BasBQ
Beef en Steak

Ombouwen van whisky barrel naar rookton... Graag advies

the_fonz1975

Tondelzoeker
Berichten
21
Ik heb een jaar geleden een eiken whisky barrel opgekocht.  De metalen banden zitten los en er is nog wel ander restauratiewerk aan.  Ik zou er graag een mooie rookton van maken.  Maar ik weet niet goed welke kant ik op wil.  Maak ik er een rookton van die ik alleen voor koudroken gebruik (ik rook vaak en veel zalm)?  Dan kan ik mijn cold smoke generator onderaan zetten, of doe ik er beter aan om een extern kacheltje te voorzien met pijp naar het vat?  Kan ik met zo'n externe kachel dan ook warm roken in mijn ton?  Of haal ik dan niet genoeg temperatuur binnen?  Alle advies en tips zijn welkom.  Wat zouden jullie mij aanbevelen?
 
Dat zou wel een heel blitse rookton zijn. Denk alleen dat Cold Smoke Generator niet genoeg rook genereert voor een hele rookton.

Denk dat je beter af bent met een steen onder in je ton waar je een vuurschaal inzet en daar dan het rookmot in stopt.

Succes!
 
Jij zou dus niet gaan voor een aparte vuurkamer en er dus een offset opstelling van maken?
Frits zei:
Dat zou wel een heel blitse rookton zijn. Denk alleen dat Cold Smoke Generator niet genoeg rook genereert voor een hele rookton.

Denk dat je beter af bent met een steen onder in je ton waar je een vuurschaal inzet en daar dan het rookmot in stopt.

Succes!
 
Nee, gewoon zo laten. Misschien een luikje om beter bij je rookmot te kunnen komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Frits zei:
Dat zou wel een heel blitse rookton zijn. Denk alleen dat Cold Smoke Generator niet genoeg rook genereert voor een hele rookton.

Heel blits inderdaad! Ik denk juist wel dat een csg voldoende rook genereert voor eender welke ton. Er is immers een inlaat (voor zuurstof) en een uitlaat nodig en de ruimte zal zich ondertussen gewoon vullen met rook. Dat loopt wel los.

De combinatie van warm en koud roken is wel ultiem denk ik. Als je onderin bekleedt met staal en er een kolenmandje op pootjes in zet dan moet dat vokgens mij best lukken. Punt is wel dat een goed te doseren lucht-inlaat nauwer luistert bij warm dan bij koud roken. Dus evt lucht lekkage langs de houten delen van de ton zijn hinderlijker voor warm roken. Koud roken zal veel makkelijker gaan.

Misschien kun je uitkijken naar onderdelen voor een UDS of de sjiekere Pit Barrel Smoker? Wat je ook doet... maak foto's en maak ons blij!

Succes met deze prachtige klus!
 
https://pin.it/mkn2hqafuzfvki

Zoiets?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan