BasBQ
Beef en Steak

Brisket, 1e keer

K

Kobus81

Gast
Hoi allen,

Na een aantal jaren (ja jaren, durfde het gewoon niet aan) was het afgelopen woensdag zover. De test der testen voor mij, de allereerste keer brisket op de smoker. De afgelopen tijd veel "gespeeld" met mijn weber 47" en BGE en ervaring opgedaan met vele stukken vlees en temperaturen was het tijd voor een volgende stap. Dus veel gelezen op het forum, boeken (Franklin BBQ) en uiteindelijk een mooi stuk Brisket gekocht bij B&S. Het werd een Black Angus Wholepacker van 6,3 kg uit Australi?:



Aangezien ik dacht dat het wel een uurtje of 12 zou duren redelijk vroeg opgestaan en de smoker aangestoken om deze op temperatuur te krijgen. In de tussentijd de brisket getrimd en voorzien van een zout/peper "rub". De smoker was een Cactus Jack:



Na een uurtje was de smoker goed op temperatuur, rond de 120/125 graden, was het tijd om de brisket er op te leggen:



De waterpan was voorzien van 2 liter water welke goed zijn werk heeft gedaan. Deze heb ik tijdens de run wel 2 keer bijgevuld om de vochtigheid op peil te houden.

Tijdens de eerste uren ging de temperatuur van de Brisket gestaag richting de 64 graden om daar uiteindelijk een uurtje of 3 te blijven. Tijdens deze 3 uur heb ik elke 20 minuten de brisket gesproeid met appelsap. Na ongeveer 6 uur was ik door de stall heen en heb ik de brisket goed bekeken en gevoeld en vond dat de bark goed gevormd was. Omdat de stall voorbij was heb ik de brisket ingepakt in aluminiumfolie:



Daarna ging het erg snel met de temperatuur. In een uurtje of twee zat ik op 95 graden. Aangezien in het boek van Franklin BbQ wordt gesproken over 203F (wat 95 graden is) vond ik dat ik moest kijken en beoordelen. De brisket voelde erg soepel aan en de met de priktest (welke ik met een thermometer heb gedaan) voelde het alsof ik door zachte boter heen prikte. Ik vond het tijd om de brisket eraf te halen en te laten rusten. Na 1,5 uur was het moment eindelijk daar:





Helaas was ik te enthousiast met het resultaat dat ik geen foto's heb gemaakt van de plakken van de flat. Maar zoals de  foto's wel laten zien ben ik erg blij met het resultaat. Een goeie smokering, mooi mals en sappig vlees in beide delen en een hele mooie stevige bark rondom. De pulltest was voor mij goed, het vlees gaf een klein beetje weerstand maar bij iets harder trekken trok je het zo van elkaar.

Met dit resultaat ben ik zeer tevreden maar het kan natuurlijk altijd beter.

Lessen voor de volgende keer:
[list type=decimal]
[*]kleine stukken hout gebruiken, hiermee kan ik de temperatuur van de smoker veel constanter houden. ( Oh ja... in 9 uurtjes toch een aardige 25kg hout er doorheen gestookt.... :-O )
[*]Misschien iets lager (110) of hoger (135) graden gaan zitten. Kijken wat de verschillen doen met het vlees.

[*]Injecteren van het vlees om te zien wat dat doet.[/list]


In ieder geval nog genoeg te experimenteren. Tot een volgende keer!

Grtz Ko
 
Mooi verhaal, mooie smoker en mooi resultaat! Benieuwd naar de volgende poging.
 
Lekker bezig
 
dat is een mooie run geweest, ziet er mooi sappig uit.
gefeliciteerd met je koei  :)
 
Ziet er top uit. Gefeliciteerd met je koetje
 
Buurvrouw ook blij met d'r frisse was? :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
jojk zei:
Buurvrouw ook blij met d'r frisse was? :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Proficiat, mooie run!
 
Gefeliciteerd met je koe! Maar 25kg hout 😳😳😳. Ik wilde in eerste instantie ook voor een offset smoker maar zo'n ding verbruikt toch wel erg veel t.o.v. een keramische bbq (weet dat t ook twee heul verschillende bbq zijn). Welk hout heb je gebruikt?
 
Thnx allen!

BoyS zei:
Gefeliciteerd met je koe! Maar 25kg hout 😳😳😳. Ik wilde in eerste instantie ook voor een offset smoker maar zo'n ding verbruikt toch wel erg veel t.o.v. een keramische bbq (weet dat t ook twee heul verschillende bbq zijn). Welk hout heb je gebruikt?

Ik heb appel hout gebruikt. Had meer dan genoeg liggen. En gebruik de offset smoker gelukkig niet wekelijks, dan zou het geen leuke hobby meer worden denk ik. Verder kan ik aan het verbruik nog wel het een en ander verbeteren door de smoker beter de isoleren. Ik moet de klep nog voorzien van vilt waardoor hij minder warmte/rook lekt. Daarnaast zit ik erover na te denken om de firebox te isoleren, hetzij door de buitenkant beter af te schermen of de binnenkant aan te passen.
 
Mooi verslag! Staat ook nog bij mij op de to-do lijst

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Mooi resultaat hoor. Komt ook door de kou dat je 25 kg nodig hebt denk ik. In de zomer zal je met veel minder uit kunnen. Gefeliciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan