BasBQ
Beef en Steak

5/5 De perfecte Braadworst........ (5x braadworst / verse worst)

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Vorige week was ik met het gezin op de camping in zuid Duitsland in het zwarte woud.
Toen ik zo naar mn rookpluimpje zat te kijken en een slokje koud bier nam dacht ik na over het waarom van het bestaan. Helaas had ik mn gitaar niet bij me, anders had ik een liedje geschreven maar nu dacht ik na over braadworsten (ja je moet ergens aan denken)

(voor de sfeerimpressie even kort deze foto)


Ik ben gek op braadworst en sinds ik een beetje met zelf worstmaken aan de gang ben gegaan ben ik op zoek naar de lekkerste zelfgemaakte braadworst. Deze om als basis verder uit te werken en mee te experimenteren.
Omdat ik niet geloof dat ik zelf de lekkerste zou kunnen maken (er is er altijd ??n lekkerder alleen weet je dat wellicht nog niet) wil ik me beperken tot het uitzoeken van 5 gevarieerde recepten deze alle 5 een keer maken en daaruit de lekkerste kiezen als winnaar voor mezelf (voorlopig dan totdat die ene die nog lekkerder is voorbij komt  8) ). Ik wil dit eigenlijk binnen een week of 6 max 7 afgerond hebben.

Wat beter dan dit met jullie te delen en input te krijgen in mijn quest naar de ultieme braadworst.
Daarvoor dus dit draadje.
Als basis gebruik ik elke keer:

750gr Procureur
250gr Buikspek
Gemalen door de 5mm plaat en bij het afstoppen via de porkert via de 16mm plaat.
Als er zout staat gebruik ik coloroza zout tenzij anders vermeld.

Voor de volledige bereiding en afstoppen e.d. zie bv dit draadje:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3168.0

ik vermeld dus alleen de kruiden en ter verduidelijking eventueel wat fotos (anders is het niet gebeurd) en natuurlijk het waarde oordeel van de fam Boel of eventuele gasten 8) Max 5 punten

Zoals gezegd ik was in zuid Duitsland en kocht daar bij de lokale slager verse braadworst met een verdacht lekkere currysmaak (curryworst)

Als eerste in de rij dus vandaag:

#1 Boels Curryworst
(mn weegschaal had kuren dus ben uiteindelijk overgestapt naar theelepels wordt nog bijgewerkt naar exacte grammen)

20gr Zout
3gr Witte Peper
1 1/4 theelepel oregano
0,6 theelepel koriander
0,6 theelepel paprika
0,6 theelepel kerriepoeder
1/4 theelepel knoflookpoeder
100ml koud water







Wat vonden we ervan
Smaak: Subliem vleugje curry, zomers tintje, zout goed in balans en ergens een tinkel.
Hij is echt lekker!

Consitentie: Goed, lekker sappig (blijven kneden dat worst deeg (thanks bert & martijn voor de tips)

Volgende keer anders: voor nu eigenlijk niets, misschien ietsje meer peper maar dat is zoeken naar een verandering.

Score: 4/5

#2 Gewoon Braadworst

Omdat minder altijd meer is wilde ik een gewoon goede braadworst erbij hebben, simpel maar lekker.
Geinspireerd door dit filmpje aan de slag gegaan:
Bratwurst home made [ best and easiest Way] (blijf het een briljant filmpje vinden haha.....)

18gr zout
3gr witte pepr
4gr nootmuskaat
4gr koriander
1/2 teen knoflook
100ml water



Wat vonden we ervan
Smaak: Wow!, dit begint nu al een probleem te worden. Wat een heerlijke worst. Het is een allemans vriend. Zo'n worst die je bij de slager koopt en dan zegt "das een goeie slager" Het is een worst die overla goed bij gaat, stamppot, een biertje, gewoon uit de vuist met een lik mosterd of lekker op een broodje. De peper geeft hem pit en de combinatie van koriander en nootmuskaat maken hem niet complex maar wel een lekkere smaak. De kids wilden na de sampler alles gewoon in patties ipv als worst. Na de worst geproefd te hebben wisten ze het niet meer.

Consitentie: Goed, een aanrader is om deze worst indirect te garen en dan direct lekker aan te zetten zodat het een echte "braadworstbite" krijgt.

Volgende keer anders: een beetje saai maar eigenlijk niets. Het is wel een basis om lekker mee te exprimentere. Een start zou zijn misschien een deel zwarte peper toevoegen?!

Score: 4/5 (het is een 4 omdat het een "gewone" worst is maar qua smaak zeker een 5 had kunnen zijn.)



#3 salsiccia piccante (Pittige worst)
Uitspreken met zeer overdreven italiaans accent ;)

Nummer 3 is een feit, Na het zien van de filmpjes over italiaanse worst besloten om voor de italiaanse worst te gaan. Maar ja welke kies je dan, ook hier zijn weer genoeg varianten. Ik ben voor een lekkere pittige gegaan en omdat ik graag kook met wijn moest er ook maar eens wat wijn in het eten gaan ipv in de kok. 1 van de hoofd bestandsdelen is Venkel en ik was er van overtuigd dat ik dat in huis had. Nadat de winkels dus al dicht waren de rest was gemalen en afgewogen tot de conclusie gekomen dat ik geen venkel had. Had wel karwij in huis staan... dat maar gepakt, heeft ook een beetje een anijs smaak. (het is dus weer italiaanse worst met eigen twist  8))

18 gr zout
8 gr gemalen zwarte peper
2,5 gr Karwij (gemalen in de koffiemolen)
1,5 gr Habanero flakes (als je geen habanero hebt rode peper vlokken gebruiken)
100ml vino a buon mercato (=goedkope wijn)
1/2 cup verse fijngesneden peterselie (pakje van 30gr uit de supermarkt)





Wat vonden we ervan
Ik nam de eerste hap van de sampler en kwam erachter dat dit een onvervalse drietraps raket is.
Eerst zout met zoet, gevolgd door de zwarte peper met een afterburnen van de habanero, de wijn komt lekker door en de karwij geeft een mooie ondertoon aan het geheel (ik weet niet of ik het zo goed omschrijf maar zo komt het op mij over.)
Deze is prima te doen als je van lekker pittig houdt, je pilsje zal er extra door smaken maar ik moet zeggen dat hij lekker gaat bij de rest van de el cheapo wijn.
De rest vondt hem wat erg prikken en er werdt gesproken over zweet druppels maar ik hou daar wel van.

Consitentie/uiterlijk: De rode wijn kleut de worst wat donkerder als hij nog niet gebakken is, het mengen duurde ook wat langer voordat het worst deeg aan mn handen bleef plakken maar hij is goed van consitentie en kleur. Het groen van de peterselie geeft de wordt een leuke twist en hij was lekker sappig.

Volgende keer anders: Volgens mijn vrouw wat minder habanero's, ik zeg niks aan doen. Er zijn recepten waar ook kaas wordt toegevoegd dat zou ik wel willen proberen. Daarnaast natuurlijk ook een keer met venkel maken voor het vergelijk.

Score: 3/5: omdat niet iedereen hier van zal houden vanwege de pittigheid krijgt hij een 3. Voor mezelf krijgt hij wederom een 4. Wat het gelijk ook weer lastiger maakt. Ik had gehoopt duidelijker te krijgen wat ik nu lekkerder zou vinden maar ben serieus nu al drie keer verrast met drie keer een worst die ik zeker nog een keer ga maken in een grotere batch.



