BasBQ
Beef en Steak

Aankoopadvies

richard0501 zei:
Ik weet niet welke Pelletbbq jij hebt, maar met een pelletbbq, kan je haast niet oversmoken.

vorig jaar wat vlees gehad van een pelletoven.daarom.
en ook al is ie zuinig t is toch niet vreemd een hele sessie met hout stoken .
t is wel zo dat ik zelf ook heel weinig hout toevoeg in mn rookoven
 
AV zei:
richard0501 zei:
Ik weet niet welke Pelletbbq jij hebt, maar met een pelletbbq, kan je haast niet oversmoken.

vorig jaar wat vlees gehad van een pelletoven.daarom.
en ook al is ie zuinig t is toch niet vreemd een hele sessie met hout stoken .
t is wel zo dat ik zelf ook heel weinig hout toevoeg in mn rookoven
Hmm weet niet van welke PelletBBQ jij dan gegeten hebt, maar het was zeker niet van een GF of een GMG.  tenzij de kok  gewone stook/kachelpellets  heeft gebruikt  in plaats van 100% loofhout bbqpellets.

Voordat ik met pelletBBQ's in aanraking kwam gebruikte ik altijd een offset smoker, dan had ik wel vaak een "oversmoke"
 
Stookte je dan uitsluitend met hout?Of ook andere brandstoffen gebruikt in je offset smoker?
 
En nog wat andere vraagjes waar ik nog op zoek ben naar een antwoord:

1. Wat is nu HET argument om een offset smoker te kopen zoals de joe's smokey bbq tradition. M.a.w. wat kun je daar nu precies mee?

2. Klopt de volgende theorie:
- Als je nu direct en indirect grillt door met briketten te stoken/warmte te genereren? Dan heb je op dat moment geen rooksmaak, maar kun je direct en indirect verwarmen.
- Als je wel rooksmaak wilt stook je met hout en kies je er bewust voor te roken.

3. Ergens anders las ik dat je de hoeveelheid rooksmaak aan je product ook kunt reguleren door de vuurkamer deels open te zetten zodat een deel (of alle) rook weg trekt en de warmte wel wordt doorgegeven richting je vlees/vis/groente. Zit daar ook nog waarheid in?

Thanx voor het meedenken iig:)
 
Houtepen zei:
- Als je wel rooksmaak wilt stook je met hout en kies je er bewust voor te roken

vaker gezegt hiero:eek:ver smaak valt niet te twisten.
ik doe per lange sessie tussen t 1e en 2e uur 2 stukjes kersen hout ter grootte van een luciferdoosje in t vuurkorfje.en voorheen ook in mn offset smooker.
en dat geeft hier net genoeg subtiele rooksmaak die de kruiden niet overheerst.
dat weinige hout zal ook de reden zijn dat ik pellet gegaard vlees te sterk vindt
 
Houtepen zei:
En nog wat andere vraagjes waar ik nog op zoek ben naar een antwoord:

1. Wat is nu HET argument om een offset smoker te kopen zoals de joe's smokey bbq tradition. M.a.w. wat kun je daar nu precies mee?

HELE GROTE STUKKEN VLEES INDIRECT!! GAREN
DIRECT KAN ALLEEN MAAR IN HET KLEINE (stook) gedeelte EVENTUEEL

2. Klopt de volgende theorie:
- Als je nu direct en indirect grillt door met briketten te stoken/warmte te genereren? Dan heb je op dat moment geen rooksmaak, maar kun je direct en indirect verwarmen.
- Als je wel rooksmaak wilt stook je met hout en kies je er bewust voor te roken.

-KLOPT 
-KLOPT NIET  als je wel rooksmaak wilt gooi je wat kleine stukken hout bij je briketten/kolen en heb je rooksmaak

3. Ergens anders las ik dat je de hoeveelheid rooksmaak aan je product ook kunt reguleren door de vuurkamer deels open te zetten zodat een deel (of alle) rook weg trekt en de warmte wel wordt doorgegeven richting je vlees/vis/groente. Zit daar ook nog waarheid in?

JE ZAL ALTIJD I.M.O EEN ROOKSMAAK HEBBEN IN EEN OFSET SMOKER OMDAT ER ALTIJD ROOK LANGS JE VLEES TREKT


Thanx voor het meedenken iig:)
 
Kijk dat zijn weer een hoop antwoorden in 1x. Thanx daarvoor!

Twee vervolgvragen dan:

1. Kun je door het openszetten van de klep van je vuurkamer wel de hoeveelheid rook die naar de gaarkamer trekt reguleren? (dus meer of minder door open of dicht zetten)

2. Kun je in je gaarkamer niet ook gewoon kolen onderin stoppen om zo ook daar direct te kunnen grillen? Is hetzelfde als dat je direct in de vuurkamer zou grillen zou ik zeggen toch?

Alvast bedankt weer!
 
En door hele lichte twijfel toch nog een paar vragen over een keramische BBQ:

1. Wat is HET argument om een keramische bbq te kopen? Wat kun je hier nu precies mee.

2. Wat zou jullie advies zijn... keramisch of offset? --> volgens mij is keramisch altijd duurder dan een offset toch?

3. Als je een keramische wil, welke merken & modellen moet je dan zeker bekijken?

Als ik dit weet kan ik de vergelijking weer wat verder maken:)
 
Beste Houtepen,

Voor jezelf heb je de keuze al gemaakt, eerste keuze is vaak de beste.
Als je iets anders gaat kopen blijf je altijd twijfelen of je wel de juist keuze hebt gemaakt. Maar als je je grote liefde aanschaft neem je een paar minpunten altijd voor lief.
Volg gewoon je gevoel, daar ben je uiteindelijk het gelukkigst mee.
 
Kijk dat is een mooi advies dat ik zeker ter harte zal nemen.

Mijn keuze is dat ik serieus en vaak met de bbq aan de gang wil. Gevoelsmatig trekt het ambachtelijke van de offset smoker mij heel erg, maar mocht blijken dat ik met een keramische beter/fijner/lekkerder kan bbqen dan zal ik toch daarvoor kiezen omdat het uiteindelijk ook draait om lekker eten:)
 
Vanaf dag 1 was mijn keuze de KamadoJoe en ondanks alle adviezen van genootschap leden voor andere merken ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn aankoop (2 jaar geleden inmiddels). Ieder weekend staat ie rook te blazen en bij mooi weer ook op doordeweekse dagen. Als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik weer voor de KamadoJoe gaan.

Vorige week heb ik de Weber Grill Academy gedaan bij Reitse Spanninga en daar werd veel gedaan op de gas grills van Weber. Dit viel niet tegen, eigenlijk beviel het beter dan ik ooit had verwacht. Mijn ding is en blijft toch de keramische Q.

Voor mijn gevoel is de offset smoker jouw ding en je moet je wel heel goed laten overtuigen wil je uiteindelijk tevreden een andere keuze maken.

Bij rookoven.com in Nunspeet gebben ze een uitgebreid assortiment en op zaterdag demonstraties. Als je in de buurt bent zou ik daar eens langs gaan.
 
Zelf zou ik alleen maar voor een offset Q gaan als het om de beschikbare oppervlakte gaat!

Een kleine offset verliest veel warmte, de hoeveelheid rook kun je niet onafhankelijk regelen van de temperatuur, maar als plus dus de beschikbare oppervlakte (als je een beetje formaat kiest), het uiterlijk en zeker ook het authentieke gevoel.

Keramische Q kan alles. Roken, low/slow, high/fast, extreem energiezuinig, via een controller makkelijk automatisch te regelen. Alleen het kostenplaatje is voor de echtgenote/vriendin vaak wat aan de hoge klant (lees: op de bank slapen voor een paar nachten).

Een goede offset kost evenveel als een normaal keramisch ei en kan zelfs heel veel duurder zijn.

Ik heb dus meerdere Q's: een 3 pits gasser met elektrisch spit (kan de vrouw ook simpel een vleesje klaarmaken), een Weber 47 cm voor de Hollandsche pot: spek, worst etc etc incl. een bak huzarensalade, 25 sauzen en 20 stokbroden en een UDS voor het low en slow werk met vele kilo's vlees.

Iedereen blij!
 
Hebben jullie naast nunspeet winkels waar je vooral WEL of misschien wel vooral NIET een aankoop moet doen?
 
En naast die vraag nog een aantal andere vragen:

1. Ik zie 100.000 offset smokers die er precies hetzelfde uit zien als de joe's bbq smoker tradition. Zijn er merken die je WEL of juist NIET moet kopen?

2. Ga je het verschil tussen 5 en 6 mm dik materiaal echt merken in iets?

3. Kun je ook direct stoken in de gaarkamer door daar kolen/houtskool in te leggen ipv in de vuurkamer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan