BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw buitenkeuken voor Green Egg Large

Riiccka

Tondelzoeker
Berichten
5
Beste BBQleden,

Begin dit jaar hebben wij het idee opgevat om een buitenkeuken zelf te gaan bouwen. Een spannend project, ik had voor dit project nog geen ervaring met houtbouw/houtbewerking dus vele uren op fora en internet pagina's gelezen & geleerd.

Ik ben ondertussen een eind op weg met het bouwen van een buitenkeuken voor onze Green Egg Large, ik heb tijdens de bouw enorm veel aan jullie posts op dit forum gehad. Vandaar dat ik het leuk vond om ook mijn project hier online te zetten, wellicht hebben jullie of andere nieuwe leden er ook iets aan ;).

Het project: Buitenkeuken van 9x9 Douglas geschaafd palen, Douglas planken van 2,8x19,5 geschaafd en een watervast multiplex keukenblad die ik ga afwerken met beton ciré en een 3 lagen twee componenten coating. De keuken moest ruimte hebben voor een spoelbak, kraan & ingebouwde Kamado hebben. Als extra uitdaging voor mijzelf: ik wil geen zichtbare schroeven aan de buitenkant & ik wilde gebruik maken houtverbindingen.

Gebruikte andere materialen:
- Naturel UV extra Restol
- Schotelschroef 6,0*120mm
- RVS schroeven 5,0*70mm & 5,0*60mm
- Kruisheng zwart 250mm

Afmetingen: 276 b x 95 d x 92 h
In verband met de afmetingen, het gewicht en de wateraansluiting besloten om geen wielen onder de keuken te plaatsen maar te werken met stelpoten die genoeg gewicht kunnen dragen.

Een fotoreeks van het process tot nu toe:

De eerste stappen, het bouwen van het frame
1.jpg
2.jpg


5.jpg
6.jpg


Vervolgens hebben we het frame in elkaar gezet met Tellerkopschroeven en de planken voor de onderzijde vastgemaakt. Op deze manier kon ik onderzijde in de lazuur zetten, daar kan ik inmiddels niet meer bij.

7.jpg


8 (2).jpg


Tussenschotten maken

9.jpg


Green Egg plateau & deuren maken

10.jpg


Deuren gemonteerd en werkblad gemaakt van watervast multiplex.

11.jpg



Multiplex bewerken, gootsteen, kraan en Green Egg gat maken.
Het gat voor de Kamado heb ik gemaakt met behulp van een lat met een spijker vastgemaakt in het midden van de te maken cirkel en de decoupeerzaag vastgemaakt op het latje op de goede afstand. Rustig rond gezaagd en erg blij met het resultaat!

12.jpg


Tot zo ver. We wachten nu op een aantal dagen goed weer achter elkaar zodat we het blad met Beton Ciré met de coatings kunnen aanbrengen. Daarna een nieuwe update :)
 
Het begin is al indrukwekkend. Succes met het vervolg.
 
Erg netjes gemaakt.
 
Een mooi proces om te volgen, en tot nu toe al een indrukwekkend resultaat
 
Nieuwe update! Gelukkig was het de laatste dagen droog dus hebben we de, voor nu, laatste stappen kunnen zetten met het afbouwen van de buitenkeuken.

12A.jpg


13.jpg


14.jpg



Het verplaatsen was vanwege het gewicht nog een behoorlijke klus. Uiteindelijk hebben we de keuken op meubel transporters gezet en daarmee geprobeerd rustig de keuken te verplaatsen. De meubel transporters konden max 200kg hebben en zijn allebei gesneuveld maar uiteindelijk stond de keuken op de juist plek!

15.jpg


Tot zo ver. We gaan nu eerst genieten van eerste bbq creaties en daarna eens nadenken over het bouwen van een overkapping / regenbescherming.
 
Geen ervaring met houtbewerking? Ik vind het er professioneel uitzien wat je hebt gemaakt! Mooi hoor!
 
Dat ziet er inderdaad heel netjes uit! Daar ga je vast een hoop plezier aan beleven
 
Heel mooi gemaakt.
Veel plezier ermee.
 
Dat ziet er zeer professioneel uit!😀...keurig!
Ook een leuk idee om er een spoelbak en kraan er in te verwerken.
Heb je daar een vast wateraansluiting of zit die verwerkt in het kastje (vraag dit voor een vriend 😜 )
 
Poh! Respect hoor! Heel mooi project

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heel netjes! Is de spoelbak aangesloten op het riool?
 
Een tijdje afwezig geweest - druk bezig met wat andere projecten thuis. Het is weer mooi weer dus ben weer af en toe mee aan het lezen op het forum :).
Dat ziet er zeer professioneel uit!😀...keurig!
Ook een leuk idee om er een spoelbak en kraan er in te verwerken.
Heb je daar een vast wateraansluiting of zit die verwerkt in het kastje (vraag dit voor een vriend 😜 )
@ ArjanN: ik heb de leiding van de buitenkraan losgehaald en een messing T-stuk op gemaakt. Vervolgens een verloop van koper naar Tyleen en de Tyleen-leiding onder de grond naar de keuken gegraven. Daarna weer een verloop van Tyleen naar koper, daarna in de keuken de kraan aangesloten op de koperleiding. Ik heb denk ik nog wel foto's ergens, laat maar weten of je die wilt zien!
Heel netjes! Is de spoelbak aangesloten op het riool?
@Rens.: Klopt, spoelbak aangesloten op riool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan