BasBQ
Beef en Steak

WSM, hoe groot is groot genoeg?

 

Rens

Vuurmaker
Berichten
67
Na het afronden van het projectje de overkapping is het nu tijd voor het plannen van de volgende: de buitenkeuken met smoker!


Alleen nu rest de vraag: hoe groot moet een WSM zijn?

Ik wel gaan kijken naar een 57, maar ik heb vaak maar groepen van 6.
Is dan een slag kleiner niet al voldoende?
Heb ik dan genoeg ruimte voor de PP en ander low&slow's?

De buitenkeuken komt op de plek waar nu de struiken enzo staan.
Foto volgt want het lukt ff niet met mn blackberry....
 
IMG-20120713-00237.jpg
 
In een 47 cm WSM kun je 4 procureurs tegelijk kwijt, dat is zo'n 10-12 kilo vlees ;) Ook kun je er aardig wat ribs in kwijt als je een ribrack gebruikt.
 
Een 57 is een bakbeest, en wat Dennis zegt klopt vier procureurs passen makkelijk op een 47 WSM
 
Noskos +1

Sent from my BlackBerry 9700 using Tapatalk
 
Super! Weet ik voldoende. Nu alleen even een mooie aanbieding scoren en de tekening van de afmetingen. Dan kan ik aan het ontwerp beginnen :)

Thanks allemaal
 
En nu je kreet even onderbouwen met argumenten graag Ron. Rens kookt voor een klein gezelschap en dat kan makkelijk op een 47 cm WSM. Jij roept iets maar geeft verder geen argumenten erbij.
Een ander argument is het verbruik. Een kleinere WSM is een stuk voordeliger in gebruik. Dus als je een groter model koopt en altijd kleine hoeveelheden maakt dan verstook je een hoop kolen voor niets.
 
Mee eens dennis, ik ben eigenlijk bang dat ik hem te groot koop. Alleen te klein is inderdaad ook niet handig.

Ik denk dat een 47 wel de ideale maat is. Dan hou ik nog zo'n 8cm body over van mijn blad om de ombouw in z'n verband te houden.
Ga vanavond mijn schets iets verder uitwerken en dan alles uittrekken.

Wat is hiervoor trouwens de beste houtsoort? Ik zat zelf te denken aan teak of o.g. in verband met het hoge natuurlijke vochtgehalte. Maar dit kan misschien gelijk een groot nadeel zijn met kromtrekken.
 
Ik heb een WSM 47, had ook een grotere in gedachten maar ben blij dat ik toch voor de 47 ben gegaan, ik bbq regelmatig voor 10 a 15 man en kan niet zeggen dat ik aan mijn 47 tekort kom.

Wat hout betreft zou ik denk ik voor eiken gaan, is iets beter betaalbaar en kan prima buiten, teak wordt mi erg donker buiten, maar ken je smaak en je budget niet

Sent from my BlackBerry 9700 using Tapatalk
 
Hoeveel ribracks kan je ongeveer kwijt op de 47? ik twijfel ook tussen 47 en 57.
De laatste tijd ga ik meer en meer BBQ'en bij vrienden waar soms 25-30 man is...
 
Je kan vrijwel het hele oppervlak van je rooster gebruiken en dat tweemaal.

Ik heb vrij grote ribben en daar kan ik er zeker 8 van kwijt op 1 laag dat zijn er met twee lagen dus 16.

Het loont zich de moeite om. als je voor veel mensen moet koken, hoge spareribs te halen je iet ze geregeld van het niveau tandenstoker :( dan heb je aan een 67 cm WSM nog niet genoeg als ze die zouden verkopen ;).
 
Iedereen behalve Ron +1 ;)

Een te grote WSM gaat je bergen briketten kosten op niets af. Met mijn WSM 47 kon ik met wat passen en meten voor 15 pers tegelijkertijd PP en ribs maken.
 
En ik kan uit ervaring spreken dat mijn WSM 57 minder vaak aan staat dan ik in eerste instantie had gedacht.
Capaciteit is veel te groot om alleen voor het gezin van 4 of kleine groepjes op te stoken. Deze wordt dus alleen gebruikt voor de grotere feestjes en PP sessies. Kanttekening is dat deze dan naast mijn OTP's gebruikt worden, zodat ik een mix van Low&Slow en High&Fast kan doen.

Vind ik dat persoonlijk erg; nee. Met het oog op de toekomst gaat deze WSM nog wel van pas komen en meer gebruikt worden.

Beperk je het tot sessies voor het gezin of kleine gezelschappen, dan is het eigenlijk een no-brainer; WSM 47
 
Heb zelf een WSM57, maar zou met een 47 ook goed uit te voeten kunnen! Dus als het beter passend te maken is in je buitenkeuken, zou ik zeker voor een 47 gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan