BasBQ
Beef en Steak

Zelf gerookte zalm 'taai' :(

Thomasshortrib

Tondelzoeker
Berichten
2
Goedemorgen allemaal,

Heb een teleurstellende uitkomst van mijn gerookte zalm helaas.

Ik heb al een aantal keer zelf een zalm gerookt, tot nu toe altijd een heel goed resultaat, volgens het recept van Noskos.
De eerste 2 keer heb ik een zalm zijde gekocht die redelijk stevig geprijsd was, ongeveer 40/45 per 1/1.2 kilo.
In mijn BGE gerookt met de CSG van Weber en Rookmot van Weber.

De derde keer heb ik 4 zalmzijdes, van in totaal 5 kilo, gekocht van Palingshop.nl voor in totaal 85 euro, stuk goedkoper dus maar ik dacht we proberen het gewoon.
De eerste 2 zalm zijdes waren echt heel erg lekker, veel rook smaak en heel erg zacht.

Bij de tweede 2 zalm zijdes heb ik een aantal dingen anders gedaan:
-Ik heb de zalm zijdes vrij snel in koud water moeten ontdooien (was vergeten ze in de koelkast de dag ervoor te laten ontdooien) omdat ik anders niet uit zou komen met de tijd.
-Ik heb wat versgemalen zwarte peper bij mijn pekel recept toegevoegd maar dit lijkt me niet relevant.
-En de CSG is voor het eerst niet helemaal opgerookt, heb deze om 7 uur in de avond aangezet en toen ik om 7 uur de ochtend erna keek was deze niet eens voor de helft opgerookt (er zat nog wel aardig wat rook in de bbq).

Conclusie van het verhaal, de (rook)smaak van de zalm is wel goed alleen de zalm is best heel taai. Waar de andere zalm zijdes echt in mijn mond smolten moet ik hier echt op kauwen.
Zelf kan ik alleen bedenken dat het iets met het ontdooien te maken kan hebben of de kwaliteit van de zalm (maar de eerste 2 waren echt verrukkelijk en deze 2, van dezelfde bestelling, niet dus dat lijkt me wel heel toevallig)

Als jullie hier een antwoord op hebben zou dat top zijn voor de volgende keer :) Thanks

CSG.jpg
 
Ik zie dat hier geen antwoord is gekomen, maar wellicht ook nuttig voor anderen als dat er wel is: de wijze van ontdooien is onwijs belangrijk voor diepgevroren vlees. Als je te snel vlees laat ontdooien trekt het bevroren vocht niet gelijkmatig in de cellen, maar gaat de cellenstructuur kapot en wordt het vocht eruit geperst. Het resultaat: een droog en taai stukje vlees/vis.

In mijn studententijd heb ik veelvuldig deze fout gemaakt met kip en kabeljauw. Toen realiseerde ik mij op een dag dat een nachtje van tevoren ontdooien in de koelkast wellicht zou helpen, en ja hoor, een wereld van verschil! Je zag ook in het diepvriesvakken een stuk minder vocht, dus dat zat gewoon in het vlees.

Kortom, rustig je vlees of vis laten ontdooien. En als ik het zo zeg, dan geldt dat eigenlijk voor bijna alles wat uit de vriezer komt.
 
Ik vermoed dat het in het ontdooien zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan