BasBQ
Beef en Steak

Berkshire schouder ribben

cassowari

Vuurmaker
Berichten
50
Deze twee schouder ribben waren ook bij de laatste bestelling mee gekomen en ik had vandaag wel zin in iets met been, vandaar dus deze low en slow sessie.:D
IMG20231107125103.jpg


Bij varken past wel een zoete rub dus heb ik er eentje gemaakt met zout, peper, citroenschilpoeder, appelsienschilpoeder, ananaspoeder en kokosbloesemsuiker. Het was een beetje gokken met de verhoudingen, maar dat heeft uiteindelijk wel goed uitgepakt. Zoet maar niet té en zelfs een beetje zuur.
Voor twee stukken van ongeveer 850g ieders heeft het wel behoorlijk lang geduurd, negen uur. Nadat de temperatuur tijdens de stall zelf gezakt was van 67°C naar 60°C heb ik hebt vlees ingepakt(X-je op de foto). Ik had geluk dat m'n vriendin met de late stond en het vlees kon net op tijd van de kamado om nog even te rusten.
temp.png


Het resultaat was wel een lekker sappig stukje vlees. Binnenin zat veel vet en collageen denk ik, misschien daarom de best lange duur voor nogal kleine stukken.

IMG20231107225303.jpg


Screenshot_2023-11-08-00-03-31-34_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg



Met de fruitpoeders ga ik bij varken wel meer experimenteren want die voegen echt wel een goede smaak toe. Spijtig zijn het echt wel poeders dus teveel aanbrengen leidt tot een papje. Ik zou dit niet te lang op voorhand doen.
 
Ziet er goed uit!

Experiment geslaagd zo te zien.

Fijn dat je een kruisje neergezet hebt, had het anders niet gezien. 😉😂
 
Ziet er goed uit!

Experiment geslaagd zo te zien.

Fijn dat je een kruisje neergezet hebt, had het anders niet gezien. 😉😂
😅

Dat kruisje moest en zou er komen om m'n frustratie te tonen!😂

Ik vond een daling van 7°C behoorlijk veel maar ik heb ook beperkte ervaring. Is dit normaal? En is het soms nog meer? Dat de kerntemperatuur een paar uur niet stijgt kan ik nog mee om, maar dit werd tenen krullend, haha.
 
Berkshire is natuurlijk een heel vettig stukje vlees. Denk dat het daarmee kan te maken hebben. Ik zie anders geen enkele reden waarom er een daling zou zijn van 7 graden. Een keer proberen met een ander varkentje, je gaat het verschil wel zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan