BasBQ
Beef en Steak

Affakkelen van een toch al lekker stuk gebraad.

Beste mede rokers en bbq ers.

Vaak kom ik de term affakkelen van een stuk vlees tegen.
en zie daarbij op de foto's (indien aanwezig) een knappe vuurzee.
Kan iemand mij vertellen wat het doel van deze actie is en hoe en bij welk vlees men dit doet?
Het geeft wel een leuk plaatje maar ik denk dat er toch ook wel een andere reden voor moet zijn.  :-?

Ik hoor het graag.

Grtz,  Hans.

 
Dat doen ze vooral met picanha, dat is de staartstuk van de koe. Het is niet anders dan het afgrillen van het (al dan niet langzaam gegaarde) vlees.
 
Maillard Monsieur! ;)
 
Maar niet teveel in de vlammen toch?? Ik heb onlangs een Picanha "afgefakkeld" en ik had een bitter randje in de smaak, vanwege teveel in de vlammen, althans dat denk ik dan...iemand hier iets over te zeggen? Het ziet er mooi uit en zorgt voor spektakel, echter moet je erg voorzichtig zijn mijns inziens...
 
MaartenVG zei:
Maar niet teveel in de vlammen toch?? Ik heb onlangs een Picanha "afgefakkeld" en ik had een bitter randje in de smaak, vanwege teveel in de vlammen, althans dat denk ik dan...iemand hier iets over te zeggen? Het ziet er mooi uit en zorgt voor spektakel, echter moet je erg voorzichtig zijn mijns inziens...

Je moet er inderdaad bij blijven en het moet natuurlijk niet pikzwart worden. Het moet net een beetje mooi bruin en wat crispy worden.
 
Pica?a heeft een vetkap die smelt boven heet vuur. Je 'brandt' hem dus niet echt aan. Het is smeltend heet vet dat op de kolen valt.
Gewoon even laten fikken om wat vet kwijt te raken en dan opdienen. Dan heb je gewoon een korst op de vetkant die heel fijn aan kaantjes doet denken.
 
El Fumarole zei:
Pica?a heeft een vetkap die smelt boven heet vuur. Je 'brandt' hem dus niet echt aan. Het is smeltend heet vet dat op de kolen valt.
Gewoon even laten fikken om wat vet kwijt te raken en dan opdienen. Dan heb je gewoon een korst op de vetkant die heel fijn aan kaantjes doet denken.

+1
en het smaakt geweldig!!!!!!
 
Weer wat wijzer. :) !
Dank voor jullie reacties.
 
Ridevi71 zei:
El Fumarole zei:
Pica?a heeft een vetkap die smelt boven heet vuur. Je 'brandt' hem dus niet echt aan. Het is smeltend heet vet dat op de kolen valt.
Gewoon even laten fikken om wat vet kwijt te raken en dan opdienen. Dan heb je gewoon een korst op de vetkant die heel fijn aan kaantjes doet denken.

+1
en het smaakt geweldig!!!!!!
Het is heel erg....begin al weer vreselijk trek te krijgen  :blush:
 
 

Sandeman

Kooltjesharker
Berichten
144
oke, dan een kritische vraag. Ziet er wellicht stoer uit maar gezond kan het niet zijn toch? Vet wat op de hete kolen druipt, vlammen die roetdeeltjes omhoog gooien die vervolgens op je vlees neerkomen, kan niet gezond zijn lijkt me.
 
oke, dan een kritische vraag. Ziet er wellicht stoer uit maar gezond kan het niet zijn toch? Vet wat op de hete kolen druipt, vlammen die roetdeeltjes omhoog gooien die vervolgens op je vlees neerkomen, kan niet gezond zijn lijkt me.
vanuit dat oogpunt gezien is het misschien niet gezond.
maar is het per definitie ongezond? Kan het (veel) kwaad? Komt er niet sowieso koolstofdeeltjes op je vlees?
ze hebben wel eens gemeten hoeveel fijnstof (waaronder dus roetdeeltjes) er vrijkomt bij het koken op een fornuis ONDER een werkende afzuigkap: 6x de toegestane waarde......... Tja, wat is gezond of ongezond......

ik ben van mening dat je gewoon moet opletten en nadenken. en we kunnen wel wat hebben. 💪
Mocht je vetkap oid toch (teveel) verbrand zijn, dan kan je dat er altijd nog afsnijden natuurlijk. Daaronder zit vlees waar helemaal niets van roetdeeltjes op zit.
 
vanuit dat oogpunt gezien is het misschien niet gezond.
maar is het per definitie ongezond? Kan het (veel) kwaad? Komt er niet sowieso koolstofdeeltjes op je vlees?
ze hebben wel eens gemeten hoeveel fijnstof (waaronder dus roetdeeltjes) er vrijkomt bij het koken op een fornuis ONDER een werkende afzuigkap: 6x de toegestane waarde......... Tja, wat is gezond of ongezond......

ik ben van mening dat je gewoon moet opletten en nadenken. en we kunnen wel wat hebben. 💪
Mocht je vetkap oid toch (teveel) verbrand zijn, dan kan je dat er altijd nog afsnijden natuurlijk. Daaronder zit vlees waar helemaal niets van roetdeeltjes op zit.

tja, daar kom je vermoedelijk, zoals zoveel dingen, pas achter als het te laat is.
Denk dat er best wat collega bbq-ers zijn die niet meer nadenken zodra ze vlammen zien :) en uit het oogpunt verliezen dat vlammen weliswaar "stoer" zijn maar je inderdaad moet blijven nadenken.

Ik zie overigens ook "BBQ Youtubers" op het affakkelen terugkomen, dus om om in termen te blijven "waar rook is, is vuur"
 
Met affakkelen wordt dan eigenlijk niet gewoon 'afgrillen' of 'dichtschroeien' bedoeld? Want dat wordt toch meestal gedaan?
 
Met affakkelen wordt dan eigenlijk niet gewoon 'afgrillen' of 'dichtschroeien' bedoeld? Want dat wordt toch meestal gedaan?

zeker wel, maar lijkt er tegenwoordig op dat men dat verward met "goed stuk vlees in grote vlammen laten liggen"
 
Het is vrij simpel, vlammen is klep dicht en luchtschuif dicht. Ik wil geen (zo min mogelijk) vlammen, ik wil mijn vlees grillen.
Rookte wel pittig met picanha :ROFLMAO:
 
oke, dan een kritische vraag. Ziet er wellicht stoer uit maar gezond kan het niet zijn toch? Vet wat op de hete kolen druipt, vlammen die roetdeeltjes omhoog gooien die vervolgens op je vlees neerkomen, kan niet gezond zijn lijkt me.
Met Caveman style weer geen laat van dan 😁
 
Affakelen, doe ik alleen bij een Picanha, maar dat komt omdat daar vet vanaf komt dat in de fik vliegt. Btw bij ecobrasa briketten gebeurt dat een stuk minder dan houtskool. De rest zet ik fan gewoon aan.
 
zoiets?
IMG_20201111_194003.jpg

Dit was de dichte bakplaat waar het vet op lag van m'n 2.2 kilo picanha en ik even richting de open kant liet aflopen met m'n tang:)
Ik doe het alleen met picanha voor de laatste paar graden maar ik heb er ook wel een keertje eentje mee verpest dus wel oppassen. Het gesmolten vet houd ook roetdeeltjes vast en het kan snel te hard gaan...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan