BasBQ
Beef en Steak

Zout ,beetje zout ,zoutloos.

willyowinki

Stoker
Berichten
325
Lezen we topic "Zout" van 15 Mei van Frits in "Tips,Tricks en Tutorials",dan weten we nu wat zout is en wat er mee te doen.

Maar wat nu te doen als de medici mededelen dat je een bloeddruk hebt van over de 200/85 en daaraan koppelen dat je zoutgebruik op een absoluut minimum gebracht moet worden,dus.... "geen zout meer gebruiken" (kappen met vet inbegrepen).  Barbecuen opgeven?  Maar ik doe dat zo graag!
Nou,er zijn genoeg alternatieven om te blijven Q-en maar vlees gaat al direct problemen opleveren omdat toevoegen van zout daar toch wel essentieel is. Als eenvoudig voorbeeld nemen we even een braadworstje,gekocht dus niet zelf gemaakt. De slager die dit bereidt heeft handen zonder vingers,althans zo lijkt het wel.Als hij zout toe moet voegen kan hij niet fijngevoelig doseren dus neemt hij tussen zijn "handjes" een kwak zout uit de pot en mietert dat in zijn gehakt.Tenminste,zo ervaar ik het als ik zo'n worstje proef. Het ene merk nog zouter als het ander. Nu valt er nogal wat te doen met zoutvervangers maar als ik de slager vraag naar worst zonder zout kijkt-ie raar op.'t Is er eenvoudig niet! Misschien wordt de oplossing dan wel:worstjes lekker goed doorkoken,water weggooien,worstjes laten drogen en dan op de grill. B``ehgg!
Dus vlees is een probleem als er geen zoutachtige zoutvervangers zijn.Nu even niet zeuren over zoutloos zout. Da's hetzelfde als een god zonder hemel of een duvel zonder hel! Wie oplossingen in de kruidensector kan aandragen...ik zie ze graag!
Nu ik kritisch moet zijn, omdat ik toch graag nog wat bbq evenementen wil blijven bezoeken dus een voortijdige dood wil uitstellen,bekijk ik de verpakkingen van spullen wat nauwkeuriger als vroeger en het is opvallend: bijna alle aan voedsel gerelateerde zakjes,flesjes,potjes,pakjes,enz. bevatten zout. Zelfs die lekkere mierzoete ijsco,je mosterd,mayo,soja en noem maar op! Je mogelijkheden worden wel zeer,zeer klein.
Het zou goed zijn dit topic goed te volgen en te onderhouden want iedereen loopt de kans tegen zo'n medisch advies aan te lopen en dan is het fijn  te weten wat je mogelijkheden nog zijn.
 
In worst en dergelijk is zout zelfs essentieel omdat het tijdens het mengen de structuur verandert van het vlees. Zou je dit zonder doen dan wordt het niet hetzelfde.

Ja, het is lastig als je geen zout meer mag en ja het zit overal in. Ik doe het ook in mijn ijs, waarom, omdat het smaken ophaalt en versterkt, zo eenvoudig is het. Als je het niet meer mag dan mag je opeens een heleboel niet meer, maar ik denk dat je met kruiden toch een heel eind kunt komen. Ik weet dat andere keukens alternatieven gebruiken, vissaus, anchovis etc. maar ja daar zit het zout dan weer in een andere vorm in dus dat is ook geen alternatief. Ik zou het bij andere dingen zoeken, chili's, pepers etc.
 
Zou het niet al helpen om zelf geen extra zout toe te voegen?
Ik bedoel, kijk. Aardappels zonder zout zijn niet lekker. Maar ik neem aan dat je geen droge aardappels eet, maar wel met jus. Dus geen zout op aardappels, want jus heeft al zout.
Maar ja, ik heb makkelijk praten. En een gesprekje met een dieetiste? Zou je daar extra info kunnen krijgen?
 
Allereerst zul je moeten wennen aan zoutloos. In het begin smaakt alles nergens na maar na verloop van tijd zul je merken dat je zonder zout toch ook weer meer smaak ga ervaren. Begin gewoon met bv een hamburger te maken zonder zout. Gebruik wat meer kruiden en meng er b.v. fijn gesneden knoflook, paprika en ui door heen. Wil je toch een klein beetje smaakversterking erin. Koop dan een maggiplant en vries voor de winter een partijtje in. Gebruik dit niet te veel want het overheerst snel.
Zout ergens uit halen gaat het beste door het in ruim koud water te leggen. 
 
Ik ken echt zoutloze mensen hoor ;)
 
zoutloos of zouteloos :p die laatste ken ik er ook wel een aantal van (niet hier trouwens. :p)
 
Zoals Bert al aangeeeft het is iets wat moet wennen.

Heb hellaas ook een bloeddruk probleem (zit in de familie), en  met de tijd leer  je er wel mee omgaan. Mis het nu niet zo meer als in het begin.
Heb "gelukkig" ook medicijnen die goed helpen, dus als ik eens wat te zouts eet is het niet meteen van grote invloed.
 
Ik ken eigenlijk alleen maggiplant als mogelijke vervanger in jouw sitatuatie, maar zoals Bert al aangeeft, moet je wel een beetje oppassen met dat kruid en moet je het leren doseren.

Succes met de bloeddruk!
 
Ik heb al ca. 20 aar een zoutarm regime en ik moet zeggen dat het de eerste jaren enorm wennen was maar ergens komt er een omslag waardoor je het zelfs niet lekker meer vindt met zout.
het gebruik van kruiden (zonder daarbij zout toe te voegen) moet je weer helemaal opnieuw leren.
vaak zitten er van nature al zouten in producten en die geven al voldoende smaak ( als je er aan gewend bent).

een voordeel is dat als je eenmaal zoutarm eten bereid dat je af en toe best wat zout mag gebruiken zonder dat dat meteen negatieve affecten heeft.

success ermee.
 
Ik zou niet weten hoe dit op te lossen, maar ik vind dit wel een heel interessante.
Dat van die maggiplant wist ik nog niet. Ik ga eens achter zo'n plantje aan om mee te experimenteren.
Eigenlijk vreemd dat er (nog) geen zoutvervangers bestaan. We hebben wel suikervervangers.
 
Het lijkt me inderdaad heel moeilijk zoutloos eten.
Weet dat ze overal zout instoppen, je zult dus veel zelf moeten maken. Denk dat wat Wim zegt klopt dat het in het begin erg wennen is en waarschijnlijk tegenvalt, maar dat je naar verloop van tijd niet meer terug wilt.
Zijn er geen zoutloze fora waar er tips en tricks staan?
 
Zo maar een vraagje:

Als je zelf nergens meer zout op/ in doet, krijg je dan nog steeds te veel zout binnen Willy, of is dat afdoende ?

Ik kan mij voorstellen, dat er o.a. in brood te veel zout zit, dus dat zou je dan zelf kunnen bakken.
Geen zout in de aardappels doen e.d (stampot). zal idd een kwestie van wennen zijn, maar met kruiden kan je het e.e.a. toch wel smaakvol krijgen (zelf doe ik vrijwel nergens extra zout in, of het moet in het recept staan).

Mac
 
Ik had het meer over de mensen dan over het eten Henny ;)

Henny zei:
noskos zei:
Ik ken echt zoutloze mensen hoor ;)

Heb het pas nog aan een dietiste gevraagd Dennis,
die zei er zit echt overal zout in, alleen weten we het niet altijd.
maar ja wie ben ik ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan