BasBQ
Beef en Steak

Beef short ribs - first timer

Heb je erin geprikt of hij zo zacht als boter was? Of heb je hem gewoon met 93? eraf gehaald? Vaak zijn dit soort dingen pas goed bij 95+ graden.
 
Hmm ik heb er wel in geprikt en de probe ging er zonder al teveel weerstand doorheen.. Maar zacht als boter was het niet..

Ok?, volgende keer zacht als boter. Check !

Thanks voor de tip!!
 
Het is net als met brisket, het is een hele tijd taai en dan opeens zacht. En brisket is dan bijna meteen droog :D
 
Inderdaad prikken dan is hij echt klaar en lekker maar deze ziet er ook goed uit  :)
 
Mooie run. En knap staaltje werk op de Webert. Verg toch behoorlijk wat aandacht om die keteltjes mooi laag in temp te houden.
Beefribs ga ik zeker nog een keer maken. Vind het een stoer stuk vlees om op tafel te zetten.
 
Ziet er gaaf uit! Altijd jammer als het dan toch niet zo mals is als je verwacht. Was je folie wel goed dicht en is het vocht er niet uitgelopen?
Misschien een tip voor volgende keer; In butcher paper wikkelen, schijnt net wat meer te doen bij beef shortribs.

Hies zei:
Vwb de minion, ik vind het toch jammer dat ik geen heat deflector kan vinden voor de Weber. Ik dacht dat de baskets een soort  van heat deflection functie zouden invullen.

Google eens op "slow 'n sear weber kettle", daarmee bereik je wel zoiets. Echter vind ik dat voor zover ik kon zien een stevige prijs, dan zou je net zo goed kunnen investeren in een WSM of kamado.
 
Bobvt78 zei:
Ziet er gaaf uit! Altijd jammer als het dan toch niet zo mals is als je verwacht. Was je folie wel goed dicht en is het vocht er niet uitgelopen?
Misschien een tip voor volgende keer; In butcher paper wikkelen, schijnt net wat meer te doen bij beef shortribs.

Hies zei:
Vwb de minion, ik vind het toch jammer dat ik geen heat deflector kan vinden voor de Weber. Ik dacht dat de baskets een soort  van heat deflection functie zouden invullen.

Google eens op "slow 'n sear weber kettle", daarmee bereik je wel zoiets. Echter vind ik dat voor zover ik kon zien een stevige prijs, dan zou je net zo goed kunnen investeren in een WSM of kamado.

Wellicht is werken met een split grill wel een optie, heb je ook een direct en indirect gedeelte.
Ik doe het graag op deze manier.

 
Bram zei:
Mooie run. En knap staaltje werk op de Webert. Verg toch behoorlijk wat aandacht om die keteltjes mooi laag in temp te houden.
Beefribs ga ik zeker nog een keer maken. Vind het een stoer stuk vlees om op tafel te zetten.
Thanks! Ja het is wel een uitdaging, maar krijg het steeds beter onder de knie. Heb het idee dat het met de snake wel makkelijker gaat dan minion, maar moet nog meer ervaring met beide methodes opdoen om daar echt uitsluitsel over te krijgen.
 
Bobvt78 zei:
Ziet er gaaf uit! Altijd jammer als het dan toch niet zo mals is als je verwacht. Was je folie wel goed dicht en is het vocht er niet uitgelopen?
Misschien een tip voor volgende keer; In butcher paper wikkelen, schijnt net wat meer te doen bij beef shortribs.

Folie was goed dicht. Alle sappies zaten er nog in. Butcher paper is uiteraard nog een mogelijkheid die ik kan gebruiken. Als ik @noskos hoor, had ik nog even geduld moeten hebben om de ribs naar de 95?C te brengen. Dat doe ik dan ook de volgende keer.

Bobvt78 zei:
Google eens op "slow 'n sear weber kettle", daarmee bereik je wel zoiets. Echter vind ik dat voor zover ik kon zien een stevige prijs, dan zou je net zo goed kunnen investeren in een WSM of kamado.

Mooie accessoire, maar inderdaad ?99 voor een basket is redelijk aan de prijs. Dan voldoet de snake toch ook wel !
 
Hies zei:
Bram zei:
Mooie run. En knap staaltje werk op de Webert. Verg toch behoorlijk wat aandacht om die keteltjes mooi laag in temp te houden.
Beefribs ga ik zeker nog een keer maken. Vind het een stoer stuk vlees om op tafel te zetten.
Thanks! Ja het is wel een uitdaging, maar krijg het steeds beter onder de knie. Heb het idee dat het met de snake wel makkelijker gaat dan minion, maar moet nog meer ervaring met beide methodes opdoen om daar echt uitsluitsel over te krijgen.

Dat is ook mijn mening Hies, als je de ruimte hebt om een mooie snake neer te leggen. dan werkt dat "nog" beter dan een berg in het midden of zoals ik het doe aan een zijde (Minion), wat op zich al een hele verbetering is t.o.v.zomaar alle briketten of houtskool in een keer aansteken.
Het opstarten verloopt dan veel rustiger en je kan de temperatuur op deze manieren veel beter onder controle houden.
Veel doen dan merk je dat wel. ;)

 
Hans,

Ik heb dezelfde short ribs ook ooit gekocht. Ze komen van grass-fed runderen en de vetmarmering was niet voldoende voor het optimale resultaat waarnaar jij op zoek bent. Ik ben toch maar overgegaan op grain-fed (bijv. Angus) short-ribs; deze hebben veel meer intramusculair vet en zullen veel sappiger zijn.

Ook zou ik bij short-ribs me niet teveel focussen op de interne temperatuur, maar op malsheid door te voelen met een thermometer. Ik heb exemplaren gehad die pas rond de 208 Farenheit mals waren, terwijl sommige bij 198 al prima waren.

Succes voor de volgende keer !
 
Terug
Bovenaan Onderaan