#4 Lincolnshire Sausage

Ik heb een collega in de UK en die vertelde ik dat ik wel eens worst maak.
Nadat hij dit hoorde kregen we een discussie over eten waarbij we behoorlijk naar elkaar uithaalde over het lokale eten en de kwaliteit daarvan. Hij vertelde dat in de UK de lekkerste verse worst gemaakt wordt en wel de Lncolnshire sausage, de uitdaging was geboren.

Via google kwam ik ophet volgende recept van Len Poli:
http://lpoli.50webs.com/index_files/Lincolnshire%20Sausage.pdf

In het kort is er een echte LIncolnshire Sausage association, en mag de worst alleen officieel zo heten als hij in gemeente lincolnshire is gemaakt, alleen brits varken is gebruikt, min70% mager vlees is gebruikt, vetgehalte minimaal 25% bedraagt, broodkruim is gebruikt, belangrijkste smaakgever Salie is en als casing echt varkensdarm wordt gebruikt.

Wat mij betreft onzin, deze is lekker op de veluwe gemaakt volgens mijn vast procureur buikspek mix maar dan wel met salie en varkensdarm.
Hier het recept:

15 gr zout
22 gr broodkruimels (zelf gemalen)
3 gr zwarte peper vers gemalen
4 gr Salie
1,8 gr Gember
3,7gr Foelie
3,7 gr all spice
100ml water





Wat vonden we ervan
De eerste hap deed mij denken aan de dunne ontbijt worstjes die je in amerika en Engeland eet.
De Salie komt er echt boven uit en geeft het deze specifieke smaak mee.
De peper en ander kruiden komen daarna lekker door en geven het die verse worst smaak.
Zout gehalt is goed alhoewel ik heb zitten twijfelen om toch niet de 18gr aan te houden die ik normaal gebruik.

Consitentie/uiterlijk: Uiterlijk is goed, consitentie ook, de worst was wel wat droger dan de vorige ondanks dat ik behoorlijk gemengd heb. Of dit door de broodkruimels komt die ik wellicht wat had moeten laten wellen weet ik niet.

Volgende keer anders: Proberen de worst wat minder droog te krijgen door eerst broodkruimels te welln/langer te kneden. Daarnaast zou ik deze worst ook wat grover willen malen kijken hoe hij dan wordt.

Score: 3/5: Het is een lekker worstje maar ik zou hem liever zien in de dunne variant (schapendarm)als ontbijt worst maar dat komt misschien doordat de smaak mij daaraan doet denken. Zoals gezegd was hij wat droog dus daar zit ook een verbeter puntje. Het worstje zelf heeft wel een lekkere uitgesproken smaak die bij het gros van de mensen ook zeker goed zal vallen.



#5 New orleans sausage

Gisteren terug van vakantie en enorme zin om gewoon een lekker worstje te eten na al die vakantie hap.
De 5e en laatste in deze rij is compleet, ik had nog een recept liggen van Martijn van mijn eerste worst sessie en deze leek me lekker alleen al door de naam en de eenvoud.
Ik wel een beetje in de mardigras stemming  ;)

Hier het recept:
18gr zout
4gr gedroogde knoflook
6gr tijm
2,5 gr piment/all spice
100ml water

null_zps732b85cc.jpg

null_zps2f7a3925.jpg



Wat vonden we ervan
Verrassend! Het worstje is zomers en swingt! Het heeft die "wow" factor. De knoflook komt lekker door en de piment maakt het tot een mooi geheel. Ik dacht toen ik de tijm aan het afwegen was dat het best wel veel was maar de verhoudingen zijn prima. Wederom door een zn eenvoud toch een heerlijke worst en qua smaak echt anders is dan de rest.

Consitentie/uiterlijk: het uiterlijk is mooi, de tijm geeft het worstje een mooie twist zodat hij opvalt. Het is goed te zien door de casing heen. Consistentie is goed, sappigheid was prima heb wederom lang gekneed en alles goed koud, na iedere handeling terig de vriezer in zodat het deeg echt koud was bij menging.

Volgende keer anders: het worstje is goed dus eigenlijk niks. Daarnaast zou ik wel wat willen proberen zoals whiskey toevoegen of ze licht roken.... Gewoon om te kijken of dit wat zou toevoegen.

Score: 4/5: Het is zeker een 4 misschien wel een 5.
Het is een worstje voor bij een cocktail, of koud biertje, zo uit het vuistje of lekker op een broodje. Lekker als plakjes zo om uit te delen als fingerfood.


conclusie

Tja.... Wat zal ik zeggen, het was een prachtig experiment waarin ik veel geleerd heb en ervaring heb opgedaan met het worstjes maken. De smaken waren verrassend en toch elke keer weer anders. Dat is ook gelijk wat het moeilijk maakt, ipv van het kiezen van een basis worst heb ik er nu een paar gevonden.

Vanuit deze 5 is de huidge favoriet op dit moment voor mij de curry worst en voor de rest van het gezin de laatste. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik bij volgende sessies er elke keer een paar wil invriezen zodat ik ze een keer tegelijk naast elkaar kan braden om echt te vergelijken.

Voor iedereen die nu zit te lezen en te denken of ze ook zullen gaan beginnen zeg ik kom op gewoon doen, het is simpeler dan je denkt en echt fantastisch leuk om te doen. Je zult versteld staan van je eigen worstjes!

Bedankt voor het lezen en ik ga zeker door met het proberen van nieuwe recepten en deze zeker met jullie delen.

Groeten

Jan-Teunis







 
Leuk initiatief Boel, het is dat ik zo weinig tijd heb op het moment anders zou ik zo met je mee doen!
 
Man,man het water loopt me nu al mond.  :p  Krijg ineens een dejavu van de meating  ;)
 
kijk!!!

Top en bedankt voor het delen.
Zeker mijn favoriet zo'n braadworst.
 
Mooi onderwerp,ga dit met veel interesse volgen!!  :)
 
Een echte "quest" ik ga dit ook volgen. Ben heel beneuwd naar de andere smaken.
 
Hier solliciteert er een naar de titel "worstmeester"
 
Bedankt voor je recept , ik moet het ook nog steeds maken maar het komt er maar niet van.
 
Voor diegene onder ons die niet het materiaal hebben om worst te stoppen. :(
Wanneer je wat varkensgehakt laat draaien bij de slager volgens boels specificaties.
Kun je de verdere receptuur volgen en dus straks 5 verschillende heerlijke burgers maken. :)
 
Bert zei:
Voor diegene onder ons die niet het materiaal hebben om worst te stoppen. :(
Wanneer je wat varkensgehakt laat draaien bij de slager volgens boels specificaties.
Kun je de verdere receptuur volgen en dus straks 5 verschillende heerlijke burgers maken. :)

Bert +1

Dat is het moeilijkst na de sampler. Als die echt lekker is doorgaan tot echte worsten en geen hamburgers maken haha. De hamburgers zijn nl ook heerlijk.
 
Bert zei:
Hier solliciteert er een naar de titel "worstmeester"
nou voorlopig is het nog gewoon leerling die nog heeeeeeel veeeeeel moet leren. ;)
 
Leuk draadje, ga dit zeker volgen wie weet inspireerd het mij om in de toekomst tot grote daden te komen.
 
Vandaag #2 toegevoegd (zie eerste post).
Ook een toppertje, vandaag lekker op de Q met rode kool en aardappels in de alufolie.

De aardappels eerst kleinsnijden en een minuut of 5 voorkoken. Daarna samen met een gesnipperde ui, wat olie, tods dirt en wat peper en zout in de alufolie op de Q voor zo'n 20 min.



Heb het vlees voor de volgende sessie al in de vriezer:



Bedankt voor het kijken!

Nu op zoek naar #3, bedankt voor het lezen
 
Ook bij deel 2 loopt het water me weer in de mond !
 
Terug
Bovenaan Onderaan