BasBQ
Beef en Steak

Varkenskluif enschweinshaxe of ander lekkers.

Eelco

Vuurmaker
Berichten
95
Nou ben ik vandaag naar de slager geweest voor kinnebakspek en schoudervlees om worst te maken morgen maar toen kon ik deze jongens niet weerstaan. Iemand een idee om warm te roken? Met recept graag. Voor bij zuurkool. Je mag ook een verwijzing geven.
9e070f840ce43bb1dc9a4c3cda703939.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Dit heb ik ooit gemaakt. Eerst goed in de pekel zetten. En daar ruim de tijd voor nemen. Is een super lekker maaltje.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20665

We zien de foto?s graag tegemoet
 
Bram zei:
Dit heb ik ooit gemaakt. Eerst goed in de pekel zetten. En daar ruim de tijd voor nemen. Is een super lekker maaltje.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20665

We zien de foto?s graag tegemoet
Bedankt Bram, ik had dijt nog niet gezien. Maar ik zie dat je colorozo zout hebt gebruikt. Is dat met een reden? Was je bang dat het bij langzaam door garen te lang in een vervelende temperatuur zou blijven? Of was dat puur cosmetisch (roze kleur)?

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Als het maar 12 uur in de koeling / pekel staat (maak ik op uit de receptuur), dan is het vooral cosmetisch en kun je het 1 op 1 vervangen ;)
 
SilverFox zei:
Als het maar 12 uur in de koeling / pekel staat (maak ik op uit de receptuur), dan is het vooral cosmetisch en kun je het 1 op 1 vervangen ;)
Dat lijkt er idd op. Nou heb ik beide soorten zout dus dat is het probleem niet. Het zou dan gezondheid technische reden zijn. Maar eigen vlees is altijd beter dan gekochte prefab rotzooi.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Colorozozout was puur voor de kleur. Het oog wil ook wat. Maar om de pekel beter in te laten trekken heb je meer dagen nodig. Zoals omschreven was de pekel ook niet ver genoeg ingetrokken. Het had van ons gerust wat zouter gemogen.
Het is wel een zalig stuk vlees. Tijd dat ik er weer eens een ga maken
 
ik ken het, je gaat naar de slager voor iets en komt thuis met iets en nog meer
just like kids in the candystore  :D

mooi stukkie vlees hoor. gaat vast goedkomen met genoemde tips
 
Ook al eens gemaakt is erg lekker stuk vlees, past inderdaad goed bij een stampot of gewoon een pot bier. Ik heb het toen bereid op 110graden en op het einde afgelakt.
De korst was bij mij toen niet heel erg knapperig.

Ik weet eigenlijk niet meer zeker welke kerntemperatuur ik toen aangehouden heb.
Heb er ook nog een stuk of 4 in de vriezer liggen dus denk dat ik binnenkort Ewald zijn recept eens probeer.
 
Colorozo doet ook iets met de smaak, het conserveert de smaak als het ware waardoor je een "frissere vleessmaak" krijgt.
Maar dit geldt meer voor de langere pekelsessies.

Het dient dus 3 doelen,

1. Bacterien (botulisme) bestrijding, conservering dus
2. Rozekleuring, door reageren met myoglobine in het vlees
3. smaak

Meneer Wateetons (Schrijver van oa. over Rook, Over Rot, Worstenbijbel) heeft daar een test mee gedaan op riblappen.

2 riblappen van dezelfde grootte, 1 in een zeezout pekel en 1 in een Colorozo pekel

Hieronder een citaat van hem:


CITAAT:
Het proeven maakte onmiskenbaar duidelijk dat nitriet niet alleen een optisch effect heeft. Het verschil was zonnenklaar, al koste het een aantal stukjes en drie proefpersonen (ha!) om het goed te duiden. Ondanks de aanwezigheid van twee culinaire broodschrijvers wist Mevrouw Wateetons het eigenlijk het best onder woorden te brengen: ?dit vlees (gewoon zout) smaakt veel meer naar suddervlees dan die andere?. Ze had gelijk, het vlees uit de nitrietpekel smaakte daarmee  veel meer naar vers, sappig, rood, smakelijk en dierlijk vlees.

