BasBQ
Beef en Steak

Brisket op de WSM

 
 
 

Tr1ppl3B

Vuurmaker
Berichten
66
Het moest er een keer van komen en wat was het gisteren een mooie dag om te BBQ-en. Een lekker zonnetje en de paar buitjes die we gehad hebben stelden gelukkig niet veel voor.
Aan het begin van de week bij de slager een brisket besteld en zaterdag opgehaald. Daarna nog even door naar de kookwinkel voor een goed fileermes. Overdag de buren even ingelicht dat ik de volgende dag vroeg zou beginnen...

's avonds de brisket getrimd, geinjecteerd en in de rub gezet.

Injectievloeistof (naar recept van http://southerndutchbbq.com/recepten-overzicht/brisket-2/)
Runderboulion (blokje)
2 el knoflookpoeder
2 el uienpoeder
2 el worcestersaus
2 el rub (Smokey Goodness - Beefalicious)

Daarna royaal verder gerubt en in de koelkast gezet.
url]


Scheelt dat we 's nachts een uurtje meer hadden. Dat maakte het vroege opstaan een stuk draaglijker. om 7:30 was de WSM bijna op temperatuur en ging de brisket erop.
20171029_072852_resized-1024x768.jpg


Proberen netjes op temperatuur te houden
20171029_105142_resized-1024x768.jpg


Om 13:15 tikt de brisket 71 graden aan en gaat hij in de folie
20171029_131627_resized-1024x768.jpg


en dan langzaam aan richting de 91 en dan eindelijk eraf om 16:30. Hier had ik achteraf even de priktest moeten doen... Wel even de zijkanten eraf gesneden om burnt ends te maken.
20171029_163016_resized-1024x768.jpg


Weer ingepakt en in de koelbox gedaan tot we aan tafel gingen en de burnt ends terug op de smoker.

En dan aanvallen maar!
20171029_190129_resized-1024x768.jpg

20171029_163457_resized-768x1024.jpg


En wat vonden we er van?
Smaak was dikke prima, maar het vlees was toch wel stug. Niet super taai of zo, maar zeker niet lekker mals. Nu weet ik niet wat voor soort rund dit is geweest, maar het vlees zag er van zichzelf al vrij mager uit. Dat ga ik de volgende keer toch even navragen bij mijn slager.
Uiteindelijk een erg leuke sessie gehad en dit is zeker niet de laatste keer geweest.


 
Lekker hoor
 
Ziet er super uit, krijg er zin in om ook eens te wagen, mis dat koetje toch al een tijdje  ;)
 
lekker hoor. heerlijk stukje vlees
 
Doe mij die burnt ends maar hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ziet er wel erg lekker uit. Gefeliciteerd met je koei.
 
Marnix zei:
Ziet er super uit, krijg er zin in om ook eens te wagen, mis dat koetje toch al een tijdje  ;)
Gewoon doen Marnix! Ik zat er ook tegen aan te hikken, het is toch wel lang wachten. Maar met een paar biertjes erbij was het goed uit te houden!

MarcovdK zei:
Doe mij die burnt ends maar hoor
Die waren goed van smaak ja, volgende keer zeker niet vergeten.

Richard Soeteman zei:
Ziet er wel erg lekker uit. Gefeliciteerd met je koei.
Thanks! ff wachten op de mods tot ze hem toevoegen.
 
Welkom bij de grote drie!

Nederlands vlees is vaak te mager, probeer eens bij een webwinkel om Amerikaanse brisket te kopen, die zijn vetter.
 
Ziet er goed uit gefeliciteerd met je stickertje

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan