BasBQ
Beef en Steak

Zin in; Aardappel Pompoen Gratin!

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
Het weekend stond gisteren alweer voor de deur, gelukkig heb ik een achterdeur en kon ik mn Bastard aansteken. Zo, de slechtste grap van de dag ook weer gehad, dat ruimt op ;-)

Ik had weinig zin in koken, wat niet vaak gebeurt, maar moest toch wat op tafel zien te toveren. Ik had nog een pompoen liggen voor een pompoensoepke, maar dat was er nog niet van gekomen. Die pakkend zag ik een zakje oude kaas liggen wat me op het idee "Gratin!" bracht. Direct de zin in koken weer hervonden, op naar de Q. Die even aangezet richting een indirecte temperatuur van 200 graden. De rest van de ingrediënten bij elkaar gesprokkeld en aan de slag gegaan.

Dit was het team die ging zorgen voor een goddelijke gratin:
tempImage93yXes.jpg


Ondertussen de aardappelen in plakjes gesneden, de pompoen uitgehold en in plakjes gesneden, jaha, we bleven nog even plakken ( <- toch nog een genomineerde voor de slechtste grap van de dag :-D ), want direct ook de Babybel maar in plakjes gesneden. Dat was dan gelijk ook het meeste werk, mooi toch, voor een vrijdagmiddag?

Ovenschaal ingevet, plakjes aardappel verdeeld over de bodem, daarop de helft van de oude kaas en de gehele collectie Babybel + een flinke snuf paprikapoeder. Daar bovenop de plakjes pompoen gerangschikt om vervolgens de ander helft oude kaas overheen te strooien. Eitje opkloppen met de kookroom, beetje nootmuskaat, beetje zout en peper naar smaak. Dit over de schaal al gietend verdelen.

Aangezien we 4 keer per week Vega eten (en dit dus de vierde dag zou zijn) heb ik de drang om bacon toe te voegen kunnen weerstaan. Maar dat gaat er de volgende keer zeker in, tenslotte "everything tastes better with bacon" toch? ;-)

tempImageuGn1bk.jpg


tempImager2sxEM.jpg


tempImagepx4xrR.jpg


Zoals je ziet was mijn souschefke wederom van de partij ;-) Goed haar best gedaan, die kleine spruit! Eenmaal al het bovengenoemde afgerond, mocht de ovenschaal voor een uurtje op de Q. Die stond al mooi steady op 200 graden, dus het was een go! Nog snel een paar blokjes boter op de schaal gelegd en toen erop gezet. Het wachten kon beginnen!

tempImage2AuPj4.jpg


Na een uurtje heb ik even gekeken, maar vond dat hij nog wel een kwartiertje langer mocht om de kleur wat mooier te krijgen. Die geuren die me tegemoet kwamen toen ik de tuin in liep, och jongens; zat er maar een reukfunctie op dit forum :p Na in totaal een uur en kwartier kon de gratin eraf. De foto's spreken voor zich 😇

tempImageCjdze5.jpg


IMG_5294.jpeg


Laten we zeggen dat het net smaakte als dat het eruit ziet! Echt superlekker en ik kan me nu al verheugen op de volgende keer mét bacon 😁 Recept is ook meer dan goedgekeurd door m'n 3 jarige dochter/souschef, als sidenote voor de ouders onder ons ;-)

Tot een volgende ronde en ik hoop dat jullie hebben genoten van het verslag. En zoals altijd, vragen, recept? U roept maar (y)
 
Man man man, wat ziet dit er heerlijk uit! Laat ik maar de eerste zijn die om het recept vraagt ;) Zou dit graag van de week op de BBQ willen maken.
 
Man man man, wat ziet dit er heerlijk uit! Laat ik maar de eerste zijn die om het recept vraagt ;) Zou dit graag van de week op de BBQ willen maken.
Bedankt beste man! Hier komt het recept, wel ff een fotootje van het eindresultaat dan he 😉

Ingrediënten
  • 4 grote aardappels
  • 1 flespompoen
  • Zakje geraspte oude kaas
  • Flesje kookroom light
  • 1 groot ei
  • 2tl gerookte paprikapoeder
  • 1tl nootmuskaat gemalen
  • Peper en zout naar smaak
Benodigdheden
  • Ingevette ovenschaal
  • Bbq indirect op 200 graden
Bereidingswijze
  • Schil en snijd de aardappels en pompoen in plakjes niet dikker dan een halve cm, liefst dunner. Snijd ook de Babybel in dunne plakjes.
  • Verdeel de plakjes aardappel over de bodem van de ovenschaal. Strooi hier vervolgens de helft van het zakje geraspte kaas overheen, dan de plakjes Babybel verdelen. Snufje gerooktepaprikapoeder naar smaak verdelen.
  • Pompoenplakken op de kaas leggen. Alle plakken kunnen gebruikt worden, desnoods doe je een wat dikkere laag. Hier overheen mag de resterende geraspte kaas.
  • Klop het ei los met de kookroom en voeg de nootmuskaat en peper + zout naar smaak toe.
  • Giet dit mengsel over de inhoud van de ovenschaal. Een snufje paprikapoeder erover en hij mag op de bbq worden gezet.
  • Na 1 uur even kijken of de bovenkant mooi egaal bruin is. Zo niet, wacht je gewoon wat langer. Wil je te snel? Dan heb je harde plakken pompoen of aardappel, niet lekker.
  • Bij mij duurde het 1 uur en 15 minuten.
  • Schaal eraf halen op tafel ploffen en smullen maar!
  • Eventueel nog bacon toevoegen voordat je de geraspte kaas toevoegt. Eet smakelijk!
 
Bedankt beste man! Hier komt het recept, wel ff een fotootje van het eindresultaat dan he 😉

Ingrediënten
  • 4 grote aardappels
  • 1 flespompoen
  • Zakje geraspte oude kaas
  • Flesje kookroom light
  • 1 groot ei
  • 2tl gerookte paprikapoeder
  • 1tl nootmuskaat gemalen
  • Peper en zout naar smaak
Benodigdheden
  • Ingevette ovenschaal
  • Bbq indirect op 200 graden
Bereidingswijze
  • Schil en snijd de aardappels en pompoen in plakjes niet dikker dan een halve cm, liefst dunner. Snijd ook de Babybel in dunne plakjes.
  • Verdeel de plakjes aardappel over de bodem van de ovenschaal. Strooi hier vervolgens de helft van het zakje geraspte kaas overheen, dan de plakjes Babybel verdelen. Snufje gerooktepaprikapoeder naar smaak verdelen.
  • Pompoenplakken op de kaas leggen. Alle plakken kunnen gebruikt worden, desnoods doe je een wat dikkere laag. Hier overheen mag de resterende geraspte kaas.
  • Klop het ei los met de kookroom en voeg de nootmuskaat en peper + zout naar smaak toe.
  • Giet dit mengsel over de inhoud van de ovenschaal. Een snufje paprikapoeder erover en hij mag op de bbq worden gezet.
  • Na 1 uur even kijken of de bovenkant mooi egaal bruin is. Zo niet, wacht je gewoon wat langer. Wil je te snel? Dan heb je harde plakken pompoen of aardappel, niet lekker.
  • Bij mij duurde het 1 uur en 15 minuten.
  • Schaal eraf halen op tafel ploffen en smullen maar!
  • Eventueel nog bacon toevoegen voordat je de geraspte kaas toevoegt. Eet smakelijk!
Beloofd! Enorm bedankt voor het recept :)
 
Wauw. Echt heel gaaf. Deze gaat zeker gemaakt worden.
Dank voor het delen.
Top
 
Ziet er goed uit
Volgende keer nog beter 😉
 
Dat ziet er geweldig lekker uit zeg, mooi gemaakt. We hebben hier op het forum ook een recepten deel. Daar mag ie zo in wat mij betreft. Pompoen icm BBQ gaat er hier altijd wel in. Zeker met een Gratin 😎 Gaan we maken.
Ik zie dat jou meid ook z’n Elza fan is als de dames hier, alles Frozen wat de klok slaat
 
Dat ziet er geweldig lekker uit zeg, mooi gemaakt. We hebben hier op het forum ook een recepten deel. Daar mag ie zo in wat mij betreft. Pompoen icm BBQ gaat er hier altijd wel in. Zeker met een Gratin 😎 Gaan we maken.
Ik zie dat jou meid ook z’n Elza fan is als de dames hier, alles Frozen wat de klok slaat
Oh, dat gedeelte heb ik nog niet gevonden 🤣 Zal eens kijken, bedankt!
Ja, no Elsa no Party 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Het ziet er werkelijk waar schitterend en zeer smaakvol uit maar ik vind pompoen gewoon echt niet lekker:oops: ik gebruik ze alleen als decoratie in de tuin 🍄🍁🎃
 
Dat zou ik ook wel eens durven maken, dan wel met een stukje vlees bij ;)
 
Mooi recept en resultaat. Bedankt voor het delen.
 
Heerlijk ovengerecht zeg! Omdat de Q met verse kooltjes op de foto's uit staat bedoel ik ;)
Haha! Waaraan zie jij dat die uitstaat dan (wat niet het geval is). Waarom zou ik op een bbq forum een foto posten van iets wat ik niet op de Q maak 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan