BasBQ
Beef en Steak

Kerst 2012

 
 

JohanD

Stoker
Berichten
344
Vorig jaar heb ik samen met mijn zwager voor de schoonfamilie een compleet kerstmenu op de Q bereidt. Dit nav de wintercursus van Reitse Spanninga. Mijn familie wil nu dat ik hetzelfde doe voor hen. Ik ben dus op zoek naar ideeen. Als iemand tips , suggesties heeft, geef ze door aub!!!
 
Over 3 weekjes zit een deel van ons bij Reitse, dus ik denk dat je dan de nieuwe gerechten hier wel weer ziet verschijnen ;)
 
Hmmm dit gaat een interessant draadje worden..
In het wilde weg fantaseer ik amuses van gegratineerde mossel, coquille van een plankje (?), en een plukje hutspot met gerookte paling...
Hoeveel eters heb je, en wil je tijdens het diner nog achter de bbq staan met spektakel als picanha of lomo al trapo? Of moet alles van te voren af en alleen nog even op temperatuur gebracht en opgemaakt worden?
 
Hier gaat er ??n dag zeker een kalkoen op! Altijd lekker en leuk om te doen.
 
Van het Grillspit, of dit keer het ei?
 
noskos zei:
Over 3 weekjes zit een deel van ons bij Reitse, dus ik denk dat je dan de nieuwe gerechten hier wel weer ziet verschijnen ;)
+1
Nog een les dagje en je bent weer nieuw voor de kerst.
 
leuk om hier je kerst ideeen te spuien, bij ons zal het diner ook van de bbq afkomen
 
Ik wacht altijd af of ik uitgenodigd wordt. ;)
Maar op een of andere manier gebeurd dat zelden. :(
Wel krijg ik dan de vraag of ik nog goede idee?n heb voor de Kerst.

"Ja, dan moet je mij uitnodigen" :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Er komen 2e kerstdag tussen de 20 en 30 man. Deels wil ik het van te voren klaar maken. Ik zit zelf te denken aan een hapje bij de borrel, dan een amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Bij het hoofdgerecht hoort zeker kalkoen, deze was vorig jaar een groot succes. Maar ??n kalkoen met 20 man is te weinig, twee is geen optie, hiervoor heb ik op mijn 47 cm geen ruimte.

Even een vraag Noskos, vorig jaar ben ik ook op de wintercursus bij Reitse geweest, was jij degene die hem de houten handvaten kado deed voor op zijn WSM?
 
Dat was Frits.
 
IK "moet" vaak Kastanje champignons gevuld met roomkaas en omwikkeld met bacon maken simpel maar hier een groot succes
 
Hier wordt ook een 3-gangen menu van de BBQ geleverd met kerst;
De grote vraag is nog steeds: wat gaan we nu daadwerkelijk maken?

Ben er nog niet helemaal uit.
 
Ik "moet" kerst en oud en nieuw, ik heb al wat idee?n en moet nog wat testen en voor laten proeven.
In mijn geval zal het wel 5 of 6 gangen worden, maar uiteraard geen grote porties.
Als ik iemand kan inspireren, Volgorde moet ik nog bepalen en verdelen over de 2 dagen :

Rolbrood of een variatie hierop
Tijgergarnalen in zoete saus (ff wat uitproberen)
Dorade in zoutkorstdeeg
Kastanje champignons gevuld met roomkaas en gewikkeld in bacon
gevulde snoeppaprikas (roomkaas met uitgebakken spekjes, maar kan nog veranderen)
Kaas/uientaartje op bladerdeeg
zoete kipspies met gemarineerde kerstomaatjes
Misschien een Bacon explosion met eigen vulling (maar dit weet ik nog niet zeker)
Er wordt nog gerekend op spareribs, maar dit vind ik zelf niet echt een kerstgerecht

toetje:

kleine cakeje met witte chocolade en sorbetijs/of whiskey saus
of een vruchtentaart met likeur en ijs

Als je iets kan gebruiken be my guest, ik kan eventueel wel een recept aanleveren
 


 
Ik hoop hierop....

1 kilo buikspek zonder zwoerd
Flinke hand grof zeezout
Handje venkelzaad
12 verse laurierbladen

Vlees inkerven en insmeren met zout en venkelzaad. Laurierbladen erin steken. In schone theedoek wikkelen, en in schaal leggen, met iets zwaars erop. Minimaal 1 dag, beter 2. Bbq op 170 indirect. Vlees tot gaar, goudbruin en knapperig. Ongeveer 1,5 uur.

Met sauce van
2 EL mierikswortel
100 ml zure room
Sap en rasp van 1/2 citroen
Pezo naar smaak.

Ik heb dit pas gegeten bij dochter, zij had het in de oven gemaakt. Heeeeeeel ernstig lekker!
 
ik zit te denken aan een varkensrack, vind dat heel erg lekker
 
Ik moet helaas werken met de kerst, misschien doe ik wel iets met het ontbijt op het werk
 
Ik moet eerste kerstdag een halve dag werken :( Dus mijn vrouw zorgt voor het eten. :)
Tweede kerstdag doen we meestal niet te moeilijk. Beetje uitbuiken en zo......
 
Boldeagle zei:
...
Kastanje champignons gevuld met roomkaas en gewikkeld in bacon
...
Als je iets kan gebruiken be my guest, ik kan eventueel wel een recept aanleveren

Die vulling van die champignons, is dat pure roomkaas of is daar nog iets bij? Gril je dit direct (omwille van het spek) of indirect (voor de room) of combinatie van beiden?
 
Ik gebruik monchou aangevuld met een kneepje BBQ saus (neem wat je lekker vind, ik heb vaak SBR in huis)en een heel fijngesneden uitje (meestal rode ui)
Deze mix gaat in de kastanje champignons en wordt omwikkeld met een plakje Bacon, ongeveer 20 minuten indirect op een BBQ van pakweg 200 graden. Is hier een hit in "huize boldeagle"
 
Terug
Bovenaan Onderaan