Doe dit in een bakje en zet appart totdat je het nodig hebt.

IMG_5835.jpg


Maak ondertussen de bbq klaar voor op directe warmte 180c te grillen en grill de kip tot ze gaar is en een temperatuur van 65-70c kern heeft berijkt. Haal de kippendeijen van de bbq als ze gaar zijn en snij in stukjes en zet appart.

IMG_5829.jpg

IMG_5830.jpg


Vervolgens pak je alle benodigheden erbij en begin je met het opbouwen van de Deep Dish Pizza.

IMG_5836.jpg



Vet je een springvorm of skillet van 24 cm doorsnede licht in met boter. Leg het deeg op
een met bloem bestoven oppervlak en druk een paar keer met je handen de lucht eruit. Pak een kwart van het deeg en zet het opzij en rol de rest dun uit, zodat het groot genoeg is om op de bodem van de springvorm te doen en de zijkant van springvorm/skillet te bekleden. Druk het deeg in de bodem en tegen de zijkant van de vorm en zorg ervoor dat wat deeg over de rand heen hangt.

IMG_5837.jpg


Vervolgens Verdeel je wat van de pizza saus over de pizzadeegbodem en doe je er rijkelijke stukjes kip,en het mengsel wat je zonet hebt gemaakt in de pan en een handje harde mozzarella op.

IMG_5838.jpg


Rol vervolgens het gereserveerde deeg uit tot een cirkel die groot genoeg is om over de eerste laag vulling te leggen en leg het eroverheen. Bestrijk wederom wat pizzasaus erover en doe daar dan weer bovenop de kip,wortel,ui en paprika. Vouw het overhangende deeg iets over de vulling. Nu heb je een opening in het midden. Pak een bol zachte mozzarella en pluk daar stukjes van en leg deze op blootliggende vulling.

IMG_5839.jpg


IMG_5840.jpg


Nu bouw je de bbq om naar indirecte warmte 180c/200c en zet je de springvorm op het rooster en gaar je de Deep Dish Buldak Style Pizza garen ( In mijn geval was die klaar na 70 minuten op de Bbq )

IMG_5846.jpg


Laat hem iets afkoelen en snij ondertussen wat bosuien voor als garnering erop.

Vervolgens kun je hem aansijden en genieten van een heerlijk stukje Deep Dish Buldak Style Pizza Style 😋

IMG_5855.jpg


En wat vonden we ervan?
Ik zelf vond hem verrukkelijk. Een heerlijke krokkante korst met het heerlijk typerend Buldak vlammetje wat aanwezig is, dan de bbq smaak en het vlammetje wat aan de kip zit maakt dit wel een gerecht wat ik nog eens zal maken.

Dankjewel wedrom om te lezen en eet smakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Mooi bedacht 👍
Met zulk een uitgebreide beschrijving past dit meer in het recepten deel van het forum.
Dan komt het beter tot de aandacht over langere termijn denk ik.
 
Hoe verzin je het 😃, machtig ding zal vast gesmaakt hebben 😋.
 
Ik sta weer sprakeloos. Lekker
 
Met zulk een uitgebreide beschrijving past dit meer in het recepten deel van het forum.
Dan komt het beter tot de aandacht over langere termijn denk ik.
Helaas kan ik dat zelf niet maar zal een moderator dat moeten doen. Of ik moet hem gaan knippen en plakken. Das iets voor op einde van de maand dan :)

Leuk dat je dat zegt. Met dat idee heb ik wel zitten spelen. Maar slagroom en eieren door Deep Dish pizza lijkt me niet lekker ;)
 
Hier ga ik van glimlachen 😄
Wat een leuk out of the box idee.
Ik hou van pittige kip en pizza dus dat moet heerlijk zijn geweest!
 
Haha, als je vlot langs scrollt lijkt het net of je die klimop als groene topping hebt gestrooid!

IMG_5855.jpg
 
nou sticky.. dat is me nogal een pizza zeg..
normaal 1 pizza de man.. maar gok zo dat je dat niet voor elkaar gekregen hebt.
heerlijke pizza en mooi verslag!
 
Dit is echt een pizza pie. Origineel! Veel succes met de wedstrijd
 
Terug
Bovenaan Onderaan