BasBQ
Beef en Steak

Zalm op een plankje - bobby flay's versie

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
Ik zat recent eens de recepten door te bladeren op de website van noskos en kwam daar een lekker recept tegen voor zalm op ene plankje. Dus nou had ik toevallig 2 weken terug zo'n plankje gekocht en vond ik het tijd om deze eens te proberen vandaag. 

Om 13 uur vanmiddag heb ik het plankje van kokenophout in het water gelegd
Om 5 uur de bbq aangestoken met kolenstarter op iets meer dan  de helft vol. Ik heb gemerkt de afgelopen tijd dat op die manier ik de temperatuur snel op 180 a 190 graden kan krijgen.
DE4F04F7-35AF-446E-BB9C-53CDD54D754D_zpssi1ipidk.jpg

Toen de vannochtend van mn goed bevriende vishandel hier in scheveningen 2 heel erg verse zalmmoten uit de koelkast gehaald en ingesmeerd met mosterd en daarna bruine suiker er overheen.

Nu de zalm op plankje boven de kolen gelegd samen met hasselback potato's en deksel op de bbq.
1587FAFB-73E0-4DFA-849F-6C80D7AA16B9_zpsxdeugvbo.jpg


Ongeveer 20 minuten later was de zalm gaar en klaar.
0B3ACB7F-3984-4A6E-923B-20EF6E316812_zpsdfgk6sin.jpg


202380EB-CB20-41A3-A2DA-E7BF3BD897FB_zpsftdr7td4.jpg



Ooih zo lekker. Helaas waren de aardappelen niet gelukt, na bijna 1.5 uur was de binnenkant nog niet gaar. Iemand tips daarvoor? Misschien volgende keer voorkoken?
 
Lekker zalmpje! Heb je op tijd of temperatuur gegaard?

Ik kook de aardappelen altijd even voor (minuutje of 8, net niet gaar).
 
Ceriel zei:
Lekker zalmpje! Heb je op tijd of temperatuur gegaard?

Ik kook de aardappelen altijd even voor (minuutje of 8, net niet gaar).
zalm meer op tijd gegaard, in dit geval de aangegeven tijd plus wat extra. Had al zo'n vermoeden dat de aardappelen voorgekookt moesten worden. (Logisch eigenlijk)
 
Ja lekker he is die zalm vorige week hier ook gehad en die komt vaker terug.
Ziet er heerlijk uit krijg er spontaan weer zin in.
Bedankt voor het delen.
 
Dit is mijn favoriete zalm recept, heerlijk.
 
Je kan ook eerst de aardappelen in de Q zetten en na een klein uurtje de zalm erbij plaatsen, dan is alles op hetzelfde moment klaar :)
 
Ren? zei:
Je kan ook eerst de aardappelen in de Q zetten en na een klein uurtje de zalm erbij plaatsen, dan is alles op hetzelfde moment klaar :)

Nou die had ik dus al er op liggen maar die waren niet gaar, vreemd aangezien de bbq temp  stabielop 180 zat
 
Lekker hoor. Ziet er goed uit
 
mooie zalm hoor
 
Hallo Boyke,
Ik maak deze zalm ook regelmatig en mijn plankje is altijd verkoold. Als ik jouw foto's nog eens bekijk gebeurd er niets met het plankje en 20 minuten garen is ook ruim voor de zalm.
Klopt je termometer wel? Het lijkt mij dat je temperatuur niet hoog genoeg komt.
Ruud
 
Terug
Bovenaan Onderaan