BasBQ
Beef en Steak

Bacon, Brisket, Spareribs, MOINKballs

 

exige

Tondelzoeker
Berichten
13
Hi All,

Eind augustus heb ik een goed geslaagd feest gehad en daarna in alle rust van vakantie hebben kunnen genieten. Nu ik terug ben van de vakantie hierbij het verslag :) Ik heb er goed van genoten waardoor ik helaas ben vergeten veel foto?s te maken.

Na vlees besteld te hebben bij Beef en Steak (weer een top service, Dank!) had ik een paar lekkere stukken vlees besteld. 2kg Iberico buikspek; 2,5kg Brisket, (3,4 kg Babyback ribs) (waarvan 1,7 gebruikt)

Het Stuk buikspek heb ik de week voor het feest ingesmeerd met ?basic bacon cure? de zout en suiker mix die verder op dit forum beschreven staat. Ook alle stappen bij het curen van de bacon die beschreven staan heb ik gevolgd. Het zout (colorozout) heb ik van een vlees groothandel in Den Haag die mij een goede zak heeft gegund. Dank daarvoor!

4c402eba.jpg


De dag van de waarheid: De vrijdag eerst een gezellige bbq gehad bij collega?s waarbij we heerlijke burgers en steak gegeten hebben.  Wat een vervelende hobby toch weer :)
Daarna naar huis gereden om de boel op te starten:

22:30 start:

De firestarter gevuld met eco brasa en aangezet, WSM klaar gezet en de bacon uit de koelkast gehaald.

23:00 Bacon:

De WSM was goed op tempratuur dus tijd om de bacon erop te leggen. De tempratuur was in het halve uur nog niet compleet onder controle. Dus deze ging af en toe was de temp tegen de 240F aan.
In de tussentijd heb ik de brisket uit de koelkast gehaald om rustig op kamer temp te kunnen komen en vervolgens in een rub te zetten. Deze had ik nog niet uitgezocht, maar na wat gegoogle op de volgende rub mix gekomen.
?5 tablespoons paprika
?3 tablespoons salt
?2 tablespoons garlic powder
?2 tablespoons onion powder
?1 tablespoon black pepper
?1 tablespoon dried parsley
?2 teaspoons cayenne pepper
?2 teaspoons ground cumin
?1 teaspoon ground coriander
?1 teaspoon dried oregano
?1/4 teaspoon hot chili powder
Source: http://bbq.about.com/od/rubrecipes/r/bl50713d.htm

Gelukkig had ik alles liggen en deze gehele rub was ook opgegaan. De Brisket rook al perfect!
Rond een uurtje of 03:00 was de bacon klaar (65 graden geplanned, werd 70, omdat ik even niet oplette) Ondanks het schommel van de WSM temp en te hogere core temp, smaakte de bacon perfect!
Thermometer schoon gemaakt, en in de brisket gezet.

03:00 Brisket:

De 2,5 kg brisket in de Texas-Style Brisket Rub was klaar voor het vervolg. Welke in een nu zeker stabiele WSM ging, welke goed straks op 110 graden zat.

e970fbaa.jpg


Nu mooi tijd om naar bed te gaan. Om 8:00 werd het tijd om nog wat water bij te vullen de temp van de WSM was nog steeds stabiel.
De ?target? temp heb ik op de 90 C gezet en deze heb ik de gehele dag bekeken. (helaas niet ieder uur genoteerd)
Van een uurtje of 10:00 heb ik de bacon gepakt en werd het tijd om deze in plakjes te snijden.

cc67139b.jpg


cb5c701f.jpg


Na veel verhalen over de briskets te lezen heb ik besloten om om bij een 70 graden core temp te kijken. Als de brisket nog niet zwart is, geen foil, begint die wat zwart te worden, zal ik gaan foilen. Bij de 70 graden zag de brisket er nog goed ?fris? uit. Dus geen foil.

Ondertussen de spareribs gekruid met wat kruiden mixen die ik nog overhad.
Rond 13:00 was het zover! De thermometer begon te piepen! Brisket op de 90C.

5074eeae.jpg


Nog de vork test gedaan, welke ik geslaagd vond.
De Brisket ingepakt in 5 lagen folie en in een koelbox gedaan.

3221aec0.jpg


13:00 Spare ribs:

De spare ribs (baby back) had ik gekruidmixen die ik nog overhad. (beide eerder gebruikt voor spareribs, volgens mij was het magic dust en de basic bbq rub welke ik van de site van Noskos gehaald heb)
Voor de ribs heb ik het 3-2-1 principe gevolgd. Waarbij ik appelsap gebruikt heb en voor de uiteindelijke mob een mix van honing en chili saus.
Nadat de spareribs er oplagen werd het tijd om de MOINK balls te maken. Netjes volgens recept (voor het gehakt/balletjes en de saus). Daarnaast de basic bbq van noskos erbij gebruikt. Waarbij de balletjes omringd werden met de net gerookte lapjes iberico bacon.

119babac.jpg


Ondertussen een lekkere taart gegeten :) Welke voor mij als een verrassing kwam, volgens mij praat ik vaak over een bepaald onderwerp

26a3dba6.jpg


Rond 17:00 waren de spareribs klaar en heb ik vervolgens de brisket er nog even opgelegd om op te warmen.

795b4871.jpg


17:30 Dinnertime:

Naast het vlees waren er ook lekkere salades present (indien gewenst kan ik daar ook nog de recepten voor posten) en natuurlijk een lekker bbq sausje. (hickory brownsuger). Alles vloog van tafel en iedereen had zoals verwacht goed gegeten!

9b976007.jpg


19:00 MOINK balls:

Na het eten werd het tijd om lekker gezellig door te feesten met een biertje! Bij een biertje hoort natuurlijk ook een hapje, en dit zijn de MOINK balls geworden.

f8a09b86.jpg


Na een uurtje op de bbq gelegen te hebben ging de frambozen saus erover heen. Nog een uurtje gewacht en rond 21:00 waren de MOINKballs klaar.
Deze balletjes hebben er voor gezorgd dat een vriend van mij nu ook een WSM heeft aangeschaft. Hij was er al wel over aan het na denken, maar de balletjes waren de grand final ;)
Uiteindelijk zag ik om 04:00 mijn bed weer na een goed geslaagd feest!

Noskos, dank voor opzetten van de vele informatie op het internet! Daar heb ik tot nu toe erg veel aan gehad!
 
Zo, dat was een aardige monster sessie en een best feestje!! Ik denk ook dat je je koetje wel hebt verdient voor de brisket! Gefeliciteerd!
 
je hebt flink uitgepakt, gefeiciteerd met je koetje
 
Een marathon sessie, ziet er allemaal zeer geslaagd uit.
Gefeliciteerd met je koetje
 
Wat een feest! Ziet er geweldig uit!
 
Gave taart, die wil ik ook wel ;)
 
Zo jij bent lekker bezig geweest.

Gefeliciteerd met je koetje.
 
Goed bezig. ;D
Ziet er allemaal lekker uit.
Gefeli met je koetje.  ;D
 
je hebt je in ieder gevoel goed uitgeleefd ;)
 
Dank all!

Het was zeker een goed geslaagd feest ja :)
 
Zeer indrukwekkend ! Jouw gasten zijn gelukkige mensen :D

Heel leuk ook dat je de MOINK-balls in je eigen gerookt spek hebt kunnen draaien. Klinkt altijd mooi om dat te kunnen zeggen.
 
heel erg vervelend om te zien hoe lekker het zou kunnen zijn als ik ook een mooie BBQ had..... en de plaats had om te BBQen..... maar ziet er heerlijk uit, complimenten!
 
Dit ziet er prima uit Exige. Gefeliciteerd met het koetje.

Enne.. overweeg een WGA Fons.. die neem je gewoon mee naar een geschikte plek...
 
Terug
Bovenaan Onderaan