Het resultaat moge duidelijk zijn, evenals de consequenties. Het gebruik van nitrietzout geeft aan uw pekelvlees
?een mooiere kleur
?een betere smaak
?een betere houdbaarheid (niet getest in deze proefopzet, maar bekend)

bron: https://wateetons.com/2009/10/24/dit-is-het-verschil/

Let op dat je niet overdoseert met Colorozo max. 25 gram per kilo, dat is (gewicht van het vlees + gewicht water)
Pekel je zonder water dan alleen gewicht v/h vlees, maar dan wel licht vacumeren of een ziplock zak gebruiken (semie nat pekelen)
door het zout gaat het vlees vocht afscheiden, je vlees moet overal in aanraking komen met dit vocht (semie natte pekel)
wil je meer zout gebruiken vul het dan aan met zeezout of keukenzout, voor langere pekelsessies van meerdere dagen is 2,5% (25 gram zout/kilo) meestal voldoende.

Overigens zie ik het nut niet voor het gebruik van Colorozo voor korte pekelsessies !!!

Lees ook dit eens, Pekelen met Colorozo volgens de EU richtlijn:  http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21222.0




 
Smokeking666 zei:
Nou ben ik vandaag naar de slager geweest voor kinnebakspek en schoudervlees om worst te maken morgen maar toen kon ik deze jongens niet weerstaan. Iemand een idee om warm te roken? Met recept graag. Voor bij zuurkool. Je mag ook een verwijzing geven.
9e070f840ce43bb1dc9a4c3cda703939.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
De varkenspoot staat in de pekel. Maar met weinig zout. Colorozo zout gebruikt, ge?njecteerd en kruiden toegevoegd aan het pekelwater. Zal wel goed komen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Smokeking666 zei:
Smokeking666 zei:
Nou ben ik vandaag naar de slager geweest voor kinnebakspek en schoudervlees om worst te maken morgen maar toen kon ik deze jongens niet weerstaan. Iemand een idee om warm te roken? Met recept graag. Voor bij zuurkool. Je mag ook een verwijzing geven.
9e070f840ce43bb1dc9a4c3cda703939.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
De varkenspoot staat in de pekel. Maar met weinig zout. Colorozo zout gebruikt, ge?njecteerd en kruiden toegevoegd aan het pekelwater. Zal wel goed komen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
Ik ga beginnen met de rooksessie van de varkenspoten. Uit  de pekel eerst gedroogd en straks op de ProQ. Wil er niet teveel aan rommelen. Voor bij de zuurkool morgen mogen ze best een beetje zacht zijn. Beetje er tussen in. Geen eisbein en geen schweinshaxe. Blijft leuk toch dat roken en stoken. Misschien af grillen in de oven morgen op mijn werk.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
en en en ?????? hahahahaha ben zooooo nieuwsgierig ........

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

 
Smokeking666 zei:
Smokeking666 zei:
Smokeking666 zei:
Nou ben ik vandaag naar de slager geweest voor kinnebakspek en schoudervlees om worst te maken morgen maar toen kon ik deze jongens niet weerstaan. Iemand een idee om warm te roken? Met recept graag. Voor bij zuurkool. Je mag ook een verwijzing geven.
9e070f840ce43bb1dc9a4c3cda703939.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
De varkenspoot staat in de pekel. Maar met weinig zout. Colorozo zout gebruikt, ge?njecteerd en kruiden toegevoegd aan het pekelwater. Zal wel goed komen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
Ik ga beginnen met de rooksessie van de varkenspoten. Uit  de pekel eerst gedroogd en straks op de ProQ. Wil er niet teveel aan rommelen. Voor bij de zuurkool morgen mogen ze best een beetje zacht zijn. Beetje er tussen in. Geen eisbein en geen schweinshaxe. Blijft leuk toch dat roken en stoken. Misschien af grillen in de oven morgen op mijn werk.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

11c6c6bd9c4296801791fbbe5afecbc2.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Uurtje bezig. Kleurt al lekker temperatuur nog wat hoog maar dat vind ik voor het begin niet echt erg.
9359ff2246cc02ebe3c8566fb86d666c.jpg
fd7f901036b6e6d62e65499160a3a6ef.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Lekker bezig!
 
En zijn ze goed gelukt?
 
Prima de luxe. Positief commentaar op mijn werk. Of ik het elke week wil maken.
Het was wel meer richting eisbein dan schweinshaxe maar voor bij de zuurkool een prima stuk vlees. Heb het op het laatst ingepakt en verder gegaard op 120?C.
f975d942127beebd2fe4285cb668c477.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan