BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken voor mijn kamados

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
235
Eindelijk!

Tot twee jaar geleden postte ik regelmatig wat lekkernijen en droomde ik al van een buitenkeuken. Toen kwam er een andere woning met allerlei bijbehorende projecten en heb ik hier wat minder gepost. Gelukkig ben ik wel blijven BBQen en heb ik de laatste tijd hier ook weer wat meer rond lopen neuzen.
Een van mijn afgelopen projectjes was een grote overkapping en daar moest de buitenkeuken in komen; 2.60m breed en 80cm diep.

Vorige maand ontstond er weer wat ruimte in de planning en in mijn hoofd en stuitte ik op dit filmpje:


Mede daarom weer wat uren al snuffelend op dit mooie forum doorgemaakt en in dit draadje volgt het resultaat. Iedereen bedankt voor het delen van jullie creaties en slimmigheden šŸŖš!

Beginnen bij het begin, waar haal ik mā€™n hout? Nou niet bij de bouwmarkt, dat is vaak krom. Dus een fijne groothandel gevonden waar ik ook kon zagen. Dat geeft dan wel een uitdaging om alle maatvoeringen van tevoren te bedenken, het scheelt thuis wel een boel gezaag.

Nu ben ik in bezit van twee kamadoā€™s, dus opstelling werd dus 21ā€ op links en 13ā€ op rechts. Een grote badkamertegel daartussen en zo kwam ik al snel op de benodigde 2.60m. 4 deurtjes leek me mooi, alles symmetrisch want daar hou ik van. Zo moest het dus worden! Zo gezegd, zo gedaan. Nu dus de fotoā€™s

Een vrachtje hout:
ee3da2092cbadb3c42d89fc1a89bd579.jpg


Alles van douglas. Balken voor het frame van 10x10cm, planken in 20x2.2cm. Voorbereidende werkzaamheden met de schuurmachine:
a60d79c541f692917cc83b73248dc715.jpg


Een middagje later was dit het resultaat. Veel details kan je herkennen uit de video van hierboven (zie bijvoorbeeld het blind afwerken van de schroeven met rondhout), de maatvoering is uiteraard uit eigen koker. Ook de positionering van de onderste dwarsbalk is een slimmigheidje uit eigen buitenkeuken (pun intended ), heel het meubel is rollend maar daar zie je - met het meubel in positie - eigenlijk niets van (zie resultaat aan het eind):
cc0c20d94f210aff6dfc56b13463680f.jpg


Ook de bodem en achterwand er nog even ingemeubeld en tot zover eindstand dag 1:
3f41425b9f3007b7a99f4cd286cd0670.jpg


Door met blinde montage van de zijwandjes:
367dd33e0d5787f0881a0949df180f88.jpg


Deurtjes gemaakt en meteen maar afgebeitst. Het moest natuurlijk wel dezelfde kleur krijgen als de overkapping zelf, en die potten had ik nog staan ook:
30029f74c3477b5ca8b0c3b1facdcacc.jpg


Planken erin waar de kamadoā€™s op moeten steunen en passen maar. Hoe robuust het geheel ook is met 10x10 dwarsbalken, mijn kamado pastte niet šŸ«£. Reciprozaag erbij en passend gemaakt door een ronde snede uit de balken te nemen :
97d24469660ba53de55c41f835ceaa6b.jpg


Zagen, zagen, wiede wiede wagen:
81b567ac391ca028f17c56f705c27cef.jpg


Na wat meten, passen, schuren, en doen, past het allemaal mooi. Hier had ik een gelukje: ik heb meer robuuste planken van 30mm hoog gekozen voor het blad. Met wat zaagafval van de standaard 22mm planken en de badkamertegel van 8mm kwam ik met wat opvul latjes tot de benodigde 30mm. Niks meer aan doen dus:
3343d7b5fe2152d56b0f02d991f07153.jpg


Eindstand dag 2. Soort van semi opgebouwd want er moest eten gemaakt worden voor hen die waren komen helpen:
9ca024df972372933d47d8f99a7569b1.jpg


En dat proefdraaien beviel overigens prima:
95fe45207f5b0e663f341d9ecf32eb15.jpg


Na dat krachtvoer en een nacht rust had ik weer voldoende energie op door te gaan richting de finishing touch; beits:
a3cbf227a4b109606e62c35264da8f79.jpg


Na het drogen de boel rustig afgewerkt met scharnieren en handvaten. De eitjes en tegel weer op hun plaats gezetā€¦cā€™est tout!
5f431621697711113b3756ef7d7e166a.jpg


Alles bij elkaar een dag of 3 werk geweest. Viel me niks tegen. Hier zie je ook goed dat de buitenkeuken net wat lijkt te zweven (5mm speling). Gelukkig had dit ik bij het plaatsen van de overkapping al zo bedacht en het framewerk/fundering onder de vlonder hier al extra stevig gemaakt.

Als ik het nog een keer moest doen, zou ik dan iets anders doen? Niet echt! De balken 10x10 als tussenbalken zijn misschien wat overkill, het staat wel lekker stevig! Op de video doet ie dat met latjes, dan zal ongetwijfeld ook werken.
Door de hoeveel hout heb ik er wel extra stevige dubbele wielen onder moeten zetten met een draagvermogen van 80 kilo elk; de enkele wieltjes die de helft daarvan kunnen dragen en die ik er eerst onder had gezet zakten er meteen onderuit šŸ«£. Kleinigheidje hou je toch .

Zoals gezegd, bedankt voor delen van jullie eerdere projecten die mij de nodige inspiratie hebben opgeleverd. Ik hoop dat ik met dit verslag (of de gerechten die weer gaan volgen) een volgend persoon kan inspireren deze klus ook aan te gaan!
 
Prachtig hooršŸ˜.veel plezier met dat moois.
 
Prachtig. Hier metaal 2 kamadoā€™s erin. Zelf wat van de luie kant om het zelf te maken :ROFLMAO:

Ooit laat ik er wel eentje maken, maar ben er nog niet uit of ik de KJC1 ga vervangen door een KJc2 en nog kijken hoe ik uiteindelijk de gasBBQ ga vervangen.
 
Daar kun je met genoegen op terug kijken en in de toekomst lekker op BBQ-en. En moet zeggen rap gedaan in een paar dagen!
Mag ik eens voorzichtig vragen wat je aan aankopen kwijt was voor dit prachtige project...
 
Dat ziet er mooi en strak uit :)
Prachtig gedaan, veel plezier er van gewenst
 
Daar kun je met genoegen op terug kijken en in de toekomst lekker op BBQ-en. En moet zeggen rap gedaan in een paar dagen!
Mag ik eens voorzichtig vragen wat je aan aankopen kwijt was voor dit prachtige project...
Dat hoeft niet voorzichtig hoor. Dat zal om en nabij de 500 euro zijn, exclusief schroeven en gereedschap want dat had ik al. Hout was 330, met scharnieren kan je het zo gek of goedkoop maken als je wel. Ik ging voor gek ā˜ŗļø. Dan nog 4 zware wielen en wat klein spul. Valt reuze mee, het is ook geen kleine keukenā€¦
 
Mooi in elkaar gezet. Daar kan je van genieten. Geeft een goed gevoel als je het zelf in elkaar zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan