BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd: Weber MT upgrade kit of houtskool warmte verdeler?

 

Bazz

Tondelzoeker
Berichten
11
Na een aantal jaren van aanklooien met bakjes, folie en dat soort geneuzel als ik ribbels wil maken viel mijn oog op de deflector van weber. Toen ik wat meer info wilde hebben, zag ik dat er 2 systemen waren om indirect aan de slag te gaan op de weber: de Master-Touch upgrade kit en de houtskool warmteverdeler. Op internet kan ik eigenlijk geen vergelijking tussen deze 2 vinden, terwijl ze -voor zover ik kan zien- wel dezelfde functie hebben. Gezien het behoorlijke prijsverschil tussen deze 2 hoop ik dat er hier iemand is met meer verstand hiervan en me van advies kan voorzien welke het handigste is voor de low and slow sessies. Thanks!
 
Low en slow kan prima zonder deze attributen. Van WGA weber 47 tot weber 57 performer. Ribbels low & slow geen enkel probleem.

Wat is nu je echte vraag?
 
In alle beide geen geld steken.
Die ring met plaat heb ik weg gegeven. Het andere accessoire ken is niet.
Gewoon kolen aan 1 kant (al of niet een snake) en vlees aan de andere kant. Knijpen en afregelen.
Ik heb wel eens een plaat gemaakt om te voorkomen dat de hitte van de kolen direct bij het vlees komt.
Later heb ik daar en plaat voor (laten) zetten die beter afsluit langs de ketel.
 
Ik heb een namaak "slow & sear" gekocht, omdat een echte niet te vinden was. Doet al 2 jaar dienst. Van onlyfire. Kan je low & slow mee doen.
Heb van the bastard ook zo een halve maan gekocht om eronder te leggen. Maar die halve maan mocht een model groter zijn, spijtig genoeg verkeerde besteld, het kan zo geen kwaad, al dikwijls gebruikt en dient als lekbak. Echt "low en slow" heb ik er nog niet mee gedaan. Wel op zo een 3-4u een gehaktbroodje. Maar nog nooit pulled pork ofzo. En ribben eten we hier niet dusja. Maar dat zou perfect doenbaar moeten zijn daarmee. Je heb van BBQ toro ook zo eentje, dat is onderaan volledig open en zijn wat verschillen. Maar moet je wel bij Amazon bestellen.

Onlyfire heeft nu ook een kamado style halve plaat zo kan je een kettle omdopen tot meerdere niveau's heb ik gezien. En ook een soort van platesetter, maar moet je effe zoeken op "onlyfire smoking chamber". Maar denk dat je wel in Duitsland bij Amazon daarvoor moet zijn en die dingen staan regelmatig in aanbieding

Ondertussen heb ik een paar onlyfire dingen gekocht, nieuw rooster zonder gbs. Is iets dunner dan een weber rooster, maar ook halve prijs. En geen roest na een jaar gebruik. En garantie wat een ramp, verkoper stuurt me naar Weber en Weber zegt dat de verkoper dit moet regelen. Dusja. Ondertussen ook 2 kolenbakjes gekocht. Veel groter dan de originele, en gaan ook langer volhouden. Ik heb daar zo een slow & sear van, al meer dan 2 jaar in gebruik. En ook nog een pizzaring gekocht. En met alle "misbruik" waar voor je geld tot nu toe

Maar als je zonder alle tools wilt doen, gewoon de snake methode gebruiken, kan je genoeg films op internet van vinden. Zal misschien eerste maal wat zoeken zijn, maar dat is een bewezen methode.
 
Ik heb ook zo'n namaak slow 'n sear, zoek maar eens op Amazon naar de BBQ-Toro Amarillo. Voor 4 tientjes voor mij één van de beste investeringen die ik gedaan heb als upgrade van mijn Weber. Ja, het kan ook zonder. Maar ik vind het echt oneindig veel handiger dan een snake leggen. Het is eigenlijk de minion methode in een bak, plus een waterreservoir dat ook deels als hitteschild fungeert. Ik kan hier met gemak een hele pulled pork sessie mee doen. Bak bijna volgooien met ecobrasa briketten, stuk of 12 briketten in een starter en als die aan zijn in een kuiltje tussen de koude briketten gooien. Heet water in het reservoir en go.
 
Dank voor het advies! Ik ga eens kijken naar die Amarillo en slow and sear. Al ziet de firebox kit er ook strak uit. En natuurlijk weet ik ook wel dat het zonder prima gaat, maar ik wil gewoon voor het gemak gaan, en dit gaat daar hopelijk bij helpen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het verschil tussen die van BBQ Toro & die van OnlyFire is dat er bij onlyfire een geperforeerde bodem inzit. Deze kan potentieël wel verstopt geraken. Maar is hier nog niet voorgevallen. Je kan eventueel ook elk ander gat wat groter boren. Bij de ene zit het waterreservoir achteraan, bij de andere vooraan. Dus waar wil je het reservoir en wil je en bodem of geen bodem. Het prijsverschil tussen de 2 is 5 a 10 euro als het mij goed voorstaat
 
Het waterreservoir vooraan (zoals bij de BBQ-Toro), dus niet tegen de wand van de BBQ maar richting het midden, zou min of meer als een hitteschild moeten werken. Ik denk omdat water niet warmer wordt dan 100 graden, dus er vanaf dat reservoir opzij/schuin omhoog nooit méér stralingswarmte kan zijn dan die 100 graden? Een reservoir aan de andere kant is dan misschien wel weer makkelijker bij te vullen. Misschien nog andere voordelen? Die bodem heb ik dus zelf niet, maar het geheel staat natuurlijk op het kolenrooster, dus dat mis ik ook niet. Misschien als je het zou willen verplaatsen?
 
Voor mijn weber had ik zo'n ring met een rvsplaat. Van begin af aan heb ik daar mijn twijfels over gehad.

Weer terug naar de manier die ik op mij vorige 47cm had kolenbakjes daartussen het houtskool daar op een pizza steen. Werkt dubbel zo goed en blijft beter op temp..
 
Na een aantal jaren van aanklooien met bakjes, folie en dat soort geneuzel als ik ribbels wil maken viel mijn oog op de deflector van weber. Toen ik wat meer info wilde hebben, zag ik dat er 2 systemen waren om indirect aan de slag te gaan op de weber: de Master-Touch upgrade kit en de houtskool warmteverdeler. Op internet kan ik eigenlijk geen vergelijking tussen deze 2 vinden, terwijl ze -voor zover ik kan zien- wel dezelfde functie hebben. Gezien het behoorlijke prijsverschil tussen deze 2 hoop ik dat er hier iemand is met meer verstand hiervan en me van advies kan voorzien welke het handigste is voor de low and slow sessies. Thanks!

Ik heb de mastertouch premium met de ring en plate werkt prima voor n goeie indirect sessie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan