BasBQ
Beef en Steak

Friet van de Q

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.099
Friet van de Q, zo maken wij hem tegenwoordig. Friet uit het frituur hoeven wij niet meer.
Voorgesneden frietje voorgebakken uit het koelvak (niet de vriezer) van de super.
Helemaal zelf vers maken kan ook maar dan ben je wel wat langer bezig.
Zonder eendenvet smaakt deze friet overigens wel minder, dit is dus "the secret ingredient"

Kb08xEk.jpg


Een paar flinke klonten eendenvet (2 el.) die laat je smelten op de Q

CTZg7rN.jpg


PHgXqwC.jpg


Aan de bak met gesmolten eendenvet frieten toevoegen en goed omhusselen, ik zet de bak dan 5 minuten op de Q
haal hem er weer af snufje Fleur de Sel erover en schud de frieten nog eens door elkaar zodat het eendenvet en zout goed verdeeld is

L4SQ5On.jpg


de frieten verdelen in 1 laag in platte schalen bij voorkeur gaatjes schalen ( de bovenste is een pizzabakschaal van de Action)
Zo zie je maar dat een BBQ nooit te groot kan zijn. ;)
Op de BBQ indirect tussen de 180-220 graden Celcius 50 minuten tot 1 uur en 15 minuten dit moet je proefsgewijs een beetje uitvogelen.
op 160 graden lukt ook wel maar dan duurt het nog langer en drogen de frieten van binnen iets meer uit.
Wij zitten meestal rond de 200 graden en 40-50 minuten.

wDFAMvU.jpg


Q9uyRBe.jpg


Heerlijk droog krokant gebakken friet met een heerlijk aroma van het eendenvet, Heston Blumenthal bedankt.

763J4Fd.jpg
 
Ziet er prima uit. Hoe kom je bij dat eendenvet-idee?
 
joko zei:
Ziet er prima uit. Hoe kom je bij dat eendenvet-idee?
Van Heston Blumenthal, Chef Kok van Restaurant the Fat Duck (UK)

Even wat meer respect Ewald, oh ja.... :blush:

Chef Kok van 3 Michelin Sterren Restaurant the Fat Duck (UK)  :D
 
Mmm moeten we zeker eens doen!

Thanks for sharing!
 
En euhh waar haal je dan het eendenvet? Gewoon bij de poelier of slager?
 
Lin zei:
En euhh waar haal je dan het eendenvet? Gewoon bij de poelier of slager?
Poelier zal het wel kunnen bestellen of hebben, ik haal het bij de Hanos of Zegro.
In de koelkast vrij lang houdbaar.
 
Ik heb altijd wat blikken confit de canard in huis. Als ik dan zo'n blik open dan houd je ook een shit load vet over. Dat bewaar ik dan in een weckpot in de koelkast. Omdat de cuises voordat ze geconfijt worden gekruid worden is dit vet al heerlijk op smaak.

Wij bakken er de 'opbak' aardappeltjes in. 45 minuten op 180-200 graden in de oven of op de bbq.
 
Lowietje72 zei:
Ik heb altijd wat blikken confit de canard in huis. Als ik dan zo'n blik open dan houd je ook een shit load vet over. Dat bewaar ik dan in een weckpot in de koelkast. Omdat de cuises voordat ze geconfijt worden gekruid worden is dit vet al heerlijk op smaak.

Wij bakken er de 'opbak' aardappeltjes in. 45 minuten op 180-200 graden in de oven of op de bbq.

Same here, als wij confit de Canard hebben wordt het vet gezeefd en in weckpotten in de koelkast bewaard, anders koop ik blikken eendenvet
 
Leuk gerecht. Lijkt me erg lekker
 
Ik dacht dat ik de enige was die mijn BGE als frituur pan gebruikte.  =))

Heb zelf nog nooit eendevet gebruikt. Zal ik ook eens proberen.

Ik gooi zelf vaak een klein blokje rookhout erbij.
Friet met rooksmaak is erg lekker.
 
Dank voor tip!. Heb ook nog lekker veel vet over van de confit. Neem altijd stel blikken mee uit Frankrijk en gebruik het overgebleven vet voor gebakken aardappels. Ga nu dus de friet proberen  :)
 
geinig zeg,,en leuke bezigheid en eten als je single bent :D
en t zal best smaken geloof ik, maar gezien de foto zie ik zo een portie als voorafje  voor 1 persoon.
met meer man wordt t echt aanvalluuu,,want volgende partij komt over dik uur :-S
 
Mmm, ziet er lekker uit!
 
Uranday zei:
Wat ik me afvroeg, wordt die friet ook knapperig?

Jazeker, anders zou ik ze zo niet bereiden.
 
AV zei:
geinig zeg,,en leuke bezigheid en eten als je single bent :D
en t zal best smaken geloof ik, maar gezien de foto zie ik zo een portie als voorafje  voor 1 persoon.
met meer man wordt t echt aanvalluuu,,want volgende partij komt over dik uur :-S

Eeehm, dit is 700 gram friet wat er over 2 schalen verdeeld is, en er past nog meer bij.
Eet jij 700 gram friet als bijgerecht in je eentje op? :D
En deze schalen passen op elkaar, dus meestal liggen de schalen op elkaar op het verhoogde rooster en kan ik op het gewone rooster nog een hele berg andere zaken kwijt, vlees en groente bijvoorbeeld. ;)
 
Potje eendenvet gehaald bij de Sligro en bij de Aldi twee pizzabakplaten:
pizza_bakplaat_big_27240.jpg


Ben alleen de verse friet vergeten mee te nemen  :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan