BasBQ
Beef en Steak

Advies pulled pork

RoloTheBastard

Sprokkelaar
Berichten
28
Goedemorgen allemaal,

Zaterdag komen er collega’s langs en wilde broodjes pulled pork maken. Heb een mooie Heyde Hoeve van 2,7 kilo. Laatst had ik er met kerst eentje gemaakt van 2 kilo en ben daar 12 uur mee bezig geweest op een continue temperatuur van tussen de 105-110 graden tot 93 kern. Het vlees lag er toen om 6:45 op. Nu weet ik dat vlees niet te timen is en elk stuk anders is maar wat zouden jullie adviseren?

Ik dacht zelf aan de volgende dingen:
- stuk kleiner maken of doorsnijden met als risico dat het weer te snel is en misschien niet goed kan renderen
- de temperatuur bij het inpakken misschien verhogen; zou 120 of misschien wel 130 oké zijn?
- gewoon om 5 uur opstaan

Hebben jullie misschien ideeën of tips uit eigen ervaring?
 
Helaas "gewoon" om 5 uur opstaan zou mijn keuze zijn. Warm houden is makkelijk te doen met wat folie, handdoeken en een koelbox. Temperatuur verhogen zou ik niet doen, kans op uitdrogen en voor de interne temperatuur weinig invloed.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Van tevoren maken en later opwarmen, heb je nachtrust en geen tijdstress.
Of als je een rookton hebt gewoon op 150 graden, ben je met 4 a 5 uurtjes klaar.
 
Je hebt op internet, zelfs van de Noskos zelf een recept, die aangeeft hoe het ook kan. Daarbij lijkt het allemaal wat sneller te gaan door middel van temperatuur iets hoger en sneller inpakken.
Afgelopen weekend zelf ook de eerste keer klaar gemaakt en heb mij er ook in verslikt. Volgende keer ga ik het ook zo proberen.
Succes in ieder geval!
 
Als het echt op de dag zelf moet sowieso op tijd beginnen maar 2 kg zou je geen 12 uur mee bezig moeten zijn.
Kijk idd even op de site van @noskos HIER .
Inpakken NA 5 uur of bij 75 graden net wat als eerste komt.
Goed ingepakt kan je de temperatuur van de BBQ echt wel op 120 graden graden houden om naar het "pindakaas" mals te werken.

Met het Noskos recept zit ik voor 2-3 kg aan 1 stuk ongeveer op 8 uur. Vlees is ontdooid en op koelkast temperatuur als het erop gaat.

Aan bovenstaande kunnen overigens geen rechten ontleend worden..... 😉
 
Je hebt op internet, zelfs van de Noskos zelf een recept, die aangeeft hoe het ook kan. Daarbij lijkt het allemaal wat sneller te gaan door middel van temperatuur iets hoger en sneller inpakken.
Afgelopen weekend zelf ook de eerste keer klaar gemaakt en heb mij er ook in verslikt. Volgende keer ga ik het ook zo proberen.
Succes in ieder geval!
Ik volg altijd het wedstrijdrecept van Noskos en ben meestal wel op 8 uurtjes klaar dan. En bij mij zijn het altijd Boston Butts van 5 a 6kg.
 
Wedstrijd recept van noskos, met 120c, inpakken, ben je binnen negen uur klaar.
 
Als het echt op de dag zelf moet sowieso op tijd beginnen maar 2 kg zou je geen 12 uur mee bezig moeten zijn.
Kijk idd even op de site van @noskos HIER .
Inpakken NA 5 uur of bij 75 graden net wat als eerste komt.
Goed ingepakt kan je de temperatuur van de BBQ echt wel op 120 graden graden houden om naar het "pindakaas" mals te werken.

Met het Noskos recept zit ik voor 2-3 kg aan 1 stuk ongeveer op 8 uur. Vlees is ontdooid en op koelkast temperatuur als het erop gaat.

Aan bovenstaande kunnen overigens geen rechten ontleend worden..... 😉
Ik denk dat mijn vorige pulled pork heel langzaam is gegaan omdat ik daar echt vrijwel continue een lage temperatuur had van tussen de 105 a 110 maar dan meer richting de 105 en ook na inpakken.

Plan is om rond 7 uur/half 8 het vlees erop, 120 aan te houden en als hij klaar is warmhouden in cooler of oven. Wat betreft oven zou je een temperatuur van 70 ofzo prima zijn?
 
Als je 16 uur klaar bent dan goed inpakken en vlak voor het eten "pullen" .
Hopen dat je dan je handen niet meer brand !
Oven heb ik geen ervaring mee met PP.

Zou het rooster vol gooien en de rest invriezen ( ook daar zijn genoeg tips voor te vinden).
Een vriezer met PP is gewoon een fijn gevoel.....
 
PP is ook lekker op de pizza! Als je weinig tijd hebt als je merkt dat het Knorretje in de stall komt (ergens begin 70C), dan inpakken en de temp naar 115. Dit scheelt aanzienlijk in tijd.
 
En op nacho's.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Niet te druk over maken. Hoe laat komen je gasten ?
Daarbij, je kan PP ook in een dutch oven maken. Ff googelen. Gaat sneller.

Daarbij, 5h is een redelijk normale tijd om op te staan ;)
 
Gasten komen om 16:00, denk dat het prima is om rond 19:00 de broodjes op te maken.

Ik heb toevallig nog een inside skirt liggen. Nooit eerder gegeten, las dat daar wel eens steak tartare van gemaakt wordt nadat je hem eerst koud rookt met rookmot. Misschien leuk voorgerechtje wat de honger alvast een beetje stilt met eventueel wat andere versnaperingen. Maar goed dat is misschien een keer iets voor een ander topic.
 
Wat ik nu ook doe ten opzichte van mijn beginjaren is het vlees op de kamado leggen nadat de kolen op gang getrokken zijn met de looflighter. Vroeger wachte ik tot de kamado een 110°c had, nu is het looflighter, blokje of 2 hout erop en vlees op de rooster. Ook dat scheelt weer een klein half uur.
 
Ik doe hetzelfde als @Schumi_wk en start altijd rond 8 uur met de q aansteken, en gelijk er op. Heb met 2,5 kg nog nooit gehad dat ie niet klaar was rond etenstijd. Wel na 5 uur of 75 graden inpakken, altijd op een graadje of 115-120.
 
Terug
Bovenaan Onderaan