BasBQ
Beef en Steak

BGE vs. Bastard Large

Dominique zei:
Ewald, BGE heeft nu een nieuw scharnier, ik heb dit laatst gevoeld bij Peter Bootsma. Daardoor gaat de deksel echt heel soepel open, je weet niet wat je meemaakt. Alsof het niets weegt.... Ik moest daar even aan wennen, was bijna bang dat het deksel eraf zou vliegen. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik het andere scharnier gewend ben.

Haha ik schrok er ook van en mijn tweede gedachte was 'wat een licht deksel, dat kan geen kwaliteit zijn'. Maar na een paar keer is het toch wel erg fijn, zeker als je het vergelijkt met een Bastard. Dat deksel is erg zwaar maar geeft je wel het gevoel dat je echt iets vast hebt...
 
Voor mijn gevoel warmt de Bastard anders op en dat bepaald hoe ik hem in moet regelen bij het opstarten. Ik wacht nooit tot hij echt op temperatuur is vandaar dat ik waarschijnlijk de verschillen merk. Het eindresultaat is verder hetzelfde. Het is niet dat ik op de ??n beter kook dan op de ander.
 
BasV zei:
Ik begreep in de winkel dat de Kamado Joe hard aan de weg timmert en ook bijna net zo groot is als BGE. En ze zijn inderdaad een stuk innovatiever, zeker ten opzichte van de Bastard of Monolith varianten.

Monolith heeft ook best een heel innovatief interieur in die grotere versies. Een soort divide-and-conquer zoals KJ dat heeft. Een meerdere roosterverhogers die de capaciteit danig vergroten.
Ik ben hartstikke dol op mijn mooie groene eitje, maar als ik het geld, de ruimte en het lef had dan zou ik er zomaar een Monolith naast zetten... of een mooie groene BGE XXL... ach.
 
robdegekste zei:
Als kleur een element is, kijk eens naar de grill dome.
Mooi Amerikaans merk met een hele mooie serie in het wit.

Dat gaat waarschijnlijk mijn volgende BBQ worden. Enig puntje, is dat de grootste serie erg lastig te verkrijgen is.

http://www.grill-dome.nl/service/modellen/

Heel gaaf om te zien, grill dome, ik was er ook heel erg van gecharmeerd.
Echter, er zijn verschillende voormalig dealers geweest die mij grill dome afraadden.
Eerst dacht ik dat ze wellicht gewoon verbitterd waren omdat grill dome niet meer met dealers werkt of zo.
T?t ik particulieren sprak die wat last hebben van wat (op zijn minst) moeizame service. Dat gecombineerd met een flink hogere prijs dan BGE (vorig jaar althans) heeft mij doen besluiten geen grill dome te kopen.
Moet iedereen uiteindelijk voor zichzelf bepalen, maar ik durfde het gewoon niet aan. Lees de garantievoorwaarden maar eens.
 
Sander72 zei:
BasV zei:
Ik begreep in de winkel dat de Kamado Joe hard aan de weg timmert en ook bijna net zo groot is als BGE. En ze zijn inderdaad een stuk innovatiever, zeker ten opzichte van de Bastard of Monolith varianten.

Monolith heeft ook best een heel innovatief interieur in die grotere versies. Een soort divide-and-conquer zoals KJ dat heeft. Een meerdere roosterverhogers die de capaciteit danig vergroten.
Ik ben hartstikke dol op mijn mooie groene eitje, maar als ik het geld, de ruimte en het lef had dan zou ik er zomaar een Monolith naast zetten... of een mooie groene BGE XXL... ach.

Haha het blijft lastig.. Zoveel keuze en zoveel voor- en nadelen. Ik ben er wel aardig uit.. Het wordt een BGE Large. Het rood is mij iets te en ik voel gewoon weinig bij een KJ. De Primo Oval vind ik erg gaaf maar dan wil ik een XL en die is voor nu echt te groot. En je moet natuurlijk ook niet iets hebben om er naast te zetten in de toekomst :D..

Meubeltje snel uittekenen, hout bestellen en dan de BGE laten leveren. Dit allemaal het liefst deze maand zodat we klaar zijn voor het mooie weer :D
 
dennis zei:
robdegekste zei:
Als kleur een element is, kijk eens naar de grill dome.
Mooi Amerikaans merk met een hele mooie serie in het wit.

Dat gaat waarschijnlijk mijn volgende BBQ worden. Enig puntje, is dat de grootste serie erg lastig te verkrijgen is.

http://www.grill-dome.nl/service/modellen/

Heel gaaf om te zien, grill dome, ik was er ook heel erg van gecharmeerd.
Echter, er zijn verschillende voormalig dealers geweest die mij grill dome afraadden.
Eerst dacht ik dat ze wellicht gewoon verbitterd waren omdat grill dome niet meer met dealers werkt of zo.
T?t ik particulieren sprak die wat last hebben van wat (op zijn minst) moeizame service. Dat gecombineerd met een flink hogere prijs dan BGE (vorig jaar althans) heeft mij doen besluiten geen grill dome te kopen.
Moet iedereen uiteindelijk voor zichzelf bepalen, maar ik durfde het gewoon niet aan. Lees de garantievoorwaarden maar eens.

Die Grill dome ziet er inderdaad erg strak uit maar op de een of andere manier vind ik een gladde afwerking niet echt bij een Kamado passen? Geen idee waarom niet, maar die onregelmatige buitenkant maakt hem denk ik toch wat stoerder.

Gedoe met garantie/service is wel een issue bij zo'n ding. Dat is waarom ik het meeste voel voor de BGE. Iedereen die ik er over spreek, is lovend over de service. Geen gezeur wanneer er onderdelen onder garantie vervangen worden, veel dealers en snelle service. Aangezien het om een levenslange garantie gaat, is het toch wel iets wat belangrijk is bij de aanschaf en daarna.
 
Op dit moment kan je voor minder dan 1000 ook een Primo Kamado  aanschaffen, dit is een maat L.
Bij ons doe ik er ook nog wat goodies bij..  (heb nog wat overgehouden van mn sponsortijd)..

Het betreft All-in-one kamado rond compleet met tools zonder dplate , maar die kunnen we los bestellen.

En voordeel is ook dat ie gewoon zwart is ipv  groen of rood.... :D
 
Gister een BGE medium gekocht, met de kortingen die ze daar op geven zou ik niet twijfelen.

Juist kopen bij erkende verdeler.  ;)
 
Kalimero zei:
Gister een BGE medium gekocht, met de kortingen die ze daar op geven zou ik niet twijfelen.

Juist kopen bij erkende verdeler.  ;)

Welke verdeler heb je hem gekocht dan? Want korting klinkt altijd goed!
 
Kalimero zei:
Bestsale verkoopt ook BGE maar is geen offici?le verdeler meer, ivm garantie opletten.

Uiteraard geen verkeerde korting. Maar voor 10% wil ik niet het risico lopen op gezeur met garantie. En Beleefgreenegg zit standaard al 5% onder de adviesprijs..
 
b.asv zei:
Sander72 zei:
BasV zei:
Ik begreep in de winkel dat de Kamado Joe hard aan de weg timmert en ook bijna net zo groot is als BGE. En ze zijn inderdaad een stuk innovatiever, zeker ten opzichte van de Bastard of Monolith varianten.

Monolith heeft ook best een heel innovatief interieur in die grotere versies. Een soort divide-and-conquer zoals KJ dat heeft. Een meerdere roosterverhogers die de capaciteit danig vergroten.
Ik ben hartstikke dol op mijn mooie groene eitje, maar als ik het geld, de ruimte en het lef had dan zou ik er zomaar een Monolith naast zetten... of een mooie groene BGE XXL... ach.

Haha het blijft lastig.. Zoveel keuze en zoveel voor- en nadelen. Ik ben er wel aardig uit.. Het wordt een BGE Large. Het rood is mij iets te en ik voel gewoon weinig bij een KJ. De Primo Oval vind ik erg gaaf maar dan wil ik een XL en die is voor nu echt te groot. En je moet natuurlijk ook niet iets hebben om er naast te zetten in de toekomst ..

Meubeltje snel uittekenen, hout bestellen en dan de BGE laten leveren. Dit allemaal het liefst deze maand zodat we klaar zijn voor het mooie weer

Goede keuze! Heb er zelf ook een en die bevalt super. Tot slot adviseer ik je te kiezen voor een dealer die je de volledige garantie kan bieden (dus ook op de Site van Big Green Egg zelf staat als dealer). Mocht er dan iets zijn dan wordt je goed geholpen (is mijn eigen ervaring).

Ik heb zelf gekeken naar de Bastard en vond de afwerking en look&feel minder. Klopt ook wel met de prijs. Daarnaast vond ik het openen en sluiten van de BBQ zwaar in vergelijking met BGE en kamado joe.
Ik vond zelf de kamado joe qua opties, prijs en noviteiten ook erg interessant, totdat ik er een in het echt zag. Op basis van look&feel toch gekozen voor BGE bij een goede dealer (Greeneggtotaal).
.

Het leuke is natuurlijk dat er volop keuze is voor elke portemonnee en voorkeuren. Succes met je Green Egg!
 
Die 10% krijg je vrij snel, ook bij andere dealers en ook bij dealers waar je garantie krijgt. Meer dan die 10% zul je niet vinden (heb er erg naar gezocht een paar jaar geleden maar dan ga je in de marges porren en de kachel moet blijven roken)

 
Holkers zei:
Die 10% krijg je vrij snel, ook bij andere dealers en ook bij dealers waar je garantie krijgt. Meer dan die 10% zul je niet vinden (heb er erg naar gezocht een paar jaar geleden maar dan ga je in de marges porren en de kachel moet blijven roken)

Klopt inderdaad wat je zegt. Heb hem vanmorgen gekocht en meer dan 10% zat er inderdaad niet in... Maar ik heb dan ook liever een goede service bij aankoop en wanneer er iets mis is dan dat ik dit verpest voor een paar tientjes.
 
Zeker, een goede relatie met je retailer is ook wat waard. Ik haal altijd m'n kookspullen, dus ook voor de BGE bij dezelfde winkel (Porseleinkast in Katwijk) en af en toe gaat er wel eens wat mee voor een stuk minder dan de winkelprijs. Sowieso altijd de laatste folders, receptenboekjes etc. Is ook wat waard
 
misschien een beetje te laat...

Maar ik ben ook heel tevreden met mijn BGE L. Heb recent het 2017 model scharnier los besteld. Die past er zo op, en heb er geen moment spijt van gehad. De deksle gaat veel gemakkelijker open nu.  Ik vind het een fijn dat alle onderdelen los te bestellen zijn. Ook al is de kamado al wat jaartjes oud.

Ook lijkt het er op dat BGE wat met de tijd mee wil gaan. Ik kwam recent een filmpje op YouTube tegen uit de USA over nieuwe accessoires voor de BGE.

https://www.youtube.com/watch?v=9BRnp13ZPQQ

Ik weet niet of/wanneer deze producten beschikbaar worden. Ik wil er zeker eea van hebben :)
 
Heb het filmpje ook gezien. Schijnt dat ze deze of volgende maand verkrijgbaar worden. Weet niet of dit US of NL is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan