BasBQ
Beef en Steak

Zelf een platesetter / convegtor plate maken voor de Weber 57cm

 
 
 

RookEnVuur

Vuurmaker
Berichten
59
Hi Allemaal,

Lang geleden dat ik hier iets heb gepost, BBQ wel veel aan gehad afgelopen jaren 😉.

Een tijdje lang ben ik op zoek gegaan naar een goede platesetter/convegtor voor de Weber Master Touch, maar deze is niet echt te vinden. Ik wil het gehele oppervlakte gebruiken voor low en slow, en voorkomen dat er directe stralingswarmte naar het gerecht gaat als ik de kolen aan een kant doe.

Een kennis van mij heeft een kleibak oven, kan tot 1200 graden, met afmeting van 38x38x38 cm. Ik denk zelf dus aan een soort tafeltje, met een diameter van 35/36 cm met een paar pootjes.

Paar vraagjes voor de kenners:
- hoe dik is een platesetter voor een kamado? Ik schat 2/2,5 cm?
- hoeveel ruimte zit er bij een kamado tussen a) kolen en platesetter en b) tussen platesetter en rooster?

Tussen het kolenrooster en het grilrooster zit zo’n 13 cm op de weber.

tot slot, iemad nog tips?
 
E0047657-E874-43E5-B0B2-3FC92286562A.jpeg
EA5E38DF-BA40-4D3A-9686-33505A82062C.jpeg

Zoiets dacht ik dus aan...
 
Ik heb me nog niet verdiept in platesetters maar als je eens een pizzasteen doormidden slijpt/zaagt hoef je alleen nog maar iets verzinnen om hem op te leggen. :unsure: de steen werkt prima als vuur demping.



 
Ik gebruik m'n hele gril oppervlak indirect op deze manier.
 
Ah, ook een mooie oplossing. Hoe dik is die Pizza steen? En hoe hoe staat die? Ik zie dat je een extra ring gebruikt om extra hoogte te krijgen, voor jouw gevoel te weinig ruimte tussen de steen en het rooster?
 
Die extra ring zit standaard op m'n Napoleon bbq dus de hoogte is gewoon standaard je zou eens moeten meten hoeveel ruimte je hebt op je Weber van vuur tot gril en wat je evt daar tussen kwijt kan.
De dikte van de pizza steen is 13m.m. en soms als ik wil dat m'n baksel niet te hard moet gaan gebruik er twee op elkaar ik heb daar genoeg ruimte voor omdat je bij deze uitvoering van de Napoleon je gril hoogte kan verstellen.
Het duurt wel wat langer voordat het spul is opgewarmd dan.
Hij staat bij mij op 3 trommel steentjes maar ik zoek nog een rekje oid waar ik hem op kan zetten.
Steentjes gaan goed maar dan zou ik wat meer ruimte hebben voor langere sessie's (denkend aan PP of brisket.)
 
Laatst bewerkt:
Hans

Eerstens heb ik het probleem bij Napoleon neergelegd maar daar heb ik nog niets van gehoord en mocht dat zo blijven dan geloof ik dat idee van jou wel de oplossing is. Simpel en wel doeltreffend en 3 of 4 van die steentjes voldoet prima denk ik.
Bedankt voor de suggestie.
 
@Hans : mooie oplossing Hans. werkt altijd en goed.
@RookEnVuur : als je dan toch iets laat maken zoals je tekent, dat zou ik het van rvs doen. Kan niet kapot vallen en makkelijker schoon te maken. Alhoewel je natuurlijk ook je kleitafeltje (of pizzasteen) in kan wikkelen met alu folie
 
Terug
Bovenaan Onderaan