BasBQ
Beef en Steak

Beercan chicken

 
 

Wouter

Kooltjesharker
Berichten
116
Gisteren een vrije dag en ik had zin om nog eens kippetje klaar te maken.

Als rub heb ik de chicken rub gebruikt uit het Smokey goodness #1 boek.
Voor het bier ben ik voor een alcoholvrije versie van Hoegaarden gegaan, lekker fris en niet te zwaar van smaak.

PXL_20230711_135451084.jpg
PXL_20230711_135923477.jpg

De rub doe ik onder het vel omdat ik dan vind dat er meer smaak in het vlees zit.
Het vel heb ik nadien ook nog ingemasseerd met wat vloeibare margarine om te testen of het vel dan lekker krokant zou worden.

PXL_20230711_153505133.jpg

ook nog wat schijfjes citroen en thijm vooralleer de dame op haar troon te zetten.

PXL_20230711_153549545.jpg


De bbq op 130 graden indirect en we zijn vertrokken!
Aardappeltjes erbij en hopen dat die het braadvocht van de kip er mooi mee gaat mengen.
PXL_20230711_153808111.jpg


PXL_20230711_173537645.jpg
2u later waren de goede temperaturen bereitk en tijd om te smullen!
Had toch nog wat meer rub mogen hebben, maar dat is weer een les voor de volgende keer.
De aardappelen ga ik niet meer zo doen. Die waren wat mij betreft te vettig en wat zoet (wrs de rub die hier voor iets tussen zit)
 
Vind hem voor mij wat te bleek . Zit zelf op Bbq temperatuur van 160 .en als hij er bijna is laat ik hem oplopen naar de 200 tot dat ik hem bruin genoeg vind
Maar zal vast gesmaakt hebben.
 
Is inderdaad een groot verschil.
Weet eigenlijk nog altijd niet goed of dit nu een low en slow is of hot & fast. Ik lees temperaturen gaandev an 120 t.e.m. 170
En waarschijnlijk de rub die niet aan de buitenkant zit ook een effect op de kleur
 
Is inderdaad een groot verschil.
Weet eigenlijk nog altijd niet goed of dit nu een low en slow is of hot & fast. Ik lees temperaturen gaandev an 120 t.e.m. 170
En waarschijnlijk de rub die niet aan de buitenkant zit ook een effect op de kleur
rub vooral met paprikapoeder geeft al kleur .
Maar voor een meer uitgebakken velletje moet je wel wat hoger in temperatuur zitten.
IMG_0009.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 120 is hot & fast
En rub vooral met paprikapoeder geeft al kleur .
Maar voor een meer uitgebakken velletje moet je wel wat hoger in temperatuur zitten.Bekijk bijlage 55156
"Om je gegrilde en op hoge temperatuur gegaarde gerechten te laten bewonderen. (150°C / 300°F en hoger, foto van het gerecht op de BBQ verplicht.)"

vanaf 150 hot&fast 😄
 
BBQ temperatuur tot 150 graden Celsius is hier L&S, wat dat betreft staat deze goed.
Een BBC zou ik echter nooit L&S doen, niet zozeer voor de garing van de kip zelf maar het vel wordt rubberig.
175-200 gr. C is een mooie bereidingstemperatuur

Desalnietemin is dit een gare kip op blik en daar krijg je een tokkie voor, gefeliciteerd.
 
Desalnietemin is dit een gare kip op blik en daar krijg je een tokkie voor, gefeliciteerd.
🥳 M'n eerste badge

Ga volgende keer een hogere temperatuur aanhouden.
Het vel was nu op sommige plaatsen krokant, maar op anderen was het inderdaad niet door te snijden
 
"Om je gegrilde en op hoge temperatuur gegaarde gerechten te laten bewonderen. (150°C / 300°F en hoger, foto van het gerecht op de BBQ verplicht.)"

vanaf 150 hot&fast 😄
Je hebt gelijk 🤣
 
Kun je de gaarheid bij een kip ook met een thermometer in de gaten houden?en zo ja waar prik je hem dan voor de beste controle?
 
Dat kan, en je meer dan in het dikke deel van de borst. Zorg wel dat je voeler niet tegen het bot aan zit.
 
Gefeliciteerd met je 🐔!
 
Wouter, proficiat met de tokkie award.
Zo zou ik ook wel een vrije dag willen hebben.
Zie de tips hier boven. Next chicky wordt nog lekkerder.
 
Wouter, proficiat met jouw kippie.
 
Bedankt allemaal!
Zo'n badge smaakt naar meer :sneaky:
 
Terug
Bovenaan Onderaan