BasBQ
Beef en Steak

Beef jerky

 
 
 

RdB

Kooltjesharker
Berichten
132
Hoort dit hier?

Vanmiddag heb ik 500 gram rosbief aan repen gesneden en in een marinade van sojasaus, honing, knof en ui gegooid. Morgen ga ik het drogen bij 55 graden, mogelijk in de oven maar hopelijk op de bbq. Ik ben benieuwd hoe het wordt.

o5xpja.jpg


Rosbief vond ik wel aan de prijzige kant hiervoor, ik las ergens dat iemand het van riblap had gemaakt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
 
Volgens mij ben je er wel een tijd mee bezig dus qua Slow zou het hier denk ik wel horen. In vind het in ieder geval leuk om te volgen!
Toevallig laatst een filmpje van Aaron Franklin over Beef Jerky gezien. Hij gebruikt Flank Steak, in Nederland beter bekend als Bavette ( bron Beef & steak site).
Hier ook nog even een link naar YouTube van Aaron Franklin: http://youtu.be/AIuiDhcStsI

Nogmaals: leuk gerecht en ik ga het met interesse volgen!
 
Ik gebruik meestal Nederlands staartstuk hiervoor. Zolang het maar niet te vet is kun je alles wat niet te taai is wel gebruiken.
Lekker slow drogen in een smoker geeft een heel fijn resultaat. Maar in een gewone voedseldroger werkt ook.
 
Excuses heren, ik heb de oven gebruikt. Vier uur op 45 graden, ovendeur op een kier. Ik heb het niet zo vaak gegeten maar een vriend zei dat het de lekkerste jerky was die hij ooit op had. Volgende keer maak ik het wat zouter en probeer ik het met een goedkopere soort vlees. Erg leuk in ieder geval!

mr2r.jpg


11weil3.jpg


 
ziet er mooi gelukt uit!

 
leuk om te maken en ziet er goed uit.

volgende x zouter schrijf je,,,k zou geen zout in de marinade toevoegen,hoort dr ook niet op.
want t droogt dan extra na en wordt t vlees knetterhard.

ikzelf droog in mn rookoven op 40 a45 graden en duurt dik 9 uur.


 
Ik gebruik meestal bieflappen of magere runderlappen daar haal ik het mooie vlees uit en de rest gebruik ik voor een stoofpotje
 
To do list wordt erg lang... nog nooit gegeten maar ziet er lekker uit!
 
Dank heren! Volgende keer wil ik het ook in de bbq doen, ik denk dat rook een mooie toevoeging is. Bavette lijkt me ook een mooi stuk vlees om dit mee te maken.
Bedankt ook voor de tips, geen extra zout volgende keer dus.
 
RdB zei:
geen extra zout volgende keer dus.

nou helemaal geen zout,,dr zit nl al genoeg zout  in die  marinade mix.

althans dat is de regel die ik volg uit onderzoek.

k weet dat als ik een droge metworst op zolder  vergeet weg te halen dat die dus door t zout na een paar weken knetter hard is,en dan heeft een hond er nog moeite mee om weg te werken

misschien wat extra zout in t na kruiden  als t ie droog/klaar is dan zal t zout misschien wat minder werking hebben.???
 
Terug
Bovenaan Onderaan