BasBQ
Beef en Steak

Zwaar leven met picanha

 

KabouterTilly

Sprokkelaar
Berichten
34
Goedenavond allen,

Na de frikandellen van gister werd het toch eens tijd voor het serieuzere werk, mijn aller eerste stukje picanha! Aangezien alles nog nieuw en onbekend is op het gebied van BBQ'en, ben ik begonnen met een stukje vlees van de supermarkt (die van die irritante reclames met Frank Lammers, Hallo..). Deze heb ik middels de reverse-sear techniek klaargemaakt, en uiteraard met een zelfgemaakte chimichurri er bij om het geheel af te toppen. Klein verslagje van vandaag.

Voordat de GP van start ging ben ik begonnen met het klaarmaken van de chimichurri. Hierbij heb ik zelf later nog enkele items naar smaak toegevoegd zoals een handje rucola en een beetje parmezaan.
IMG_20200719_142907-01.jpeg

IMG_20200719_144753-01.jpeg

IMG_20200719_150403-01.jpeg


Mooi, die kon een paar uurtjes de koelkast in.
Rond een uur of 4 heb ik de picanha uit de koelkast gehaald om een beetje op kamertemperatuur te komen. Helaas viel de vet rand wat tegen na het uitpakken, niet over de gehele breedte van het vlees. Het blijkt een supermarkt..
Het vet wat er op zat uiteraard ingesneden, wat peper en zout er op. Meer opsmuk heeft dit vlees m.i. niet nodig.
Het kleine ei aangestoken, temperatuur naar de 110-120 graden, en het vlees indirect er op.
IMG_20200719_181348.jpg


Na ongeveer 40min zat ik op een kerntemperatuur van 48 graden. Dit betekent vlees er af, inpakken en laten rusten. Ondertussen de heat deflector er uit, en de temperatuur flink laten oplopen voor het affakkelen. Dit tot een kerntemperatuur van 55 graden.
IMG_20200719_185840.jpg

IMG_20200719_191331-01.jpeg

IMG_20200719_192122.jpg


Het vlees hierna opnieuw ingepakt, en een dikke 10min laten rusten. Hierbij is de temperatuur nog opgelopen naar de 59 graden, waardoor sommige stukken nét iets verder gegaard waren dan gehoopt.

IMG_20200719_193558-01.jpeg

Al bij al toch zeer geslaagd al zeg ik het zelf! Uiteraard in het thema van deze maand een lekker biertje hierbij uitgekozen. Zwaar leven hebben we toch 😉

Note to self voor volgende keer:
- vlees halen bij een beter adresje dan de supermarkt voor nog beter resultaat
- iets eerder van het vuur, om iets meer medium-rare resultaat te krijgen
- 2 teentjes knoflook is echt meer dan voldoende in de chimichurri, deze was iets te scherp en daardoor vannacht een flesje water naast het bed
 
Super! En ziet er lekker uit! Kom maar hier als die tegenvalt ik eet m wel op..
Het te bereiden stuk vlees altijd paar graden onder de temp erafhalen, met het rusten in folie stijgt die nog een paar graden.
Maar al met al mjam!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie run, ook weer wat geleerd dus, prima voor elkaar
 
Ziet er prima uit. Ook een mooiere foto, dan die van mij voor het thema 😉 Dacht er iets te laat aan.
 
Altijd welkom zo een plak Picanha ;)
 
Het ziet er toch echt wel heerlijk uit, i.p.v. chimichurri zou ook pico de gallo kunnen proberen, vinden wij hier lekkerder dan die groene blerrie🤪

 
Ziet er goed uit ja. Ik heb gisteren picanha gemaakt. Heb de kern ook tot 48 graden laten gaan. En na het rusten boven de hete kolen gelegd om en om. Tot kern 52/53 graden. En vervolgens zo’n 5 minuten op de vleesplank laten liggen (zonder folie) en daarna aangesneden. Dan is het mooi medium rare. Maar ziet er echt supergoed uit hoor!
 
Dit ziet er toppie uit. Voorbereiding, bier, garen, inpakken, bier, affakkelen en oppeuzelen goed in orde.

Inderdaad. Ik pak steaks etc. niet meer in na het afgrillen. Maar dat zijn keuzes.
 
Mooi gedaan. Ziet er heerlijk uit. Lust ik ook wel.
Tip voor de chimmichuri, een dag ervoor maken. Dubbel zo lekker ;)
 
Lekker run zo. En lekkere plaatjes hoor. En mooie eindfoto. Heerlijk had graag even aangeschoven.
 
Mag ik je ook nog een tip geven? Als je na het roken en garen het vlees afgedekt houdt met folie dan kun je de laatste stap, het afgrillen, goed op het oog doen. Mooi korstje maken. Dat heeft als voordeel dat je thermometer-probe geen directe hitte krijgt. Vooral die bedrading is kwetsbaar bij hoge temperatuur.

Na het grillen kun je het vlees beter ook niet opnieuw afdekken met folie. Dat voorkomt dat de garing te ver door gaat èn houdt het korstje ook mooi knapperig!
 
Bedankt iedereen voor jullie leuke reacties en nuttige feedback!! Altijd welkom en gaan we meenemen voor de volgende keer 😀
 
Terug
Bovenaan Onderaan