BasBQ
Beef en Steak

Black Angus brisket punt

cassowari

Vuurmaker
Berichten
50
Gisteren voor het eerst de Patton 16" kamado aan het werk gezet. Het was mijn eerste keer met een kamado, eerste keer low en slow en zelfs de eerste keer dat ik een thermometer gebruikt heb bij het barbecueën. 😅
Eergisteren had ik het vlees, een stukje prisket point van een Black Angus(1,4kg) al ingewreven met een eigen dry rub en laten overnachten in de koelkast. Eentje die nog wel wat zouter mag zo heb ik gemerkt bij het consumeren van het vlees.
Voorzichtig met één wokkel de houtskool aangestoken in de hoop dat de temperatuur niet te hoog zou gaan, maar dat geluk was me niet gegund. Hij is er een heel stuk boven gegaan en het heeft me 1,5u gekost om de temperatuur genoeg terug te brengen. Nadat ik het vlees erop gelegd heb was de temperatuur zelfs tijdelijk te laag maar over het grootste gedeelte heb ik hem wel mooi stabiel kunnen houden rond de 110°C. Hieronder lag het net op de grill.

IMG20230926143415.jpg


Op 72°C heb ik het vlees ingepakt in aluminiumfolie. Wat is die "stall" tijdens het garen trouwens verschrikkelijk haha. Ik begon alle hoop te verliezen dat de kerntemperatuur ooit nog zou beginnen stijgen. Na ongeveer 6,5u was de kerntemperatuur bereikt en heb ik het een uurtje laten rusten.
IMG20230926185847.jpg


We hebben broodjes gemaakt met het vlees en ik moet zeggen dat qua zachtheid het écht al wel goed zat en het vlees was ook nog heel sappig( wat is het vet trouwens ook heerlijk en zacht;)). Hier was ik al heel blij om want ik had echt bang dat het vlees zou uitdrogen en/of taai zou zijn, niet dus. De bark kan echter nog wel vele malen beter. Eigenlijk was die er gewoon niet. Het inpakken heeft er natuurlijk ook mee te maken maar hoewel de buitenkant wel mooi gebruind was was er toch niet echt een korst en ook de smaak mocht best wat steviger. Een rookring is er niet omdat ik het nauwelijks gerookt heb. Ik was het eerst van plan met wat hickory maar na zoveel gekloot met de temperatuur was ik al blij toen ik die eindelijk goed had en dan heb ik het uitgelaten om nog rookhout toe te voegen. Ik moet volgende keer ook zéker meer zout gebruiken, dat zei m'n vriendin ook al direct. Ach, al doende leert men en ik vond het voor de allereerste keer absoluut geen ramp.
Hieronder het aangesneden eindresultaat:
IMG20230926223324.jpg

Opmerkingen hoor ik graag! Ik ben me al wel bewust van een hoop fouten maar extra informatie is altijd welkom.

Ik heb het BBQ virus wel een beetje te pakken dus ik heb de kippenbilletjes voor het avondeten ook maar even bereid op de kamado. Een apart topic ga ik er niet voor starten maar ik deel hier nog even een fotootje haha.😁Sorry als ik een beetje té enthousiast overkom maar dat heb ik wel meer bij nieuwe projecten.
IMG20230927200315.jpg
 
Prima voor een eerste keer lijkt me! Het heeft gesmaakt dat is het belangrijkste.
Volgende keer je eigen puntjes verbeteren.

Was ook geen misselijk stukje vlees haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker man! Goed bezig! Ziet er netjes uit. En nu je weet waar je volgende keer aan moet werken begin je daar mee. Niet alles tegelijk in 1 keer goed willen doen. Zoals je zelf al zegt: Al doende leert men. Lekker blijven gaan en dan komt niveau vanzelf!
 
Dat is geen lullig stukje vlees om een 1e keer low&slow mee te proberen! Ziet er goed uit hoor.

Tip voor de volgende keer als je bbq te warm is: leg je platesetter er pas in als je het vlees er in legt. Op die manier zakt je temperatuur sowieso, maar als hij te laag is in het begin is dat helemaal net erg.
Je kan ook gewoon een koude baksteen er bij leggen.
 
Aardig lef om een brisket als eerste keer low & slow bereiding te kiezen. :)
Prima voor een eerste keer. Verbeterpunten zijn er altijd
 
Prima resultaat, zeker voor zo’n eerste low & slowsessie. En té enthousiast? Kan dat bij bbqen? 😳
 
Terug
Bovenaan Onderaan