BasBQ
Beef en Steak

As waait rond in de kamado

Ava1895

Tondelzoeker
Berichten
9
Goedemorgen,

ik heb me net voorgesteld en heb gelijk een vraag. Tijdens het bbq-en waait er veel as rond in de kamado als ik hem opendoe/deksel omhoog til. Ik dacht dat het gebruiken van de platesetters een oplossing kon zijn, maar dat is niet het geval.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe en/of hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast vriendelijk bedankt!
 
ik heb dit probleem met mijn KJ ook een paar (2) keer gehad.
Eerlijk gezegd, geen idee hoe dit kwam/komt.

Zelfde houtskool, zelfde methode, ... niets anders als anders gedaan.
 
ik heb dit probleem met mijn KJ ook een paar (2) keer gehad.
Eerlijk gezegd, geen idee hoe dit kwam/komt.

Zelfde houtskool, zelfde methode, ... niets anders als anders gedaan.
Dank voor de snelle reactie. Ik heb nog even getwijfeld of het aan het houtskool kon liggen. Morgen wil ik hem nog een keer aansteken, hopelijk is het dan voorbij!
 
Wellicht komt het omdat je de kamado te snel open doet? Dat het alsware een zuigende werking heeft op de lucht die je via de onderste luchttoevoer naar binnen brengt en dus de as die daar ligt en naar de onderkant van de kamado valt omhoog blaast.
 
Ik denk ook aan te snel openen.
Of gebruik je kranten papier of zo voor het aansteken?
 
Eens met "voorgaande sprekers" ook bij de Summit heb je dit als je hem of snel open trekt of zeer snel sluit.
 
Ik ben het daar ook mee eens. Volgens mij staat er in de handleiding van een ketel weber ook dat je de deksel een klein beetje moet optillen en dan zijdelings weg moet bewegen omdat het anders precies doet wat hierboven wordt geschreven. Op een Kamado kun je dat natuurlijk niet, maar het zachtjes openen kan wel het verschil maken.
 
het snel open doen was bij mij niet de oorzaak.

De as lag echt op het product in de Q wanneer ik hem open deed.
Als het door het snel open doen zou zijn zouden de assen nog volop rondvliegen tijdens het openen.
Bij waren ze al neergedaald.
 
Bedankt allemaal! Hoe ik het de afgelopen keren heb gedaan: ik open hem eerst op een klein kiertje, wacht dan even 15 tot 30 seconden en doe hem dan helemaal open. Ik kan kijken of dit nog langzamer kan, wie weet helpt dat!
 
Misschien tijd voor een goede schoonmaak beurt? Wellicht ligt er veel as tussen de firebox en het ei in ?
Wat ik zelf doe met het openen is de onderste schuif eerst helemaal dicht. Dit voorkomt dat de temperatuur oploopt maar misschien ook dat as rond vliegt ?

Heb er zelf in ieder geval nooit last van.
 
En als het buiten hard waait kan dit ook makkelijker gebeuren. Onderkant even dicht is ook mijn tip. Maar vergeet dan niet daarna die schuif weer open te zetten! :cool:
 
Nee, ik gebruik geen kranten maar aanmaakwokkels. Ik heb net een paar hamburgers gebakken en toen was het al een stuk minder.
Misschien ligt het wel aan de "vleesvervangers" die je gebruikt 🤪
 
Misschien tijd voor een goede schoonmaak beurt? Wellicht ligt er veel as tussen de firebox en het ei in ?
Wat ik zelf doe met het openen is de onderste schuif eerst helemaal dicht. Dit voorkomt dat de temperatuur oploopt maar misschien ook dat as rond vliegt ?

Heb er zelf in ieder geval nooit last van.
Dank voor de tip, maar ik denk niet dat het daaraan kan liggen. Ik heb hem net gekocht en het gebeurde bij de 1e en 2e keer dat ik de kamado gebruikte.
 
En als het buiten hard waait kan dit ook makkelijker gebeuren. Onderkant even dicht is ook mijn tip. Maar vergeet dan niet daarna die schuif weer open te zetten! :cool:
Het waaide wel flink inderdaad. Vanavond ga ik jouw tip proberen, dank je!
 
Heeft het ook niet met een onderdeuk te maken in combinatie met te snel je deksel open doen?
Als je schuif open zet krijg je vuurtje veel zuurstof, volgens mij heb je dan een soort van overdruk in je ketel.
Als je de luchttoevoer dichter zet, dan smoor je het vuur, naar mijn idee krejeer je hiermee een onder druk. Als je dan je deksel open doet krijg je een zuig effect.
 
Heeft het ook niet met een onderdeuk te maken in combinatie met te snel je deksel open doen?
Als je schuif open zet krijg je vuurtje veel zuurstof, volgens mij heb je dan een soort van overdruk in je ketel.
Als je de luchttoevoer dichter zet, dan smoor je het vuur, naar mijn idee krejeer je hiermee een onder druk. Als je dan je deksel open doet krijg je een zuig effect.
Dit zou het inderdaad kunnen zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan