BasBQ
Beef en Steak

De inzending voor de wedstrijd van juni "Rundvlees"

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Onlangs werden de bewoners van huize Jachtfestijn ge?nformeerd over een lopende wedstrijd bij het BBQ genootschap. Zo strijdvaardig als we zijn, was de interesse direct gewekt. Een uitdaging waarbij rundvlees centraal staat, met een deadline van 30 juni a.s. De Spartanen van huize Jachtfestijn zijn direct samengekomen, en nadat de boodschapper op Spartaanse wijze van een antwoord was voorzien, werden de koppen bijeen gestoken.

De strijd wordt aangegaan met het illustere BBQ genootschap, met een kennis, ervaring en een gedrevenheid dat wanneer dit genootschap te velde gaat, de koeien verschrikt aan het einder van het weiland samenklitten. Echter de bewoners van huize Jachtfestijn mogen dan gespeend zijn van enige kennis en ervaring, de Spartaanse strijdlust is alom bekend en gevreesd in zuid oost Friesland.

Er werd luidruchtig overlegt, een flip-over werd ingezet voor de tactische mogelijkheden en voordat het unanieme besluit werd genomen, zijn er nog verschillende serviezen gesneuveld en rake klappen gevallen. Huize Jachtfestijn is er klaar voor.

Onder luid gezang en ritmische tromslagen trekken de bewoners van huize Jachtfestijn ten strijde tegen het grootse en machtige BBQ genootschap.
Wij weten het...de rood koopren fluit van verdienste kan ons niet meer ontgaan.

De opdracht is.....wees creatief met rundvlees. Als Spartaanse strijders weten we dat het weinig zinvol is om de tegenpartij op hun eigen veld te verslaan. Dus low & slow rundvlees is uitgesloten. Het opmerkelijke BBQ genootschap zou verrast moeten worden. Het gerecht uit een totaal onverwachte hoek komend, en het machtige genootschap als een tsunami overrompelend.

Bijgaand de inzending vanuit een strijdlustig fryslan voor de wedstrijd van juni...creatief met rundvlees.

Neem grotere vastkokende aardappelen en snij een stukje van de onderkant, zodat deze blijven staan. Snij een stukje van de bovenkant en boor een gat in de aardappel tot ongeveer 2 cm van de onderkant.
image_zpsac9c6e57.jpg


Meng in een schaal 500gr rundergehakt met een theelepel oregano, zeezout, peper, theelepel uipoeder, 3 teentjes fijngehakte knoflook, twee theelepels peterselie en een scheutje melk. Meng alles goed door elkaar.
image_zps2c51220b.jpg


Vul de aardappels met het rundergehakt en leg het afgesneden aardappel topje weer terug op de plaatst. Smeer de aardappels vervolgens in met olijf olie en bestrooi deze met zee zout. Zet de aardappeltjes 1,5 uur in de BBQ, indirect met een temp van 180 graden Celsius.
image_zps905633e9.jpg


Neem een complete varkenshaas en snij deze in de lengte half door. Vul de varkenshaas met het rundergehakt en bestrooi het geheel met wat 4 seizoenenpeper en zee zout.
image_zps28e528e8.jpg


Neem een tweede complete varkenshaas en snij deze ook in de lengte half door. Vul deze varkenshaas met blue brie of room brie. Bestrooi ook deze varkenshaas met zee zout en peper en verbind beide haasjes met slagerstouw.
image_zps84d1798d.jpg


Wikkel beide haasjes in met ontbijtspek en leg deze klaar voor indirect op de BBQ bij een temperatuur van 180 graden Celsius. Kerntemperatuur van 75 graden zal binnen 30-45 minuten bereikt worden. Dus de haasjes op de BBQ leggen als de gevulde aardappels er al een 45 minuten opstaan.
image_zpsb45fa97c.jpg


Snij van de aardappelkernen en onderkantjes hele dunne sprietjes en leg deze met roomboter, zee zout en 4 seizoenenpeper in een goed afsluitbare (keramische) mini dutch oven.
Deze gaan indirect op de BBQ bij 180 graden Celsius en in 30-45 minuten garen. Dit pannetje kan dus tegelijkertijd met de haasjes op de BBQ.
image_zps542d38ea.jpg


De haasjes tussentijds op de BBQ insmeren met BBQ saus. Omdat de rood koopren fluit van verdienste ons bijna niet meer kan ontgaan, hebben we een top BBQ saus gebruikt.
image_zpsb29e387c.jpg


Etenstijd
image_zpsc5bd92fa.jpg


image_zpsf6bb409f.jpg


image_zpsbd601fdd.jpg


image_zpsdec23a18.jpg


image_zpse07d3a2c.jpg


The Winning Picture
image_zps3056a0a4.jpg


Na afloop van deze Spartaanse maaltijd, is er spontaan een polonaise gelopen in huize Jachtfestijn. Het is nog onduidelijk of dat het gevolg was van de verrassend smaakvolle maaltijd, of van de op handen zijnde rood koopren fluit van verdienste.
 
Wat een geweldig verhaal weer, maar bovenal zo te zien een zeer smakelijke maaltijd.

De lat ligt nu hoog, zeer hoog :)
 
H?' Teddo wat een origineel recept van die aardappelen en de varkenshaasjes zien er ook goed uit persoon lijk ga ik voor de varkenshaas gevuld met roombrie het water loopt me in de mond maar ja de andere zal ook wel lekker wezen.Top ;)
 
Ziet er weer heerlijk uit Teddo, petje af.
 
leuk gebracht en origineel gemaakt, is zeker een feest maaltijd geweest
 
ik als groentje ......wordt een beetje moedeloos van al die super verhalen en van die heerlijke recepten
Ik heb nog een heeeeeeeeeeeele  lange weg te gaan .

Super super super 
 
kijk nou, de betere krea bea knutsel met koe kunsten!  :)

maar ik ben nou toch wel benieuwd of het een doorslaand culinair succes was (of dat de polonaise werkelijk vooruitliep op de overwinning)? verrassend smaakvol zeg je, oftewel vul uw varkens met rund?
 
Marieken zei:
kijk nou, de betere krea bea knutsel met koe kunsten!  :)

maar ik ben nou toch wel benieuwd of het een doorslaand culinair succes was (of dat de polonaise werkelijk vooruitliep op de overwinning)? verrassend smaakvol zeg je, oftewel vul uw varkens met rund?


Nou...eeehmm....kijk...die polonaise....begon eigenlijk...nou ja...eigenlijk direct nadat ik de pizza koerier had gebeld. Zo'n beetje :p

De haasjes en de aardappelsnippers waren ronduit geweldig. Ook de smaak van de blue hog BBQ saus was hierbij uitmuntend. Persoonlijk zou ik gaan voor de brie variant haas. En eigenlijk zou hier nog beter blue brie in passen dan room brie.

Echter het overgrote deel van de bewoners in huize Jachtfestijn trekken de neus op voor dit soort kaassoorten. Vandaar....en natuurlijk in het kader van de wedstrijd de combinatie met rundergehakt. Eigenlijk is het een reversed MOINK bal/staaf.
De smaak was verrassend goed eigenlijk.

De gevulde aardappels met rundergehakt vond ik qua smaak wat vlak. Dit heeft met het recept te maken. Teveel op safe gespeeld.

De volgende keer gaan de gevulde aardappels niet meer los de kamado in maar in een gesloten dutch oven en in een badje van runderbouillon en wat lente uitjes. De smaak zal dan veel voller zijn.
 
Mooi gedaan hoor!
 
Netjes, en heel lekker natuurlijk!! :p
 
Wat een geweldige gerechten! Ziet er heerlijk uit, en je verhaal eromheen is elke keer weer een genot om te lezen!! :D
 
Dat ziet er prima uit. Die varkenshaas met Blue Brie mag zeker deze kant opgeschoven worden !
 
Mooi verhaal en een lekkere maaltijd ;-)
 
DanBras zei:
De lat ligt nu hoog, zeer hoog :)

uhhh, ik kan me vergissen, maar de wedstrijd gaat deze maand toch over "rundvlees"..... ;D
 
RedFox zei:
DanBras zei:
De lat ligt nu hoog, zeer hoog :)

uhhh, ik kan me vergissen, maar de wedstrijd gaat deze maand toch over "rundvlees"..... ;D

klopt Geert, maar gemalen rundvlees blijft gewoon rundvlees als ik mij niet vergis  ;)
 
ooops.... helemaal terecht opgemerkt Leo!
Ik was gefocussed op de varkenshaas en had daarmee even uit het oog verloren dat er ook rundergehakt in het spel was!
Sorry, ik heb me dus inderdaad vergist.... :-[
 
Terug
Bovenaan Onderaan